|
The twin-engine F-5L was one
of the Felixstowe F series of flying boats developed by John Cyril Porte
at the Seaplane Experimental Station, Felixstowe, England during the
First World War for production in America.
Porte had taken the Curtiss
H.12, an original design by the American Glenn Curtiss and developed
them into a practical series of flying boats at the Felixstowe station.
They then took their F.5 model and further redesigned it with better
streamlining, a stronger hull using veneer instead of doped linen and
U.S.-built 330 hp (later 400 hp) Liberty 12A engines. The prototype was
built and tested in England and the design then taken over by the Naval
Aircraft Factory, Philadelphia, where further modifications were made to
suit their production methods under wartime conditions. The
American-built version was also known as the Curtiss F-5L.
The F5L was built by the Naval Aircraft Factory (137), Curtiss (60) and
Canadian Aeroplanes Limited (30). |
|
Die zweimotorige F-5L war eines
der Felixstowe Flugboote der F Reihe das von John Cyril Porte der Seaplane
Experimental Station, Felixstowe in England während des Ersten Weltkrieges
für die Produktion in Amerika entwickelt wurde.
Porte hatte eine Curtiss H.12,
ein ursprünglicher Entwurf des Amerikaner Glenn Curtiss übernommen und
entwickelte es in eine praktische Reihe von Flugbooten an der Felixstowe
Station. Dann nahmen sie ihr F.5 Modell und verbesserten es mit einem
kürzeren und Strömungsgünstigen Rumpf und mit US-gebauten 330 PS (später 400
PS) Liberty 12A Motoren. Der Prototyp wurde in England gebaut und getestet
und das Design dann von der Naval Aircraft Factory, Philadelphia, wo weitere
Änderungen an der Serienversion gemacht wurde. Die amrikanischen Versionen
wurde auch als Curtiss F-5L.
Die F-5L wurde von der Naval Aircraft Factory (137), Curtiss (60) und
Canadian Aeroplanes Limited (30) gebaut.
|
|
PN-6 |
Redesignated F-6L. Last two
Naval Aircraft Factory F-5Ls, modified with revised tail surfaces |
|
PN-6 |
Umbenannte F-6L. Letzte
beiden F-5L wurden von der Naval Aircraft Factory umgabaut. |
|
The F-5L entered U.S. Navy
service at the end of the war and was the U.S. Navy’s standard patrol
aircraft until 1928, when it was replaced by the PN-12.
|
|
Die F-5L
wurde am Ende des Krieges in den Dienst der U.S. Navy aufgenommen und war das
Standard Patrouillenflugzeuge bis 1928 als es von der PN-12 ersetzt wurde. |