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Bristol Blenheim

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Bristol Blenheim was a British light bomber aircraft designed and built by the Bristol Aeroplane Company that was used extensively in the first two years of the Second World War. It was adapted as an interim long-range and night fighter, pending the availability of the Beaufighter. It was one of the first British aircraft to have all-metal stressed-skin construction, retractable landing gear, flaps, a powered gun turret and variable-pitch propellers.

A Canadian-built variant named the Bolingbroke was used as an anti-submarine and trainer. The Blenheim Mk I outran most biplane fighters in the late 1930s but stood little chance against the German Messerschmitt Bf 109 during daylight operations, though it proved successful as a night fighter. The Mark IV variant was equally unsuccessful in its daylight bombing role, suffering many losses in the early stages of the war.
Die Bristol Blenheim war ein  leichter britischer Bomber von der Bristol Aeroplane Company entworfen und gebaut wurde und in den ersten zwei Jahren des Zweiten Weltkrieg verwendet wurde. Sie wurde als Interimslangstrecken und Nachtjäger verwendet, bis die Beaufighter verfügbar war. Es war eines der ersten britischen Flugzeugen, in Ganzmetall-Schalenbauweise und mit Einziehfahrwerk, Landeklappen, einem angetriebenen Geschützturm und Verstellpropel-lern.
Eine kanadische gebaute Variante genannt Boling-broke wurde als Anti-U-Boot-Jäger und Trainer ver-wendet. Die Blenheim Mk I überholte die meisten Doppeldecker-Jäger in den späten 1930er Jahren, hatte aber kaum eine Chance gegen die deutsche Messerschmitt Bf 109 während Tagesoperationen, erwies sich jedoch als erfolgreicher Nachtjäger. Die Mark IV Variante war in den Tagesoperationen ebenso erfolglos, und erlitt viele Verluste in der frühen Phase des Krieges. 

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FAA Variants

FAA Versionen

  Blenheim
Mk I
Three-seat twin-engined light bomber, powered by two 840 hp Bristol Mercury VIII radial piston engines, 1,552 built. Blenheim
Mk I
Dreisitziger zweimotoriger leichter Bomber, angetrieben von zwei 840 PS starken Bristol Mercury VIII Radialkolbenmotoren, 1.552 gebaut.
  Blenheim
Mk IV 
Improved version, fitted with protective armour, powered by two 905 hp Bristol Mercury XV radial piston engines 3,307 built.

Blenheim
Mk IV 
Verbesserte Version, ausgestattet mit Schutzpanzerung, angetrieben von zwei 905 PS starken Bristol Mercury XV Radialkolbenmotoren, 3.307 gebaut
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Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

A few Bristol Blenheim Mk.I and Mk.IV were used by the 771 amd 787 NAS ot the Fleet Air Arm.

Einige wenige Bristol Blenheim Mk.I und Mk.IV wurden von der 771 und 787 NAS der Fleet Air Arm verwendet.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
  771 NAS (1941)    
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FAA Units

Front-line Squadrons

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Second-line Squadrons

771 NAS, 787 NAS
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Specifications

Blenheim Mk IV

Wingspan

Spannweite

17.17 m

Length

Länge

12.98 m

Height

Höhe

3.00 m

Wing area

Flügelfläche

43.60 m²

Engine

Motor

 2 × Bristol Mercury XV radial engine, 920 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

428 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,450 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,545 kg

Climb Rate

Steigrate

7.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,310 m

Range

Reichweite

2,351 km

Armament

Bewaffnung

1 × 7.7 mm machine gun in port wing,  1 or 2 × 7.7 mm guns in rear-firing under-nose blister, 2 × 7.7 mm guns in dorsal turret, up to 54o Kg of Bombs
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Serials, Bristol Blenheim
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Total

x


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last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

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