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Sikorsky XPBS-1, JR2S-1 Excalibur

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

In March 1935, the US Navy was making plans for a new patrol bomber that would have increased performance and weapon load capability from their newly procured Consolidated YP3Y-1. Prototypes were ordered from Sikorsky in June 1935 and Consolidated Aircraft in July 1936. Sikorsky's entry, the XPBS-1, made its first flight on 9 September 1937, the Consolidated XPB2Y-1 on 17 December of the same year. The XPBS-1 was evaluated  but the Navy contract ultimately went to Consolidated.

Im März 1935 suchte die US Navy ein neues leistungsfähigeres Seeüberwachungsflugzeug mit einer vergrößerten Waffenzuladung gegenüber der neu beschafften Consolidated YP3Y-1. Prototypen wurden von Sikorsky im Juni 1935 und Consolidated Aircraft im Juli 1936 bestellt. Sikorsky bestritt den Wettbewerb mit der XPBS-1, die ihren Erstflug am 9 September 1937 machte. Die XPBS-1 wurde geprüft, doch die Navy vergab den Auftrag an Consolidated.

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Variants

Versionen

  XPBS-1

VS-44 as a patrol bomber, one build

XPBS-1

VS-44 als Seeüberwachungsflugzeug, eine Maschine

  JR2S-1

Three  VS-44A from the American Export Airlines used by the US Navy.

JR2S-1

Drei VS-44A der American Export Airlines im Dienst der US Navy.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

XPBS-1
The XPBS-1 remained in naval service, temporarily operated by Patrol Wing 5 at Norfolk, Virginia in 1939, then by Patrol Wing 2 at Pearl Harbor, Hawaii, until it was finally assigned to transport squadron VR-2 at Naval Air Station Alameda, in 1940. On 30 June 1942, the XPBS-1 hit a submerged log upon landing at NAS Alameda, the XPBS-1 sank and was lost.
JR2S-1
The outbreak of World War II put civilian transatlantic air services on hold. Now under a Navy contract, with the Navy designation JR2S-1, American Export Airlines three VS-44’s continued flying between New York, NY and Foynes, Ireland, carrying passengers, freight and materiel. After the war, the two remaining VS-44s continued to fly for AEA.

XPBS-1
Die XPBS-1 verblieb vorübergehend im Marine-Dienst und wurde von der Patrol Wing 5 in Norfolk, Virginia betrieben. Später wurde sie von der Patrol Wing 2 in Pearl Harbor, Hawaii verwendet, bis sie schließlich 1940 der Staffel VR-2 auf der Naval Air Station Alameda zugewiesen wurde. Am 30. Juni 1942 wurde die Maschine bei der Landung auf der NAS Alameda durch ein Unterwasserhindernis beschädigt und sank
JR2S-1
Mit dem Ausbruch des Zweiten Weltkrieg wurden die zivilen Fluglinien eingestellt. Unter militärischer Kontrolle wurden die drei American Export Airlines VS-44 gestellt und als JR2S-1 bezeichnet. Die Maschinen betrieben die Route New York, NY und Foynes, Irland. Nach dem Krieg wurden die beiden verliebenden VS-44s wieder an AEA zurückgegeben.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
 

VR-2 1942

   
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Specifications

JR2S-1

Wingspan

Spannweite

37.79 m

Length

Länge

24.15 m

Height

Höhe

8.41 m

Wing area

Flügelfläche

155, 14 m2

Engine

Motor

4 × Pratt & Whitney R-1830-S1C3-G, 1200 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

257 km/h

Empty weight

Leergewicht

11978 Kg

Loaded weight

Startgewicht

26,082 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7040 m2

Range

Reichweite

6,116 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung

? passengers

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Serial, Sikorsky JR2S- Excalibur
XPBS-1 9995 1
XJR2S-1 12390 - 12392 3

Total

4


- Last update: 22. December 2012 Written: 3. November  2012 - -
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