.

North American T-28 Trojan

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The T-28B Trojan entered Naval service in 1952 after a decision to standardize Air Force and Navy training. The Navy ordered 489 T-28Bs equipped with engines almost twice the horsepower of the T-28A. An additional 299 Trojans, the T-28Cs, were ordered with arresting gear and used for carrier qualifications of flight students in intermediate training. The T-28 was a primary and intermediate training aircraft for the Navy for over 30 years. During the Vietnam war, the T-28 was used in covert operations and proved effective against fast moving targets but flew low and slow and was highly vulnerable to ground fire. 

Die T-28B Trojan wurde 1952 in den Dienst des Naval Service genommen nachdem die Air Force und die Navy das Training standardisierten. Die Marine bestellt 489 T-28Bs ausgestattet mit Motoren die fast doppelt so stark waren wie die der T-28A. Zusätzlich wurden 299 Trojans für Träger-einsätze bestellt. die  T-28Cs waren mit Fang-haken und Ausrüstung für die Träger Qualifika-ionen von Flug Studenten ausgerüstet. Die T-28 war ein Grund- und Mittelstufen Trainingsflugzeug für die Marine über 30 Jahren im Einsatz. Während des Vietnam-Krieges, wurde die T-28 in verdeckten Operationen eingesetzt und erwies sich als wirksam gegen kleine bewegliche Ziele aber auch verwundbar gegen Feuer vom Boden.

.
 

Variants

Versionen

 

T-28B

U.S. Navy version with 1,425 hp Wright R-1820-86A or - 86B radial engine, three-blade propeller, belly-mounted speed brake; 489 built.

T-28B

U.S. Navy Version mit 1.425 PS Wright R-1820-86A oder -86B Sternmotor, Dreiblattpropeller, Luftbremse unter dem Rumpf; 489 gebaut.

 

T-28C

U.S. Navy version, a T-28B with shortened propeller blades and tailhook for carrier-landing training; 266 built.

T-28C

U.S. Navy-Version, der T-28B mit verkürzten Propellerblättern und Fanghaken für das Training von  Trägerlandungen; 266 gebaut.

.
 

Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

The T-28B and the C where used by the U.S. Navy and the U.S. Marines as basic trainer and also as advanced trainer. Some planes where used in the utilliy role.

Die T-28B und C wurde von der U.S. Navy und den U.S. Marines als Basistrainer und teilweise Fortgeschrittenen Trainer verwendet. Daneben wurde die Maschine oft als Verbindungsmaschine eingesetzt.

.
 

Drawings

Zeichnungen

Attack  & Fighter Squadrons

 

 

 

  VA-122 (1970) VA-122 (1971) VA-122 (1970)
 

 

 

  VA-122 (1966) VF-21 (1956)

Training Squadrons

 

 

 

  ATU-105 (1958) ATU-800 (1956) ATU-800 (1957)
 

 

 

  ATU-801 (1955) BTU-2 (1956) BTU-2 (1957)
 

 

 

 

BTU-3 (1956)

BTU-4 (1956) NSAWF (1956)
 

 

 

  IBTU (1956) VT-2 (1963) VT-2 (1970)
 

 

 

  VT-2 (1974) VT-3 (1960) VT-3 (1966)
 

 

 

  VT-3 (1968) VT-3 (1971) VT-3 (1972)
 

 

 

  VT-3 (1971) VT-3 (1973) VT-3 (1974)
 

 

 

  VT-3 (1978) VT-5 (1960) VT-5 (1962)
 

 

 

  VT-5 (1966) VT-5 (1971) VT-6 (1973)
 

 

 

  VT-6 (1976) VT-6 (1980) VT-6 (1980)
 

 

 

  VT-10 (1967) VT-27 (1973) VT-27 (1978)
 

 

 

  VT-27 (1979) VT-27 (1980) VT-27 (1983)
 

 

 

  VT-30 (1964) VT-30 (1963) NATTU Memphis (1964)
 

 

 

   
  NATTU Memphis (1968)

Naval Air Reserve Squadrons

 

 

 

 
  NARW-66 (1961) NARW-73 (1959)  

Misc.

 

 

 

 

VU-3 (1959)

VU-3 (1962)

VU-4 (1960)

 

 

 

  VU-8 (1971)

VX-5 (1957)

FAWTUPac (1956)

 

 

 

 

NTPS (1963)

NTPS (1971) NPF (1964)
 

 

 

   
  NMC (1963)    

Base Flights

 

 

 

  NAF Andrews (1963) NAS Anacostia (1966)

NAS Barbers Point (1973)

 

 

 

 

NAF China Lake (1958)

NAF China Lake (1958)

NAS El Centro (1970)
 

 

 

  NAS New Iberia (1962) NAS Norfolk (1971) NAS North Island (1973)
 

 

 

  NAS Meridian (1966) NAS Meridian (1974)

NAS Monterey (1958)

 

 

 

 

NAS Monterey (1961)

NAS Pensacola (1955) NAS Pensacola (1961)
 

 

 

 

NAS Pensacola (1965)

NAS Pensacola (1975) NAS Pensacola (1978)
 

 

 

 

NAS Quonset Point (1971)

Sanford (1964) NAS Saufley (1956)
 

 

 

  NAS Saufley (1974) NAS Saufley (1977) NAS Whiting Field (1965)

.
T-28 Training Units 1954 - 1960

Instructors Basic Training Unit

PA

NAS Pensacola FL

Naval School All-Weather Flight (NSAWF)

CC

NAS Pensacola FL

Basic Training Unit 1 (BTU-1)

WC

NAS Whiting Field (North)

Basic Training Unit 1 (BTU-1)

WB

NAS Whiting Field (South)

Basic Training Unit 1 (BTU-2)

CA

NAS Corry Field

Basic Training Unit 1 (BTU-3)

SB

NAS Saufley Filed

Basic Training Unit 1 (BTU-4)

BA

NAS Barrin Field

Advanced Training Unit 105 (ATU-105)

TB

NAS Pensacola FL

Advanced Training Unit 800 (ATU-800)

CD

NAS Corpus Christi TX

Advanced Training Unit 801 (ATU-801)

KE

NAS Pensacola FL

T-28 Training Units 1960 -

VT-2  (1960 - 1975)

2G

NAS Whiting Field

VT-3 (1960 -

2W / E

NAS Whiting Field

VT-5

2S / E

NAS Whiting Field

VT-6 (1960 - 1980)

2P / E

NAS Whiting Field

VT-10 (1960 - 1964)

2N

NAS Pensacola FL

VT-27 (1973 - 1984)

3G / D

NAS Corpus Christi TX

VT-30 (1960 - 1966)

3T

NAS Corpus Christi TX
.
Specifications

T-28B

Wingspan

Spannweite

12.2 m

Length

Länge

10.0 m

Height

Höhe

3.8 m

Wing area

Flügelfläche

24.9 m²

Engine

Motor

Wright R-1820-86

1425 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

552 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,913 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,854 kg

Climb Rate

Steigrate

1,078 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,820 m

Range

Reichweite

1,706 km

Armament

Bewaffnung

none

.
Serial, North America T-28 Trojan
T-28A 137636 - 137637 2
T-28B 137638 - 137810 173
T-28B 138103 - 138367 265
T-28B 140002 - 140052 51
T-28C 140053 - 140077 25
T-28C 140449 - 140666 218
T-28C 146238 - 146293 56
T-28D 150356 - 150405  50
T-28D 150692 - 150716  15
T-28B 153643 - 153659  17
T-28C 154658 - 154729  72

Total

855


- Last update: 12. August 2021 Written: 3. November  2012 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -