.

Grumman F-9 Cougar

.

Aircraft of the U.S. Marines Corps

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Grumman F9F- Cougar was a carrier-based fighter aircraft based on Grumman's earlier F9F Panther, the Cougar replaced the Panther's straight wing with a more modern swept wing. Thrust was also increased with the installation of a newer, more powerful engine. The Navy considered the Cougar an updated version of the Panther, despite having a different official name, and thus Cougars started off from F9F-6.

Grumman was awarded a contract for the development of a swept-wing fighter jet in 1951. The arrival of the MiG-15, which easily outclassed straight-wing fighters in the air war over North Korea, was a major factor.

Prototypes were quickly produced by modifying Panthers, and the first XF9F-6 flew on 20 Septem-ber 1951.Initial production (646 airframes) was the F9F-6, delivered from mid-1952 through July 1954.

Work on the F9F-8 began in April, 1953 with three goals: lower the airplane's stall speed, improve aircraft control at high angles of attack, and increase range. It featured an 20 cm stretch in the fuselage and modified wings with a greater chord, an increased area, and a dogtooth. 601 aircraft were delivered between April 1954 and March 1957. Most earlier aircraft were later modified to carry the AIM-9 Sidewinders.    

Die Grumman F9F-Cougar war ein trägergestütztes Kampfflugzeug, das auf Grumman's früherer F9F Panther basierte. Die Cougar ersetzte den geraden Flügel der Panthers durch einen moderneren Pfeil-flügel. Der Schub wurde auch durch den Einbau eines neueren, leistungsstärkeren Triebwerkes erhöht. Die Navy betrachtete die Cougar als eine aktualisierte Version des Panther, obwohl er einen anderen offiziellen Namen hatte, und so begann Cougars mit F9F-6.
Grumman erhielt 1951 einen Auftrag für die Entwicklung eines Kampfflugzeugs mit Pfeilflügeln. Die Ankunft der MiG-15, die im Luftkrieg über Nord
korea die Jäger mit geraden Fügeln leicht überflügelte, war ein wichtiger Faktor.
Prototypen wurden schnell hergestellt, indem Panther modifiziert wurden, und der erste XF9F-6 flog am 20. September 1951.Die Anfangspro-duktion (646 Flugzeuge) war die F9F-6, die von Mitte 1952 bis Juli 1954 ausgeliefert wurde.
Die Arbeiten an der F9F-8 begannen im April 1953 mit drei Zielen: Verringerung der Überziehge-schwindigkeit des Flugzeugs, Verbesserung der Flugzeugsteuerung bei grossen Anstellwinkeln und Erhöhung der Reichweite. Sie wies eine 20-cm Streckung des Ru
mpfes und modifizierte Flügel mit einer grösseren Sehne, einer vergrösserten Fläche und einem Sägezahn auf. 601 Flugzeuge wurden zwischen April 1954 und März 1957 ausgeliefert. Die meisten früheren Flugzeuge wurden später modifiziert, um die AIM-9 Sidewinder zu tragen.

.
 

Variants

Versionen

  XF9F-6

First three prototypes of the F9F Cougar with the J48-P-8 engine

XF9F-6

Erste drei Prototypen der Cougar mit J48-P-8 Triebwerk

 

F9F-6
F-9F

646 built

F9F-6
F-9F

Serienversion, 646 gebaut.

 

F9F-6D
DF-9F

Drone directors, converted from F9F-6s

F9F-6D
DF-9F

Als Drohnenlenkflugzeuge umgebaute F9F-6

 

F9F-6P

Sixty were built for reconnaissance

F9F-6P

Aufklärungsflugzeug, 60 gebaut

 

F9F-6K
QF-9F

unmanned drones for combat training, converted from F9F-6

F9F-6K
QF-9F

Als unbemannte Zielflugzeuge umgebaute F-9F

  F9F-6K2
QF-9G 

An improved version of the F9F-6K target drone

F9F-6K2
QF-9G 

Als Zielflugzeuge umgebaute F9F-8K mit anderer Elektronik

  F9F-6PD

Drone directors, converted from F9F-6Ps

F9F-6PD

Als Drohnenlenkflugzeuge umgebaute F9F-6P

  F9F-7
F-9H

168 F9F-6 were built with the Allison J33 engine

F9F-7

F-9H

F9F-6 mit Allison J33-A-16A Triebwerk, 168 gebaut.

 

F9F-8
F-9J

601 aircraft with new wing ad more fuel.

F9F-8
F-9J

Version mit zusätzlichen Tank und vergrössterter Flügeltiefe. 601 gebaut.

 

F9F-8B
AF-9J

F9F-8s converted into single-seat attack-fighters.

F9F-8B
AF-9J

Mit Bombenzielgerät ausgerüstete F9F-8 zur Luftnahunterstützung. 

 

YF9F-8T
YFT-9J

F9F-8 aircraft converted into a prototype for the F9F-8T training aircraft

YF9F-8T
YFT-9J

Prototyp einer doppelsitzige Trainerversion 

 

F9F-8T
TF-9J

377 two-seat trainers

F9F-8T
TF-9J

Serienversion der YF9F-8T, 377 gebaut

 

TAF-9J

Training version of the AF-9J

TAF-9J

Zum Training verwendete AF-9J

 

F9F-8P
RF-9J

110 photo-reconnaissance versions

F9F-8P
RF-9J

Aufklärungsflugzeug  110 gebaut.

 

NTF-9J

Two TF-9Js used for special test duties

NTF-9J

Zwei TF-9J die für spezielle Test verwendet wurden.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The only version of the Cougar to see combat was the TF-9J trainer during the Vietnam War. Detachments of four Cougars served with U.S. Marines Headquarters and Maintenance Squadron 11 at Da Nang and H&MS-13 at Chu Lai, where they were used for fast-Forward Air Control and the airborne command role, directing airstrikes against enemy positions in South Vietnam between 1966 til 1968.

Die einzige Version des Cougar, die im Kampf eingesetzt wurde, war der TF-9J Trainer während des Vietnamkriegs. Abteilungen von vier Cougars dienten im Hauptquartier der U.S. Marines und im Wartungsgeschwader 11 in Da Nang und H&MS-13 in Chu Lai, wo sie für Schnelle Gefachtsfeldauf-klärung und in der Rolle des Luftkommandos einge-setzt wurden und zwischen 1966 bis 1968 Luft-angriffe gegen feindliche Stellungen in Südvietnam leiteten.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

Marines Fighter Squadrons

 

 

 

VMF-114 (1956) VMF-114 (1956) VMF-114 (1957)
 

Marines Attack Squadrons

 

 

 

VMA-121 (1957) VMA-121 (1957) VMA-311 (1957)
 

 

 

VMA-311 (1958) VMA-311 (1958) VMA-533 (1958)
 

 

 

   
VMA-533 (1958)
 

Marines Photographic Squadrons

 

 

 

VMJ-2 (1954) VMJ-2 (1955) VMJ-2 (1955)
 

 

 

VMCJ-2 (1956) VMCJ-2 (1956) VMCJ-2 (1957)
 

 

 

VMCJ-2 (1958) VMCJ-3 (1957) VMCJ-3 (1958)
 

 

 

VMCJ-3 (1959) VMCJ-3 (1959) VMJ-4 (1963)
 

 

 

   
VMJ-4 (1965)
 

Marines Training Squadrons

 

 

 

VMAT-20 (1958) VMFT-10 (1956) VMFT-10 (1958)
 

 

 

VMFT-10 (1958) VMIT-10 (1956) VMIT-10 (1956)
 

 

 

VMT-1 (1960) VMT-1 (1964) VMT-1 (1964)
 

 

 

VMT-1 (1964) VMT-2 (1959) VMT-2 (1960)
 

 

 

VMT-2 (1961) VMT-2 (1965) VMT-2 (1965)
 

 

 

 
VMT-103 (1967) VMT-103 (1967)  
 

Headquarters and Maintenance  Squadrons

 

 

 

H&MS-11 (1967) H&MS-11 (1967) H&MS-11 (1968)
 

 

 

H&MS-12 (1967) H&MS-13 (1966) H&MS-13 (1966)
 

 

 

H&MS-15 (1958) H&MS-15 (1966) H&MS-15 (1967)
 

 

 

MARS-17 (1959) MARS-17 (1961) MAMS-17 (1959)
 

 

 

MARS-37 (1959) MARS-37 (1961) AIR FMF PAC (1961)
.
Specifications

F9F-6

Wingspan

Spannweite

15.24 m

Length

Länge

12.55 m

Height

Höhe

5.13 m

Wing area

Flügelfläche

46.1 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-4360-4 Wasp Major radial engine, 3,000 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

591 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,557 kg

Loaded weight

Startgewicht

10,608 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,296 m

Range

Reichweite

2,885 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm  cannon

4,848 kg of Bombs: 

.
Sreials, Grumman F9F- Cougar
XF9F-6 126670 - 126672 3
F9F-6 127216 - 127470 255
F9F-6 128055 - 128294 240
F9F-6 130920 - 131062 143
F9F-6 134245 -134433 (189)
F9F-6P 127473 - 127492 20
F9F-6P 128295 - 128310 16
F9F-6P 131252 - 131255 4
F9F-6P 134446 - 134465 20
F9F-7 130752 - 130919 168
F9F-8 131063 - 131251 189
F9F-8 134234 - 134244 11
F9F-8 138823 - 138898 76
F9F-8 141030 - 141229 200
F9F-8 141648 - 141666 19
F9F-8 144271 - 144376 106
F9F-8T 141667 1
F9F-8T 142437 - 142532 96
F9F-8T 142954 - 143012 59
F9F-8T 146342 - 146425 84
F9F-8T 147270 - 147429 160
F9F-8P 141668 - 141727 60
F9F-8P 144377 - 144426 50

Total

1980


- Last update: 1. August 2022 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -