.

Stinson OY- Sentinel

.

Aircraft of the U. S. Coast Guard

.
.

 
.
 

Development

Entwicklung

The Stinson L-5 Sentinel was a World War II era liaison aircraft used by all branches of the U.S. military. The L-5 (oy OY-1) featured two seats up front side-by-side, and a third "jumpseat" in the rear in which a small passenger could sit sideways.The L-5 series was manufactured between December 1942 and September 1945, during which time 3,590 unarmed two-seaters were built for the United States armed forces.

Die Stinson L-5 Sentinel war während des Zweiten Weltkriegs ein Verbindungsflugzeug das von allen Teilen des US-Militärs eingesetzt wurde.Die L-5 (oder OY-1) hatte zwei nebeneinander liegende Sitze vorne und einen dritten "jumpseat" hinten, auf dem ein Passagier seitwärts sitzen konnte. Die L-5-Serie wurde zwischen Dezember 1942 und September 1945 hergestellt, während dieser Zeit wurden 3.590 unbewaffnete Maschinen für die US Streitkräfte gebaut.

.
 

Variants

Versionen

  OY-1

L-5Bs transferred to the United States Marine Corps and United States Navy. 306 planes.

  OY-1 L-5B dei an die United States Marine Corps und United States Navy übergeben wurden. 306 Maschinen
  OY-2

transfers of 152  L-5E to USN/USMC; 30 OY-1 conversions to 24V electrical system.

  OY-2 Transfer von 152 L-5E an die USN/USMC- Umbau von 30 OY-1 mit einem 24V Elektrosystem
.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

In 1948 the U. S. Coast Guard was called upon to provide aviation support for agents of the Treasury’s Alcohol Tax Unit. In order to avoid detection, the manufacture of illicit whiskey, commonly referred to as ‘Moonshine,” typically took place in hard to reach remote areas. Most common locations were the deep woods or a swamp. One method used by law enforcement to address this was aerial surveillance. From the air, the difference between growing bushes and those cut and put over a still could be seen. The still, whether in the deep woods or a swamp, had to be reached and if specific routes to a still were used these quite often could be detected from the air.

The U.S. Coast Guard obtained seven OY-1 aircraft in 1948. Four were operational and three were used as spares. The aircraft were based out of the Coast Guard Air Station Elizabeth City and deployed to targeted areas for specific missions. The aircraft were flown by Coast Guard aviators and carried an ATU agent. During May 1949 all but one of the OY-1s were retired.

 

1948 wurde die U. S. Coast Guard aufgefordert, Agenten der Alkoholsteuerabteilung des Finanz-ministeriums fliegerische Unterstützung zu leisten. Um eine Entdeckung zu vermeiden, fand die Herstellung von illegalem Whisky, allgemein als „Moonshine“ bezeichnet, in der Regel in schwer zugänglichen abgelegenen Gebieten statt. Die häufigsten Fundorte waren die tiefen Wälder oder ein Sumpf. Eine Methode, die von den Strafver-folgungsbehörden verwendet wurde, um dies zu beheben, war die Überwachung aus der Luft. Aus der Luft war der Unterschied zwischen wachsenden Büschen und solchen, die abgeschnitten und über eine Destille gelegt wurden, zu erkennen. Der Destillierapparat, ob im tiefen Wald oder in einem Sumpf, musste erreicht werden und konnte bei gezielten Zugängen zu einem Destillierapparat nicht selten aus der Luft erkannt werden.
1948 erhielt die U.S. Coast Guard sieben OY-1-Flugzeuge. Vier waren einsatzbereit und drei wurden als Ersatzteile verwendet. Die Flugzeuge wurden von der Coast Guard Air Station Elizabeth City aus stationiert und für bestimmte Missionen in Zielgebieten eingesetzt. Die Flugzeuge wurden von Fliegern der Coast Guard geflogen und trugen einen ATU-Agenten. Im Mai 1949 wurden alle OY-1 ausser einer ausgemustert.

.
 

Drawings

Zeichnungen

   
 

U.S. Coast Guard

U.S. Coast Guard

 
.
Specifications

OY-2

Wingspan

Spannweite

10.36m

Length

Länge

7.34m

Height

Höhe

2.41m

Wing area

Flügelfläche

14.40m²

Engine

Motor

1× Lycoming O-435-1 mit 185 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

216 km/h

Empty weight

Leergewicht

702 kg

Loaded weight

Startgewicht

929 kg

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,800 m

Range

Reichweite

  600 km

Armament

Bewaffnung

  keine

.
Stinson Sentinel
x x x
Total. x

- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -