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Blackburn Shark

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Blackburn Shark was a British carrier-borne torpedo bomber built by the Blackburn Aircraft company and went into service with the Fleet Air Arm, but was already obsolescent in 1937 and in the following year, replacement by the Fairey Swordfish began.

 
It had a crew of three, with observer/wireless operator and gunner sharing the second cockpit.  Armament consisted of one fixed, forward-firing 7.7 mm Vickers machine gun, plus a 7.7 mm Vickers K machine gun or Lewis Gun mounted on a Scarff ring in the rear cockpit, with provision for a 680 kg torpedo or equivalent bombload carried externally.

 

The prototype was subsequently fitted with twin floats and was test flown at Brough in April 1935 with successful sea trials taking place at the Marine Aircraft Experimental Establishment Felixstowe. During the three years of production, 238 Sharks were delivered to the Fleet Air Arm.

 

 

Die Blackburn Shark war ein britischer trägergestützter Torpedobomber der von der Blackburn Aircraft Company gebaut wurde und von der Fleet Air Arm eingesetzte wurde. Die Maschine war 1937 jedoch schon veraltet und wurde im darauffolgenden Jahr durch die Fairey Swordfish ersetzt.

Sie hatte eine drei Mann Besatzung aus,  Beobachter/Funker und Schütze im zweiten Cockpit. Die Bewaffnung bestand aus einem festen, nach vorne gerichteten 7,7-mm-Vickers-Maschinengewehr, sowie einem 7,7-mm-Vickers K Maschinengewehr oder einer Lewis Gun montiert auf einem Scarff Ring im hinteren Cockpit. Ein 680 kg Torpedo oder Bomben im gleichen Gewicht konnten extern getragen werden.

Der Prototyp wurde später mit zwei Schwimmern ausgestattet und im April 1935 in Brough zum ersten Mal geflogen. Seetests fanden bei  der Marine Aircraft Experimental Establishment in Felixstowe statt. Während den drei Jahren der Produktion wurden 238 Sharks an die Fleet Air Arm ausgeliefert.

 

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FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I

Three-seat torpedo bomber, reconnaissance aircraft. Powered by a 700 hp Armstrong-Siddeley Tiger IV radial piston engine. 16 build

Mk. I

Dreisitziger Torpedobomber und Aufklärer. Angetrieben von einem 700 PS Armstrong-Siddeley Tiger IV Sternmotor. 16 Maschinen gebaut.
  Mk. II Three-seat torpedo bomber, reconnaissance aircraft. Powered by a 760 hp Armstrong-Siddeley Tiger VI radial piston engine. 126 build   Mk. II Dreisitziger Torpedobomber und Aufklärer. Angetrieben von einem 760 hp Armstrong-Siddeley Tiger VI Sternmotor. 126 Maschinen gebaut.
  Mk. III Three-seat torpedo bomber, reconnaissance aircraft. Fitted with a glazed canopy and dual controls for crew training. Powered by a 800 hp Bristol Pegasus III radial piston engine. 95 build   Mk. III Dreisitziger Torpedobomber und Aufklärer. Ausgestattet mit einem verglasten Cockpit und Doppel-steuerung für die Ausbildung. Ange-trieben von einem 800 PS Bristol Pegasus III Sternmotor. 95 Maschinen gebaut.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Shark entered service with 820 NAS in May 1935, replacing Fairey Seals, equipping a further two squadrons (810 and 821) in 1936. Front line service was short lived, the type being replaced by the Fairey Swordfish in 1937. At least 22 Mk IIs and IIIs (all brought up to Mk III standard) were converted 1937/38 as target tugs and operated in this role and for training and communications until 1942. Sharks based in RAF Seletar as target tugs were used for patrol missions and bombing raids against Japanese invaders over Malaya in January 1942.

Die Shark begann den Dienst bei der 820 NAS im Mai 1935, wo sie die Fairey Seals ersetzten. 1936 wurden zwei weitere Staffeln (810 und 821) ausge-rüstet. Der Dienst in Frontstaffeln war kurz und 1937 wurde sie durch die Fairey Swordfish ersetzt. Mindestens 22 Mk IIs und IIIs (alle bis Mk III Stan-dard gebracht) wurden von 1937 bis 1938 als Ziel-Schlepper umgebaut  und in dieser Rolle Aus-bildung und Verbindung bis 1942 betrieben. Shark Zielschlepper in  RAF Seletar wurden im Januar 1942 auch für Patrouilleneinsätze und Bomben-angriffe gegen japanischen Invasoren über Malaya  eingesetzt.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

School of Naval Co-operation

School of Naval Co-operation

705 NAS
 

 

 

  705 NAS 705 NAS 705 NAS
 

 

 

 

750 NAS

750 NAS

753 NAS
 

 

 

  755 NAS 755 NAS

758 NAS

 

 

 

  810 NAS 810 NAS 820 NAS
 

 

 

  820 NAS 820 NAS 820 NAS
 

 

 

 

820 NAS

821 NAS 821 NAS
 

 

 

   
  822 NAS    
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FAA Units

Front-line Squadrons

810 NAS, 820 NAS, 821 NAS, 822 NAS

Second-line Squadrons

701 NAS, 705 NAS, 750 NAS, 753 NAS, 755 NAS, 757 NAS
758 NAS, 767 NAS, 774 NAS, 775 NAS, 780 NAS, 785 NAS
Station Flight
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Specifications

Shark II

Wingspan

Spannweite

14.02 m

Length

Länge

10.75 m

Height

Höhe

3.68 m

Wing area

Flügelfläche

45 m²

Engine

Motor

1 × Armstrong Siddeley Tiger VI 14 cylinder radial, 760 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

 242 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,836 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,687 kg

Climb Rate

Steigrate

4.55 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,760 m

Range

Reichweite

1,006 km

Armament

Bewaffnung

2  x 7.7 mm MG
up to 820 kg of Bombs

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Serial, Blackburn Shark
Mk. I --> II K4295 1
Mk. I K4349 - K4364 16
Mk. II K4880 - K4882 3
Mk. II K5607 - K 5659 53
Mk. II K8450 - K8519 70
Mk. III K8891 - K8935 45
Mk. III L23337 - L2386 50

Total

238


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last update 21. Februay 2013

written 21. Februay 2013

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