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Vought F6U- Pirate

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

Before World War II ended, Chance Vought was busy with the design of the Chance Vought V-340 single-seat jet-propelled fighter for service with the US Navy. It was the first turbojet-powered aircraft to be designed by the company, but proved sufficiently attractive for the US Navy to award a contract for three XF6U-1 prototypes on 29 December 1944.

Of low-wing monoplane configuration, the all-metal structure of the airframe had Metalite skins, patented by the company and comprising two sheets of high-strength light alloy bonded to a balsawood core. The tailplane was mounted on the fin, just above the fuselage, but production aircraft had two auxiliary fins, one towards the tip on each side of the tailplane. The Pirate had retractable tricycle landing gear, jettison-able auxiliary fuel tanks at each wingtip, and the pilot accommodated high on the fuselage, well forward of the wing. The first of the three prototypes made its maiden flight at Muroc Dry Lake on 2 October 1946, powered by a 1361kg thrust Westinghouse J34-WE-22 turbojet mounted in the aft fuselage. A total of 65 had been ordered but after 30 had been delivered the remainder were cancelled.

Bevor der Zweiten Weltkrieg zu Ende ging war Chance Vought mit dem Entwurf der V-34o einem einsitzigen strahlgetriebenen Jäger für die US Navy beschäftigt. Es war das erste strahlgetriebene Flugzeug das vom Unternehmen entworfen wurde und erwies sich aber als ausreichend attraktiv für die US Navy um am 29. Dezember 1944 einen Vertrag über drei XF6U-1-Prototypen zu vergeben.

Die Maschine war ein Tiefdecker mit einer Ganzmetall-Struktur und einer Metalite Beplankung. Das Höhenleitwerk wurde am Seitenleitwerk montiert, knapp über dem Rumpf, später wurden noch zwei Hilfs-Flossen am Höhenleitwerk angefügt. Die Pirate hatte ein Einziehfahrwerk und abwerfbare Flügeltanks an jeder Flügelspitze. Der erste der drei Prototypen absolvierte seinen Erstflug am 2. Oktober 1946 auf dem am Muroc Dry Lake und wurde von einem Westinghouse J34-WE-22 Triebwerk mit 1361kg Schub angetrieben. Insgesamt 65 Maschinen wurden bestellt, aber nachdem  30 ausgeliefert  waren wurden die übrigen wurden abbestellt.

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Variants

Versionen

  XF6U-1 Three prototypes. XF6U-1 Drei Prototypen.
  F6U-1

The initial production version. (29 built)

F6U-1 Erste Serienversion 29 Maschinen gebaut.
  F6U-1P

Photo-reconnaissance version. (1 built)

F6U-1P Photoaufklärer 1 Maschine gebaut.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first production F6U-1 performed its initial flight on 5 March 1949, and 20 of the aircraft were provided to a Navy operational evaluation squadron three. By 30 October 1950,all where withdrawn.

Die erste Serienmaschine die F6U-1 flog am 5. März 1949 das erste Mal. 20 Maschinen wurden von der Teststaffel VX-3 verwendet und schon am 30. Oktober 1950 zurückgezogen.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

1st Tail

2nd Tail

3rd Tail

 

 

 

 

4th Tail

5th Tail

6th Tail

 

 

 

 
 

NATC

VX-3

 
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Specifications

F6U-1

Wingspan

Spannweite

10.00 m

Length

Länge

11.46 m

Height

Höhe

3.39 m

Wing area

Flügelfläche

18.9 m²

Engine

Motor

1× Westinghouse J34-WE-30A turbojet

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

959 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,320 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,850 kg

Climb Rate

Steigrate

40.95 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,100 m

Range

Reichweite

1,880 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannon

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Serial, Vought F6U- Pirate
XF6U-1 33532 - 33534 3
F6U-1 122478 - 122482
122484 - 122507
29
F6U-1P 122483 1

Total

33


- Last update: 22. December 2012 Written: 3. November  2012 - -
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