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Martin XT5M-
, BM- |
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Aircraft of the U.S.
Navy & U.S. Marines Corps |
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Development |
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Entwicklung |
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To meet the requirement for
a special-purpose dive-bomber for the U.S. Navy and U.S. Marine Corps the U.S. Navy's Bureau of Aeronautics designed a
biplane with fixed tailwheel landing gear. It had room for two crew in
tandem. Two prototypes were ordered one from Martin (designated the
XT5M-1) and one from the Naval Aircraft Factory (designated the XT2N-1).
The Martin XT5M-1 was
powered by a 525hp Pratt & Whitney R-1690-22 Hornet radial engine and following test during 1930, the Navy ordered 12 aircraft from
Martin with the designation BM-1. The BM-1 had a more powerful R-1690-44
engine. A further order for four was followed by an order for 16 for the
BM-2. |
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Für die Ausschreibung der
U.S. Navy und U.S. Marine Corps für einen Mahrzweck-Sturzbomber entwickelte das U.S. Navy
Bureau of Aeronautics einen Doppeldecker mit festen Fahrwerk. Er hatte Platz
für zwei Besatzungsmitglieder in Tandemanordnung. Zwei Prototypen wurden
bestellet einer von Martin (bezeichnet XT5M-1) und einer aus der Naval
Aircraft Factory (bezeichnet XT2N-1). Die Martin XT5M-1 wurde von einem 525
PS Pratt & Whitney R-1690-22 Hornet Sternmotor angetrieben und nach
den Tests im Jahre 1930 bestellte die Marine 12 Flugzeuge von Martin mit der
Bezeichnung BM-1. Die BM-1 hatte einen stärkeren R-1690-44 Motor. Ein
weiterer Auftrag für vier Maschinen folgte und danach ein Auftrag für 16 für
den BM-2. |
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Variants |
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Versionen |
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XT5M-1 |
Prototype with R-1690-2 engine,
one built. |
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XT5M-1 |
Prototyp mit einem R-1690-2
Motor, eine Maschine |
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XT2N-1 |
Protoype built by Naval
Aircraft Factory |
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XT2N-1 |
Prototyp gebaut von der
Naval Aircraft
Factory |
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BM-1 |
Production aircraft, 16 built.
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BM-1 |
Serienversion, 16 Maschinen |
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BM-2 |
Production aircraft with minor
changes, 16 built. |
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BM-2 |
Serienversion, 16 Maschinen |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The first delivery to the U.S. Navy was in September 1931 with
the first squadron VT-1S on board USS Lexington. In 1934 both the BM-1
and BM-2 were used onboard the USS Langley until 1937 when all the
aircraft were withdrawn to shore bases.
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Die erste
Auslieferung an die U.S. Navy erfolgte im September 1931 an die
Staffel VT-1S an Bord der USS Lexington. 1934 war sowohl die BM-1 und BM-2
Bord der USS Langley im Einsatz. 1937 wurden alle Flugzeuge zurückgezogen und
nur noch von Landbasen aus eingesetzt. |
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Drawings |
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Zeichnungen |
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Torpedo
Squadrons |
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VT-1B |
VT-1B |
VT-1B |
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VT-1S |
VT-1S |
VT-2B |
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VT-2B |
VT-2B |
VT-5 |
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Bombing
Squadrons |
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VB-1B |
VB-1B |
VB-1B |
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VB-3B |
VB-3B |
VB-3B |
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VB-5B |
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Marine
Scout
Squadrons |
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VS-14M |
VS-15M |
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Misc.
Squadrons |
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XT5M-1 A8051 |
XT2N-1 A8052 |
XT2N-1 A8052 |
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BM-1 |
BM-2 |
Protoype |
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Prototype |
XBM-1 |
XBM-1 |
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Specifications |
BM-2 |
Wingspan |
Spannweite |
12.5 m |
Length |
Länge |
8.76 m |
Height |
Höhe |
3.76 m |
Wing area |
Flügelfläche |
40.5 m² |
Engine |
Motor |
1 × Pratt & Whitney
R-1690-44 radial engine, 625 hp |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
235 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
1'661 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
2'820 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
? |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
5'120 m |
Range |
Reichweite |
665 km |
Armament |
Bewaffnung |
2 x 7.62mm machine-guns (one
forward-firing, one in rear cockpit)
1 x 454 kg Bomb or Torpedo
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Serial, Martin BM- T5M- |
XT5M-1 |
A8052 |
1 |
XT2N-1 |
A8051 |
1 |
BM-1 |
A8879 - A8890 |
12 |
BM-2 |
A9170 - A9185 |
16 |
XBM-1 |
9212 |
1 |
BM-1 |
9214 - 9217 |
4 |
Total |
35 |
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