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Sikorsky HUS- Seahorse

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Aircraft of the U.S. Coast Guard

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Development

Entwicklung

The Sikorsky H-34 or S-58 is a piston-engined military helicopter originally designed by American aircraft manufacturer Sikorsky as an anti-submarine warfare aircraft for the U.S. Navy. It has seen extended use when adapted to turbine power by the British licensee as the Westland Wessex and Sikorsky as the later S-58T.
The Sikorsky S-58 was developed as a lengthened and more powerful version of the Sikorsky Model S-55, or UH-19 Chickasaw, with a similar nose, but with a tail-dragger rear fuselage and landing gear, rather than the high-tail, 4-post pattern. It retained the nose-mounted piston engine with the drive shaft passing through the cockpit placed high above the cargo compartment. The aircraft first flew on 8 March 1954.

Der Sikorsky H-34 oder S-58 ist ein Militär-hubschrauber mit Kolbenmotor, der ursprünglich vom amerikanischen Hersteller Sikorsky als U-Boot-Kampfflugzeug für die U.S. Navy entwickelt wurde. Es hat ausgedehnte Verwendung erfahren, als es von dem britischen Lizenznehmer als Westland Wessex und von Sikorsky später als S-58T mit Turbinentriebwerken ausgerüstet wurde.
Die Sikorsky S-58 wurde als verlängerte und stärkere Version des Sikorsky Model S-55, oder UH-19 Chickasaw entwickelt, mit einer ähnlichen Nase, aber mit einem tiefen Heckrumpf mit einem Fahrwerk, anstelle des hohen Schwanzes. Es behielt den Kolbenmotor im Bug  bei, wobei die Antriebswelle durch das hoch über dem Laderaum platzierte Cockpit fuhr. Der Hubschrauber flog erstmals am 8. März 1954.

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Variants

Versionen

 

HUS-1G
HH-34F

The USCG obtained six HSS-1s as HUS-1G

HUS-1G
HH-34F

Die USCG erhielt sechs HSS-1 als HUS-1G
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

It was planned to replace the HO4S- helicopters with the HUS-. Three out of the first six were lost in over water accidents by November of 1962. As a result the Coast Guard opted for the HH-52A turbine helicopter.

The remaining three helicopters were transferred to the CIA for operation by Air America in South East Asia. One was lost in Laos and the other two were eventually transferred to the Royal Lao Air Force.

 

Es war geplant, die HO4S- Helikopter durch den HUS- zu ersetzen. Drei der ersten sechs gingen bis November 1962 bei Überwasserunfällen ver-loren. Die Coast Guard entschied sich daher für den Turbinenhubschrauber HH-52A.
Die restlichen drei Hubschrauber wurden der CIA für den Einsatz bei Air America in Südostasien übergeben. Einer ging in Laos verloren und die anderen beiden wurden schliesslich der Royal Lao Air Force übergeben.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

HUS-1G (1959)

HUS-1G (1960)

 
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Specifications

HUS-1

Rotor diameter

Rotordurchmesser

17.00 m

Length

Länge

14.20 m

Height

Höhe

4.50 m

Engine

Motor

1 x Wright R-1820-84
1525 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

198 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,582 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,349 kg

Climb Rate

Steigrate

335 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

2,895 m

Range

Reichweite

450 km

Armament

Bewaffnung

none

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Serial, Sikorsky HUS-1G Seahorse
HUS-1G 1332 - 1336 5
HUS-1G 1343 1

Total

6


- Last update: 10. October 2024 Writen: 1. December 2012 - -
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