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Blackburn Roc

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Blackburn Roc, developed from the Skua, was the first Fleet Air Arm aircraft to have a power-driven gun turret. The first aircraft, Roc L3057, flew on 23. December 1938. The Rocs were found to be slow and with poor stability their only good characteristics were they could maintain a steep dive with dive brakes. Subsequently orders for 133 Roc were received by Boulton & Paul.
 

The Roc was the shipborne equivalent to the Defiant which was also made by Boulton Paul. It suffered not only from a poor tactical concept but also from having a poor performance for a fighter. The Roc could be equipped with floats, but only three ever were. In total 136 Roc were built.  

Die Blackburn Roc, wurde aus der Skua ent-wickelt, war der erste Jäger der Fleet Air Arm, der einen motorgetriebenen Geschützturm hatte. Das erste Flugzeug, Roc L3057, flog am 23. Dezember 1938. Die Rocs waren langsam und hatten eine schlechte Stabilität, ihre einzigen guten Eigen-schaften war, dass sie mit Sturzflugbremsen einen steilen Sturzflug machen konnten. Nachfolgende Aufträge für 133 Roc wurden an Boulton & Paul gegeben.
Der Roc war das Trägergestützte Äquivalent zur Defiant, die ebenfalls von Boulton Paul hergestellt wurde. Sie litt nicht nur unter einem schlechten taktischen Konzept, sondern auch unter einer schlechten Leistung für einen Jäger. Die Roc kon-nte mit Schwimmern ausgerüstet werden, aber nur drei waren es. Insgesamt wurden 136 Roc gebaut.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I

 Carrier-based turret-armed fighter.

 

Mk. I

Trägergestützter Jäger mit Geschütz-turm

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Roc entered service with 800 and 803 NAS the first aircraft arriving on 4. April 1939 at Worthy Down.  The aircraft operated from shore bases only, alongside Skua squadrons, and its front line career ended in June 1940. The Roc Seaplane saw limited service with 765 NAS, in a training role at RNAS Lee-on-Solent during 1940-41, and with 773 NAS in Bermuda during 1941-43.
 

The final Rocs were used in target towing and training duties, and aircraft started to be withdrawn from service in August 1943 after an undistinguished career.  Their FAA service finally ended in 1944.

Die Roc nahm seinen Dienst in der 800 und 803 NAS auf, die ersten Flugzeuge kamen am 4. April 1939 in Worthy Down an. Das Flugzeug operierte nur von Küstenbasen, neben Skua-Staffeln, und seine Karriere endete im Juni 1940. Die Roc mit Schmimmern sah begrenzten Dienst mit der 765 NAS, in einer Ausbildungsrolle bei RNAS Lee-on-Solent während 1940-41, und mit 773 NAS in Bermuda während 1941-43.
Die letzten Rocs wurden für Zielabschlepp- und Trainingsaufgaben eingesetzt, die Flugzeuge wurden im August 1943 nach einer unauffälligen Karriere aus dem Verkehr gezogen. Ihr FAA-Dienst endete schließlich 1944.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

778 NAS (1940)

805 NAS  (1940) 806 NAS  (1940)
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Units

Einheiten

FAA Units

Front-line Squadrons

800 NAS, 801 NAS, 803 NAS, 805 NAS, 806 NAS

Second-line Squadrons

725 NAS, 558 NAS, 759 NAS, 760 NAS, 765 NAS, 769 NAS
770 NAS, 771 NAS, 772 NAS, 773 NAS, 774 NAS, 775 NAS
776 NAS, 777 NAS, 778 NAS, 782 NAS, 787 NAS, 791 NAS
792 NAS, 793 NAS, 794 NAS,

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Specifications

Technische Daten

Specifications

Roc Mk. I

Wingspan

Spannweite

14.02 m

Length

Länge

10.85 m

Height

Höhe

3.68 m

Wing area

Flügelfläche

28.80 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Perseus XII radial engine, 890 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

359 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,782 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,614 kg

Climb Rate

Steigrate

7.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,500 m

Range

Reichweite

1,304 km

Armament

Bewaffnung

4 × 7.7 mm machine guns in power operated dorsal turret. Up to 110 Kg of Bombs

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Serials

Seriennummern

Blackburn Roc
Mk.I L3057 - L3192 136

Total

136


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last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

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