|
Before World War II ended,
Chance Vought was busy with the design of the Chance Vought V-340
single-seat jet-propelled fighter for service with the US Navy. It was
the first turbojet-powered aircraft to be designed by the company, but
proved sufficiently attractive for the US Navy to award a contract for
three XF6U-1 prototypes on 29 December 1944.
Of low-wing monoplane
configuration, the all-metal structure of the airframe had Metalite
skins, patented by the company and comprising two sheets of
high-strength light alloy bonded to a balsawood core. The tailplane was
mounted on the fin, just above the fuselage, but production aircraft had
two auxiliary fins, one towards the tip on each side of the tailplane.
The Pirate had retractable tricycle landing gear, jettison-able
auxiliary fuel tanks at each wingtip, and the pilot accommodated high on
the fuselage, well forward of the wing. The first of the three
prototypes made its maiden flight at Muroc Dry Lake on 2 October 1946,
powered by a 1361kg thrust Westinghouse J34-WE-22 turbojet mounted in
the aft fuselage. A total of 65 had been ordered but after 30 had been
delivered the remainder were cancelled.
|
|
Bevor der Zweiten Weltkrieg zu
Ende ging war Chance Vought mit dem Entwurf der V-34o einem einsitzigen
strahlgetriebenen Jäger für die US Navy beschäftigt. Es war das erste
strahlgetriebene Flugzeug das vom Unternehmen entworfen wurde und erwies
sich aber als ausreichend attraktiv für die US Navy um am 29. Dezember 1944
einen Vertrag über drei XF6U-1-Prototypen zu vergeben.
Die Maschine war ein Tiefdecker
mit einer
Ganzmetall-Struktur und einer Metalite Beplankung. Das Höhenleitwerk wurde
am Seitenleitwerk montiert, knapp über dem Rumpf, später wurden noch zwei
Hilfs-Flossen am Höhenleitwerk angefügt. Die Pirate hatte ein
Einziehfahrwerk und abwerfbare Flügeltanks an jeder Flügelspitze. Der erste
der drei Prototypen absolvierte seinen Erstflug am 2. Oktober 1946 auf dem
am Muroc Dry Lake und wurde von einem Westinghouse J34-WE-22 Triebwerk mit
1361kg Schub angetrieben. Insgesamt 65 Maschinen wurden bestellt, aber
nachdem 30 ausgeliefert waren wurden die übrigen wurden
abbestellt. |
|
The first production F6U-1
performed its initial flight on 5 March
1949, and 20 of the aircraft were provided to a Navy operational
evaluation squadron three. By 30 October 1950,all where withdrawn.
|
|
Die erste
Serienmaschine die F6U-1 flog am 5. März 1949 das erste Mal. 20 Maschinen
wurden von der Teststaffel VX-3 verwendet und schon am 30. Oktober 1950
zurückgezogen. |