.

North American OV-10 Bronco

.

Aircraft of the U.S. Marines Corps

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The North American Rockwell OV-10 Bronco is an American twin-turboprop light attack and observation aircraft. It was developed in the 1960s as a special aircraft for counter-insurgency (COIN) combat, and one of its primary missions was as a forward air control (FAC) aircraft. It can carry up to 1,450 kg of external munitions and internal loads such as paratroopers or stretchers, and can loiter for three or more hours.

A specification for the Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) was approved by the U.S. Navy, Air Force, and Army and was issued in late 1963. The LARA requirement was based on a perceived need for a new type of "jungle fighting" versatile light attack and observation aircraft. Existing military aircraft in the observation role, such as the Cessna O-1 Bird Dog and O-2 Skymaster, were perceived as obsolescent, with too slow a speed and too small a load capacity for this flexible role.

In August 1964, the NA-300 was selected. A contract for seven prototype aircraft was issued in October 1964. The Bronco started flying midway through the Charger's test program on 16 July 1965, and became one of the premier counter-insurgency (COIN) aircraft of the next 30 years.

Die North American Rockwell OV-10 Bronco ist ein amerikanisches leichtes Angriffs- und Beobacht-ungsflugzeug mit zwei Turboprops. Es wurde in den 1960er Jahren als Spezialflugzeug für den Kampf gegen Aufständische (COIN) entwickelt, und eine seiner Hauptaufgaben war die als Forward Air Control (FAC) Flugzeug. Es kann bis zu 1.450 kg externe Munition und interne Lasten wie Fallschirmjäger oder Tragen tragen und drei oder mehr Stunden lang herumlungern.
Eine Spezifikation für das Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) wurde von der U.S. Navy, Air Force und Army genehmigt und Ende 1963 veröffentlicht Angriffs- und Be-obachtungsflugzeuge. Bestehende Militärflug-zeuge in der Beobachtungsrolle, wie die Cessna O-1 Bird Dog und O-2 Skymaster, wurden als veraltet angesehen, mit einer zu langsamen Ge-schwindigkeit und einer zu geringen Tragfähigkeit für diese flexible Rolle.

Im August 1964 wurde der NA-300 ausgewählt. Ein Vertrag über sieben Flugzeugprototypen wurde im Oktober 1964 ausgestellt. Der Bronco flog am 16. Juli 1965 in der Mitte des Testprogramms des Charger und wurde eines der führenden Flugzeuge zur Aufstandsbekämpfung (COIN) der nächsten 30 Jahre.

.
 

Variants

Versionen

 

OV-10A

Original production version 114 planes  

OV-10A

Erste Produktionsmaschine 114 Maschinen 
 

YOV-10D

Prototype Night Observation Gunship System variant, two OV-10A conversions.

YOV-10D

Prototyp des Night Observation Gunship System, zwei OV-10A-Umbauten.
 

OV-10D

Extensively modified OV-10A airframe, adding a forward-looking infrared night-vision system with a turret-mounted camera under an extended nose. 17 modified from OV-10A

OV-10D

Umfangreich modifizierte OV-10A-Flugzeugzelle mit einem zukunfts-weisenden Infrarot-Nachtsichtsystem mit einer am Turm montierten Kamera unter einer verlängerten Nase. 17 modifiziertvon OV-10A

 

OV-10D+

USMC upgrade, consisting of A and D aircraft being extensively reworked with strengthened wings and new Engine instrumentation.

OV-10D+

USMC-Upgrade, bestehend aus A- und D-Flugzeugen, die mit verstärkten Flügeln und neuen Triebwerksinstrumenten umfassend überarbeitet werden.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The OV-10A was used by the U.S. Marines from 1967 on in the VMO-Squadrons. Besides the VMO-Squadrons some H&MS-Squadrons and a single Helicopter Squadron used the Bronco. The US Navy used the Bronco with the VAL-4 Squadron in Vietnam. After the Gulf War, the Broncos where taken out of service.

Die OV-10A wurde von den VMO- Staffeln der U.S. Marines ab 1967 eingesetzt. Neben den VMO-Stafflen setzten auch einige H&MS-Staffeln und eine Hubschrauber-Staffel die Bronco ein. Die US Navy setzte die Bronco mit der Staffel VAL-4 in Vietnam ein. Nach dem Golfkrieg wurden die Broncos aus dem dienst genommen. 

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

Marine Obervation Squadrons

 
 

 

 

VMO-1-01.png (73349 Byte) VMO-1-02.png (73754 Byte) OV-10 VMO-2-02.png (71112 Byte)
  VMO-1 VMO-1 VMO-2
 

 

 

OV-10 VMO-2-01.png (70229 Byte) VMO-2-03.png (76679 Byte) VMO-4-02.png (73565 Byte)
 

VMO-2

VMO-2 VMO-4
 

 

 

VMO-4-03.png (76853 Byte) VMO-6-01.png (75649 Byte) VMO-6-02.png (78470 Byte)
  VMO-4 VMO-6

VMO-6

 

 

 

VMO-8-01.png (71995 Byte) VMO-8-02.png (72041 Byte)  
  VMO-8 VMO-8  
 

Marine Light Attack Squadrons

 
 

 

 

..HML-267-01.png (77729 Byte)    
 

HML-267

   
 

Marines Headquarters and Maintenance Squadrons

 
 

 

 

OV-10 H&MS-24-01.png (76662 Byte)  
  H&MS-24 H&MS-36  
.
Specifications

OV-10A

OV-10D

Wingspan

Spannweite

12,19 m

12,19 m

Length

Länge

12,12 m

12,49 m

Height

Höhe

4,62 m

4,62 m

Wing area

Flügelfläche

27,03 m²

27,03 m²

Engine

Motor

2 x Garret
T-76-G-10/12

715 PS

2 x Garret
T-76-G-420/421

723 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

452 km/h

463 km/h

Empty weight

Leergewicht

3.127 kg

3.167 kg

Loaded weight

Startgewicht

6.552 kg

6.563 kg

Climb Rate

Steigrate

?

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7.315 m

7.315 m

Range

Reichweite

2.414 km

3.250 km

Armament

Bewaffnung

4 MGs M60
Kaliber 7,62 mm

4 MGs M60
Kaliber 7,62 mm

.
Serials, North American OV-10 Bronco

YOV-10A

152879 - 152885 

7

OV-10A

155390 - 155503 

114

OV-10B

158292 - 158309 

18

OV-10E

159057 - 159072 

16

OV-10C

159134 - 159149 

16

OV-10C

158396 - 158411 

16

Total

187


- Last update: 22. December 2012 Written: 3. November  2012 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -