.

Gloster Sea Gladiator

Aircraft of the Fleet Air Arm

.
..
 

Development

Entwicklung

The Gloster Gladiator (or Gloster SS.37) was a British-built biplane fighter developed from the Gloster Gauntlet. The SS.37 first flew on 12 September 1934, powered by a 530 hp Bristol Mercury VIS engine, but was soon fitted with a more powerful engine, reaching 390 km/h while carrying the required four machine guns (two synchronised Vickers guns in the fuselage and two Lewis guns under the lower wing).

  

The Mk II soon followed, the main differences being a slightly more powerful Mercury engine driving a Fairey fixed-pitch, three-bladed metal propeller instead of the two-bladed wooden one. A modified Mk II, the Sea Gladiator, was developed for the Fleet Air Arm, with an arrestor hook to be engaged when landing on an aircraft carrier, catapult points, a strengthened frame and an a dinghy lifeboat. Of the 98 aircraft built as, or converted to, Sea Gladiators, 54 were still in service by the outbreak of the Second World War in September 1939.

Die Gloster Gladiator (oder Gloster SS.37) war ein britisches Doppeldecker-Jagdflugzeug das aus der Gloster Gauntlet entwickelt wurde. Die SS.37 flog im September 1934 und war mit einem Bristol Mercury VIS Sternmotor 530 PS ausgestattet. mit einem stärkeren Motor erreichte die Maschine 390 km/h mit den vorgeschriebenen vier Maschinen gewehren (zwei synchronisierten Vickers MG im Rumpf und zwei Lewis MG unter dem unteren Flügel).

Die Mk II folgte bald, die wichtigsten Unterschiede waren ein etwas stärker Mercury Motor und der Fairey, Dreiblatt-Metall-Propeller statt dem Zwei-Blatt Holzpropeller ein. Eine modifizierte Mk II, das Sea Gladiator, wurde für die Fleet Air Arm entwickelt, mit einem Fanghaken für die Landung auf einem Flugzeugträger, Katapulthaken, einem verstärkten Rahmen und einem Schlauchboot. Von den 98 gebauten oder umgebauten Sea Gladiatoren waren 54 bei Ausbruch des Zweiten Weltkrieges im September 1939 noch im Dienst.

..
 

FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I
Interim

Single-seat fighter biplane for the Royal Navy, 38 modified Gladiator II. Fitted with arrestor hooks

Mk. I
Interim

Einsitziges Doppeldecker Jagdflug-zeug für die Royal Navy, 38 modifizier-te Gladiator II. Ausgestattet mit Fang-haken
 

Mk. II

Single-seat fighter biplane for the Royal Navy, 60 built. Fitted with arrestor hooks and provision for dinghy stowage

Mk. II

Einsitziges Doppeldecker Jagdflug-zeug für die Royal Navy, 60 gebaut. Ausgestattet mit Fanghaken und Schlauchboot.
..
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

First deliveries were made to the RNAS Donibristle in February 1939. The Gladiators replaces the Nimrods and Ospreys in 801 NAS. In May 1939 they embarked in HMS Courageous. During 1940 Sea Gladiators fought both in the North Sea an in the Mediterranean.

A stock of 18 Sea Gladiators from 802 NAS had been delivered by HMS Glorious, in early 1940. Three were later shipped out to take part in the Norwegian Campaign and another three were sent to Egypt. By April, Malta was in need of fighter protection and it was decided to form a flight of Gladiators at RAF Hal Far, to be composed of RAF and FAA personnel. Several Sea Gladiators were assembled. In the siege of Malta in 1940, for ten days the fighter force defending Malta was the Hal Far Fighter Flight, giving rise to a myth that three aircraft, named Faith, Hope and Charity, formed the entire fighter cover of the island.

After becoming obsolete, Sea Gladiators carried out non-combat tasks such as meteorological work, being operated as late as 1944

 

Erste Lieferungen an die RNAS Donibristle erfolgten im Februar 1939. Die Gladiators ersetzten die Nimrods und Ospreys in 801 NAS. Im Mai 1939 schifften sie sich in HMS Courageous ein. 1940 kämpften Sea Gladiators sowohl in der Nordsee als auch im Mittelmeer.
Ein Bestand von 18 Sea Gladiators von 802 NAS war Anfang 1940 von der HMS Glorious geliefert worden. Drei wurden später verschifft, um am Norwegenfeldzug teilzunehmen, und weitere drei wurden nach Ägypten geschickt. Bis April brauchte Malta Jägerschutz, und es wurde beschlossen, einen Gladiatorenrotte bei RAF Hal Far zu bilden, der aus RAF- und FAA-Personal bestehen sollte. Mehrere Sea Gladiators wurden zusammengestellt. Bei der Belagerung Maltas im Jahr 1940 war die Kampftruppe, die Malta zehn Tage lang verteidigte, der Hal Far Fighter Flight, was zu einem Mythos führte, dass drei Flugzeuge mit den Namen Faith, Hope und Charity die gesamte Deckung der Jagd-flugzeuge der Insel bildeten.
Nachdem Sea Gladiators veraltet waren, führten sie nicht kampfbezogene Aufgaben wie meteorolo-gische Arbeiten durch, die noch 1944 betrieben wurden

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

759 NAS (1939)

769 NAS (1939) 801 NAS (1939)
 

 

 

 

801 NAS (1939)

802 NAS (1939)  802 NAS (1939)
 

 

 

 

804 NAS (1940)

804 NAS (1940)

804 NAS (1940)

 

 

 

 

804 NAS (1940)

804 NAS (1940)

  805 NAS (1941)
 

 

 

 
    806 NAS (1940) 813 NAS (1940) Hal Far Fighter Flight (1940)
 

 

 

     
  Hal Far Fighter Flight (1940) Hal Far Fighter Flight (1940)  
..
FAA Units

Front-line Squadrons

801 NAS, 802 NAS, 804 NAS, 805 NAS

Second-line Squadrons

759 NAS, 769 NAS, Station Flight
..
Specifications

Sea Gladiator I

Wingspan

Spannweite

9.83 m

Length

Länge

8.36 m

Height

Höhe

3.58 m

Wing area

Flügelfläche

30.0 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Mercury IX radial engine, 830 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

407 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,462 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,088 kg

Climb Rate

Steigrate

11.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,000 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

4 x 7,7-mm-MGs

..
Serials, Gloster Sea Gladiator
Sea Gladiator N2265 - N2302 38
Sea Gladiator N5500 - N5549 50
Sea Gladiator N5565 - N5574 10

Total

98


-

last update 21. Februay 2013

written 21. Februay 2013

--

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -