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Supermarine Scimitar

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Scimitar stemmed from a number of designs from Supermarine for a naval jet aircraft, initially to a requirement for an undercarriage-less fighter aircraft to land on flexible "sprung" rubber decks, which would allow for a lighter and simpler structure. Supermarine's design to meet this requirement was the Type 505, featuring a thin, straight wing and a V-tail (or "butterfly tail") to keep the tail surfaces away from the jet exhausts, and to be powered by two Rolls-Royce Avon turbojets, mounted side-by-side in the fuselage. In 1948, the Admiralty had second thoughts about the undercarriage-less fighter, and Supermarine reworked their design by including a nosewheel undercarriage, becoming the Type 508. The Vickers-Supermarine Type 508 was the first Scimitar ancestor, and shared the basic layout of the Type 505, i.e. a twin-engined straight-winged type with V-tail. Pitch control was by moving the whole tail, with elevators for additional pitch control when working in tandem, and to replace the rudder on a conventional tail when working differentially. Ailerons were fitted to the wings for lateral control, and both leading and trailing edge flaps were also fitted to the wings. An order for three Type 508s was placed in November 1947, to Specification N.9/47.
The first Type 508 made its maiden flight from RAF Boscombe Down airfield on 31 August 1951, with the aircraft carrying out carrier trials aboard HMS Eagle in May 1952. The second aircraft had significant differences, carrying a cannon armament, and different enough in detail to be redesignated the Type 529, flying for the first time on 29 August 1952.

Die Scimitar ergab sich aus einer Reihe von Entwürfen von Supermarine für einen Marine-Jets, anfänglich für eine Maschine ohne Fahrwerk das auf dem flexiblen "gefederten" Gummi-Decks landen konnte, und so eine leichtere und einfache-re Struktur hatte. Supermarine Design das diese Anforderung erfüllen sollte war der Typ 505, mit einem dünnen, geraden Flügel und einen V-Leit-werk (oder "Butterfly Tail") um die Leitwerke aus dem Abgasstrahl der beiden Rolls-Royce Avon zu halten die nebeneinander im Rumpf montiert waren.

1948 verwarf die Admiralität den Gedanken eines Fahrweklosenflugzeuges und Supermarine überarbeitete das Design mit einem konventionellen Fahrwerk mit Bugrad als Typ 508. Der Vickers-Supermarine Typ 508 war der Vorgänger der Scimitar und teilte das grundlegende Layout des Typ 505, dh ein zweimotorige Maschine mit gerade Flügeln und einem V-Leitwerk. Die Kontrolle der Maschine erfolgte durch die Höhenruder die voll beweglich waren. Später wurde ein herkömmliches Höhenruder mit Seitenleitwerkeingeführt. Die Flügel hatten Ruder und Vorflügel an den Vorderkanten. Ein Auftrag für drei Typ 508S wurde im November 1947, nach der Spezifikation N.9 / 47 erteilt.

Der erste Typ 508 hatte am 31. August 1951 von RAF Boscombe Down seinen Jungfernflug, die Trägerversuche wurden im Mai 1952 an Bord der HMS Eagle durchgeführt. Das zweite Flugzeug wies erhebliche Unterschiede auf, wie die Kanonen Bewaffnung und weitere Unterschiede und wurde daher als Type 529 bezeichnet. Die Maschine flog am  29. August 1952 zu ersten Mal.

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Variants

Versionen

 

F.1

Single-seat multi-role fighter aircraft, 76 built

F.1

Einsitziges Mehrzweckflugzeug, 76 Maschinen gebaut
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

At the time of introduction most of the Royal Navy's carriers were quite small and the Scimitar was a comparatively large and powerful aircraft. Landing accidents were common, overall the Scimitar suffered from a high loss rate; 39 were lost in a number of accidents, amounting to 51% of the Scimitar's total production run.
Although the Scimitar could be configured as a fighter, the interceptor role was covered by the de Havilland Sea Vixen. In the attack role it was replaced by the Blackburn Buccaneer. The Scimitar was retained initially as a tanker (800B NAS) to allow the underpowered Buccaneer S.1 to be launched from aircraft carriers with a useful weapons load. To save weight, the Buccaneer would take off with minimum fuel then top up from a Scimitar.

Late in the Scimitar's operational career, examples were flown between 1965 and 1970 by the Fleet Requirements Unit (FRU) based at Bournemouth Airport (Hurn).

Zum Zeitpunkt der Einführung waren die meisten Träger der Royal Navy recht klein und die Scimitar war eine vergleichsweises großes und leistungs-fähiges Flugzeuge. Landeunfälle waren daher an der Tagesordnung, insgesamt gingen 39 Scimitar bei Unfällen verloren eine hohe Unfallrate von 51% der gesamten Produktion der Scimitar.
Obwohl die Scimitar als Jäger ausgelegt war wurde die Rolle des Abfangjägers von der Havilland Sea Vixen ausgefüllt. In der Rolle des Angreifers eurde sie von der Blackburn Buccaneer ersetzt. Die Scimitar wurde zunächst  als Tanker (800B NAS)beibehalten, um der untermotorisierten Buccaneer S.1 mit einer nützlichen Waffenlast den Start zu ermöglichen. Um Gewicht zu sparen, nahmen die Buccaneer nur ein Minimum an Treibstoff mit um dann von einem Scimitar aufgetankt zu werden.
Spät in der Karriere der Scimitar, wurden einige Maschinen zwischen 1965 und 1970 von der Fleet Requirements Unit (FRU) stationiert in Bourne-mouth Airport (Hurn) verwendet.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
 

Prototype Typ 525

Prototype Typ 525

Prototype Typ 544

 

 

 

 

Prototype Typ 544

Trial Plane

AAE

 

 

 

 
 

700X NAS 1958

700X NAS 1958

700 NAS

 

 

 

   
 

736 NAS

764B NAS

FRU
 

 

 

 

800 NAS

800 NAS

800 NAS

 

 

 

 

800 NAS

800B NAS

800B NAS

 

 

 

 

800B NAS

803 NAS

803 NAS

 

 

 

 

803 NAS

803 NAS

803 NAS
 

 

 

 

803 NAS

803 NAS

803 NAS
 

 

 

 

803 NAS

803 NAS

803 NAS
 

 

 

 

804 NAS

804 NAS

804 NAS

 

 

 

 

807 NAS

807 NAS

807 NAS

 

 

 

   
 

807 NAS

   
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FAA Units

Front-line Squadrons

800 NAS, 800B NAS, 803 NAS, 804 NAS, 807 NAS
Second-line Squadrons 700X NAS, 700 NAS, 736 NAS, 764 NAS, 764B NAS
..
Specifications

F.1

Wingspan

Spannweite

11.33 m

Length

Länge

16.84 m

Height

Höhe

5.28 m

Wing area

Flügelfläche

45.06 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Avon 202 turbojet, 11,250 lb each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,185 km/h

Empty weight

Leergewicht

10,869 kg

Loaded weight

Startgewicht

15,513 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

14,000 m

Range

Reichweite

2,289 km

Armament

Bewaffnung

4 × 30 mm cannons
up to 1'800 Kg of bombs

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Serials, Supermarine Scimitar

 

 

1

Total

1


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last update 1. Februay 2013

written 1. March 2011

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