.

Convair HC-131A Samaritan

.

Aircraft of the U.S. Coast Guard

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Convair CV-240 was an American military transport produced from 1954 to 1956. Convair's original design had two engines and 40 seats, and thus it was designated the CV-240. The first CV-240 flew on March 16, 1947, and production aircraft were first delivered to American Airlines on 28. February 1948. The CV-240/340/440 series was used by the US Air Force for medical evacuation and VIP transport and was designated as C-131 Samaritan.

Die Convair CV-240 war ein amerikanisches militärisches Transportflugzeug

das zwischen 1954 bis 1956 produziert wurde. Der ursprüngliche Entwurf hatte zwei Sternmotoren, 40 Sitzplätze und wurde die CV-240 bezeichnet. Die erste CV-240 flog am 16. März 1947, die erste Serienmaschine wurde am 28. Februar 1948 an American Airlines ausgeliefert. Die CV-240/340/440 Serie wurde von der US Air Force für medizinische Evakuierung und VIP-Transporte eingesetzt, die Maschine wurde als C-131 Samaritan bezeichnet.

.
 

Variants

Versionen

 

HC-131A

Transportplane for USAF based on CV-240, capable of carrying 39 passengers or 20 stretchers and 7 seats.17 transferred t0 the USCG.

 

HC-131A

Transportflugzeug für USAF basierend auf CV-240, geeignet für 39 Passagiere oder 20 Bahren und 7 Sitze.17 Transfer zur USCG.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

Beginning in 1976, the U. S.Coast Guard acquired twenty C-131A transports from US Air Force stocks as an interim replacement for the HU-16 Albatross until the HU-25 Falcons entered Coast Guard service. They were to be used for search and rescue flights as well as coastal patrols of the new 200-mile exclusive fisheries zone. The Coast Guard planned to acquire one aircraft per month from September 1976 through January 1978. Seventeen aircraft were acquired from the boneyard at Davis-Montham Air Force Base and three others were transferred from Air National Guard stocks. For spare parts, three other C-131A’s were held in reserve at Davis-Montham and another, unmodified, was acquired for use at the training school located at Elizabeth City.

 

Ab 1976 erwarb die US-Küstenwache zwanzig C-131A Transporter aus Beständen der U.S. Luftwaffe als vorläufigen Ersatz für die HU-16 Albatross, bis die HU-25 Falcons in den Dienst der Küstenwache traten. Sie sollten für Such- und Rettungsflüge sowie für Küstenpatrouillen der neuen 200-Meilen-exklusiven Fischereizone eingesetzt werden. Die Küstenwache plante, von September 1976 bis Januar 1978 ein Flugzeug pro Monat zu erwerben. Siebzehn Flugzeuge wurden vom Flugzeugfriedhof  der Davis-Montham Air Force Base erworben und drei weitere wurden aus den Beständen der Air National Guard übernommen. Für Ersatzteile wurden drei weitere C-131A in Davis-Montham in Reserve gehalten und eine weitere, unverändert, für den Einsatz in der Ausbildungsschule in Elizabeth City erworben.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

HC-131A (1976)

HC-131A (1981)

HC-131A (1983)

 

 

 

 

 
 

HC-131A (1986)

   
.
Specifications

C-131F

Wingspan

Spannweite

28.0 m

Length

Länge

22.8 m

Height

Höhe

8.20 m

Wing area

Flügelfläche

75.9 m²

Engine

Motor

2 × Pratt & Whitney R-2800 "Double Wasp" 18 cylinder radial engines, 2,100 hp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

507 km/h

Empty weight

Leergewicht

11,540 kg

Loaded weight

Startgewicht

19,280 kg

Climb Rate

Steigrate

1,930 km

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,880 m

Range

Reichweite

1,930 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung

44 passengers

.
Serial, Convair HC-131A Samaritan
HC-131A 5781 - 5806 17

Total

17


- Last update: 22. January 2022 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -