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Mc Donnell Douglas AV-8 Harrier

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Aircraft of the U.S. Marines Corps

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Development

Entwicklung

The Hawker Siddeley Harrier is a British military aircraft. It was the first of the Harrier Jump Jet series of aircraft and was developed in the 1960s as the first operational ground attack and reconnaissance aircraft with vertical/short takeoff and landing (V/STOL) capabilities and the only truly successful V/STOL design of that era. The Harrier was developed directly from the Hawker Siddeley Kestrel prototype aircraft, following the cancellation of a more advanced supersonic aircraft, the Hawker Siddeley P.1154. The Royal Air Force ordered the Harrier GR.1 and GR.3 variants in the late 1960s. It was exported to the United States as the AV-8A, for use by the U.S. Marines, in the 1970s.

Hawker Siddeley received an order for six pre-production aircraft in 1965, designated P.1127 by RAF, of which the first made its maiden flight on 31. August 1966. An order for 60 production aircraft, designated as Harrier GR.1, was received in early 1967. The U.S. Marine Corps accepted its first AV-8A on 6. January 1971 and began testing it as NAS Pax River on January 26. The AV-8A entered service with the Marine Corps in 1971, replacing other aircraft in the Marines' attack squadrons.

Die Hawker Siddeley Harrier ist ein britisches Militärflugzeug. Es war das erste Flugzeug der Harrier Jump Jet-Serie und wurde in den 1960er Jahren als erstes einsatzbereites Bodenangriffs- und Aufklärungsflugzeug mit vertikalen/kurzen Start- und Landefähigkeiten (V/STOL) und dem einzigen wirklich erfolgreichen V/STOL-Design entwickelt diese Ära. Der Harrier wurde direkt aus dem Prototypflugzeug Hawker Siddeley Kestrel entwickelt, nachdem ein fortschrittlicheres Überschallflugzeug, die Hawker Siddeley P.1154, eingestellt wurde. Die Royal Air Force bestellte Ende der 1960er Jahre die Varianten Harrier GR.1 und GR.3. Es wurde in den 1970er Jahren als AV-8A zur Verwendung durch die U.S. Marines in die Vereinigten Staaten exportiert.
Hawker Siddeley erhielt 1965 einen Auftrag für sechs Vorproduktionsflugzeuge mit der Bezeich-nung P.1127 von der RAF, von denen das erste am 31. August 1966 seinen Jungfernflug absolvierte. Ein Auftrag über 60 Serienflugzeuge mit der Bezeichnung Harrier GR.1 war Anfang 1967 erhalten. Das U.S. Marine Corps akzeptierte seine erste AV-8A am 6. Januar 1971 und begann am 26. Januar mit dem Testen als NAS Pax River. Die AV-8A wurde 1971 beim Marine Corps in Dienst gestellt und ersetzte andere Flugzeuge im Angriffsgeschwader der Marines.

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Variants

Versionen

  AV-8A

Single-seat ground-attack, close air support, reconnaissance, and fighter aircraft; similar to the earlier GR.1

  AV-8A Einsitzige Angriffs und Aufklärungsversion ähnlich der GR-1 der Briten.
  TAV-8A

Two-seater training version for the US Marine Corps.

  TAV-8A Zweisitzige Trainingsversion des Us Marines Corps.
  YAV-8B

Two prototypes converted from existing AV-8A airframes.

  YAV-8B Zwei Prototypen durch umbauten von AV-8A
  AV-8B

"Day Attack" variant, Most were upgraded to one of the following two variants

AV-8B "Tagesangriffsvariante" Die meisten wurden zu verbesserten Varianten umgebaut.
  AV-8B Night Attack

Upgraded cockpit, including compatibility with night vision goggles and Navigation Forward Looking Infrared camera (NAVFLIR).

  AV-8B Night Attack Verbessertes Cockpit, mit der Möglichkeit Nachtsichtgeräte zu tragen und Navigation Forward Looking Infrared camera (NAVFLIR).
  AV-8B Plus

Similar to the Night Attack variant, with the addition of an APG-65 radar

  AV-8B Plus Aähnlich der Night Attack variante mit dem APG-65 Radar.
  TAV-8B

Two-seater training version for the US Marine Corps.

  TAV-8B

Zweisitzige Trainingsversion des Us Marines Corps.

  AV-8C

Upgraded AV-8A for the USMC

AV-8C

Verbesserte AV-8A des USMC

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
  VMA-211 VMA-214 VMA-231
 

 

 

     
  VMA-311 VMA-513 VMA-543
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Specifications

AV-8A

AV-8B

Wingspan

Spannweite

7.70 m

9.25 m

Length

Länge

13.90 m

14.12 m

Height

Höhe

3.45 m

3.55 m

Wing area

Flügelfläche

18.68 m²

22.61 m²

Engine

Motor

1× Rolls-Royce Pegasus 101 turbofan 96,73 kN

1× Rolls-Royce F402-RR-408
turbofan 105,87 kN

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,185 km/h

1,070 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,530 kg

6,340 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,500 kg

10,410 kg

Climb Rate

Steigrate

5,240 m/min

4,485 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,000 m

15.545 m

Range

Reichweite

490 km

556 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannon
2,268 kg of payload

1× 25 mm cannon
 3.630 kg of payload

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Serials, Mc Donnell Douglas AV-8 Harrier
AV-8A 158384 - 158395 12
AV-8A 158948 - 158977 30
AV-8A 159230 - 159259 30
AV-8A 159366 - 159377 12
TAV-8A 159378 - 159385 8
AV-8S 159557 - 159562  6
TAV-8S 159563 - 159564  2
AV-8B 161396 - 161399 4
AV-8B 161573 - 161584 12
AV-8B 162068 - 162088 21
AV-8B 162721 - 162746 26
AV-8B 162942 - 162962 21
AV-8B 162964 - 162970 7
AV-8B 162972 + 162973 2
AV-8B 163176 - 163179 4
AV-8B 163181 - 133185 5
AV-8B 163187 - 163190 4
AV-8B 163192 - 163195 4
AV-8B 163197 - 163201 5
AV-8B 163203 - 163206 4
AV-8B 163419 - 163426 8
AV-8B 163514 - 163519 6
AV-8B 163659 - 163690 32
AV-8B 163852 - 163855 4
AV-8B 163862 - 163883 22
AV-8B 164115 - 164121 7
AV-8B 164123 - 164154 32
AV-8B 164543 - 164571 29
AV-8B + 165001 -165036 36
AV-8B + (Reb.) 165305 - 165312 (8)
AV-8B + (Reb.) 165354 - 165357 (4)
AV-8B + (Reb.) 165380 - 165391 (12)
AV-8B + (Reb.) 165417 - 165430 (14)
AV-8B + (Reb.) 165431 - 165432 2
AV-8B + (Reb.) 165451 - 165454 5
AV-8B + (Reb.) 165566 - 165597 (2)
AV-8B + (Reb.) 165652 - 165659 7
AV-8B + (Reb.) 166287 - 166288 (2)
TAV-8A 162747 + 162963
162971 + 163180
163186 + 163191
163196 + 163202
163207
9
TAV-8B 163856 - 163861 6
TAV-8B 164113 - 164114 2
TAV-8B 164122 1
TAV-8B 164136 - 164138 3
TAV-8B 164540 - 164542 3
TAV-8B 165036 1

Total

415


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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