|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Vought VE-7 &
VE-9 Bluebird |
. |
|
Aircraft of the U.S.
Navy |
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Development |
|
Entwicklung |
|
The Vought VE-7 "Bluebird"
was an early biplane, it was designed as a two-seat trainer of the
U. S. Navy as its very first fighter aircraft. In 1922, a VE-7 became
the first plane to take off from an American aircraft carrier.
The Navy
received the first machine in May 1920. Production orders soon followed,
in fact beyond what the fledgling Vought organization could handle, and
the Naval Aircraft Factory was pressed into service. In all, 119 VE-7s
were built.
The fighter version of the
VE-7 was designated VE-7S. It was a single-seater, the front cockpit
being faired over and a 7.62 mm Vickers machine gun mounted over it, on
the left side and synchronized to fire through the propeller. Some
planes, designated VE-7SF, had floatation gear consisting of inflatable
bags stowed away, available to help keep the plane afloat when ditching
at sea.
The VE-9 variant, first
delivered to the Navy on 24 June 1922, was essentially an improved VE-7,
with most of the improvements in the fuel system area. Four of the 21
ordered by the U.S. Navy were unarmed observation float seaplanes for
battleship catapult use.
|
|
Die Vought VE-7 "Bluebird" war
ein früher Doppeldecker, der als zweisitziger Trainer der U.S. Navy
entworfen wurde und ihr erstes Kampfflugzeug war. 1922 wurde eine VE-7
das erste Flugzeug, das von einem amerikanischen Flugzeugträger startete.
Die VE-7 war bei der U.S. Navy
auf Interesse gestoßen, so bekam diese im Mai 1920 die erste Maschine. Die
Serienproduktion erfolgte kurz danach. Dieser Auftrag war zu gross für
Vought und so fertigte die Naval Aircraft Factory ebenfalls Maschinen.
Insgesamt wurden 128 VE-7 gebaut.
Die Jagdversion wurde VE-7S
genannt und war ein Einsitzer mit einem propellersynchronierten Vickers 7,62
mm Maschinengewehr. Einige Maschinen des Typs VE-7SF hatten aufblasbare
Schwimmkörper, die bei einer Notwasserung das Flugzeug über Wasser halten
sollten.
Die VE-9-Variante, die am 24.
Juni 1922 an die Marine geliefert wurde, war im wesentlichen eine
verbesserte VE-7 mit den meisten Verbesserungen im Bereich des
Kraftstoffsystems. Vier der 21 von der U.S. Navy bestellten Maschinen waren
unbewaffnete Beobachtungs-Wasserflugzeuge für den gebrauch auf
Schlachtschiffen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Variants |
|
Versionen |
|
VE-7
|
Standard two-seat trainer,
39 built |
|
VE-7
|
Zweisitziger-Standard-Trainer,
39 Maschinen gebaut |
|
VE-7G
|
Armed VE-7 with flexible
7.62 mm machine gun in the rear cockpt and a synchronized in the forward.
24 converted from VE-7 |
|
VE-7G
|
Bewaffnete VE-7 mit flexiblen
7,62 mm-Maschinengewehr im hinteren Cockpit und synchronisierten vorne. 24
umgebaut aus VE-7 |
|
VE-7GF
|
VE-7G with emergency
floating gear, One converted from VE-7 |
|
VE-7GF
|
VE-7G mit
Notschwimmereinrichtung Eine VE-7 umgebaut |
|
VE-7H |
Trainer or unarmed
observation hydroplane (Seaplane), 9 built |
|
VE-7H |
Trainer oder unbewaffnetes
Beobachtungs-Wasserflugzeug , 9 Maschinen gebaut |
|
VE-7S |
Single-seat fighter with
synchronized 7.62 mm machine gun, one built |
|
VE-7S |
Einsitziger Jäger mit
synchronisiertem 7,62 mm Maschinengewehr, eine Maschine gebaut |
|
VE-7SF |
VE-7S with emergency
floating gear, 11 built |
|
VE-7SF |
VE-7S mit
Notschwimmereinrichtung, 11 Maschinen gebaut |
|
VE-7SH |
One VE-7SF converted into a
floatplane. |
|
VE-7SH |
Eine VE-7SF in ein
Wasserflugzeug umgebaut |
|
VE-9 |
VE-7 with increased speed to 192 km/h and ceiling to 5,740 m,
17 built |
|
VE-9 |
VE-7 mit auf 192 km / herhöhter
Geschwindigkeit und Gipfelhöhe von 5.740 m, 17 Maschinen gebaut |
|
VE-9H |
Four unarmed observation float seaplanes |
|
VE-9H |
Vier unbewaffnete
Beobachtungs-Wasserflugzeuge |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Operational
history |
|
Einsatzgeschichte |
|
The VE-7s equipped the
Navy's first two fighter squadrons VF-1 and VF-2. A VE-7 flown by
Lieutenant Virgil C. Griffin made history on October 17, 1922 when it
took off from the deck of the newly commissioned carrier USS Langley.
The VE-7s were the Navy's frontline fighters for several years, with
three still assigned to the Langley in 1927; all were retired the
following year. |
|
Die VE-7-Maschinen wurden den
Marine-Jagdstaffeln VF-1 und VF-2 zugewiesen. Am 17. Oktober 1922 gelang
Leutnant Virgil C. Griffin der erste Start vom Deck des neuen
Flugzeugträgers USS Langley. Die letzten drei Maschinen wurden noch 1927 von
der Langley verwendet und 1928 endgültig ausgemustert. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Drawings |
|
Zeichnungen |
|
|
|
|
|
VE-7H
1922 |
VO-?
BB-34 USS New York 1919 |
VO-?
BB-35 USS Texas 1919 |
|
|
|
|
|
VO-?
BB-46 USS Maryland 1922 |
VO-1
BB-46 USS Maryland 1922 |
VO-6
BB-34 USS New York 1922 |
|
|
.. |
|
|
VO-1
BB-37 USS Oklahoma 1924 |
VO-1
BB-46 USS Maryland 1924 |
VO-1
BB-46 USS Maryland 1924 |
|
|
|
|
|
VO-6
BB-33 USS Arkansas 1924 |
VO-3
CL-5 USS Milwaukee1925 |
NAS
Anacostia 1925 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Specifications |
VE-7 |
Wingspan |
Spannweite |
10.47 m |
Length |
Länge |
7.45 m |
Height |
Höhe |
2.63 m |
Wing area |
Flügelfläche |
26.43 m² |
Engine |
Motor |
1 × Wright-Hispano E-3
eight-cylinder engine 180 hp |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
171 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
631 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
879 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
225 m/min |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
4,600 m |
Range |
Reichweite |
467 km |
Armament |
Bewaffnung |
1 Vickers 7.62 mm machine
gun synchronize to fire through the propeller |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
Serial, Vought VE-7 & VE-9 |
VE-7 |
A5661 - A5700 |
10 |
VE-7 |
A5912 - A5941 |
30 |
VE-7 (NAF) |
A5942 - A5969 |
28 |
VE-9 (NAF) |
A5970 |
1 |
VE-7 (NAF) |
A6011 - A6020 |
10 |
VE-7 |
A6021 - A6030 |
10 |
VE-7H (NAF) |
A6436 - A6444 |
9 |
VE-9 |
A6461 - A6481 |
21 |
Total |
119 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|