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North American NJ-

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The North American BT-9 (NA-16) was the USAAC designation for a low-wing single engine monoplane primary trainer aircraft that served before and during World War II.

The NA-19 evolved from the North American NA-16, which first flew in April 1935. The BT-9 design first flew in April 1936. The wing and tail control surfaces were fabric-covered, as well as the sides of the fuselage from just behind the firewall to the tail. The remainder of the aircraft was metal-covered and featured fixed landing gear.

An improved version with a 500 hp Pratt & Whitney R-1340 radial engine, the NA-19, was procured by the U.S. Navy. Further improvements led to the North American SNJ- Texan.
  Die North American BT-9 (NA-16) war die USAAC-Bezeichnung für einen einmotorigen Tiefdecker als primäres Schulflugzeug, das vor und während des Zweiten Weltkriegs eingesetzt wurde.
Die NA-19 entwickelte sich aus der North American NA-16, die im April 1935 erstmals flog. Der BT-9-Entwurf flog erstmals im April 1936. Die Tragflächen und das Leitwerk waren mit Stoff bespannt, ebenso wie die Seiten des Rumpfes von kurz hinter dem Brandschott bis zum Heck. Der Rest des Flugzeugs war mit Metall bespannt und verfügte über ein festes Fahrwerk.
Eine verbesserte Version mit einem 500 PS starken Pratt & Whitney R-1340 Sternmotor, die NA-19, wurde von der U.S. Navy beschafft. Weitere Verbesserungen führten in der Folge zur North American SNJ- Texan.
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Variants

Versionen

 

NJ-1

Two-seat primary trainer aircraft for the U.S. Navy, powered by a 500 hp Pratt & Whitney R-1340 radial piston engine, 40 delivered.

NJ-1

Zweisitziges primäres Trainings-flugzeug für die U.S. Navy, angetrieben von einem 500 PS starken Pratt & Whitney R-1340 Sternmotor, 40 ausgeliefert.

 

NJ-2

One Aircraft used as testbed with the Ranger XV-770-4 engine

NJ-2

Ein Flugzeug diente als Prüfstand mit dem Motor Ranger XV-770-4.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Based on the USAAC's BT-9 basic trainer, the U.S. Navy ordered 40 NJ-1s on 14. December 1936. 0949 of these aircraft were temporarily retrofitted with a Ranger XV-770-4 engine and renamed NJ-2.

Auf der Grundlage des BT-9 Grundtrainers der USAAC bestellte die U.S. Navy am 14. Dezember 1936 40 NJ-1. Von diesen Flugzeugen wurde 0949 vorübergehend mit einem Ranger XV-770-4-Motor umgerüstet und als NJ-2 umbenannt.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
 

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Specifications

NJ-1

Wingspan

Spannweite

12.80 m

Length

Länge

8.50 m

Height

Höhe

4.10 m

Wing area

Flügelfläche

 

Engine

Motor

Pratt & Whitney R-1340 radial piston engine, 500 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

273 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,504 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,030 kg

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,020 m

Range

Reichweite

1,411 km

Armament

Bewaffnung

 
    instructor and student
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Serial, North American NJ-

NJ-1

0910 - 0949

40

Total

40


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last update 14. January 2024

written 27. June 2015

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