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Westland Lysander

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Westland Lysander is a British army co-operation and liaison aircraft produced by Westland Aircraft that was used immediately before and during the Second World War.After becoming obsolete in the army co-operation role, the aircraft's short-field performance enabled clandestine missions using small, improvised airstrips behind enemy lines to place or recover agents, particularly in occupied France with the help of the French Resistance.

The Lysander was to be powered by a Bristol Mercury air-cooled radial engine and had high wings and a fixed conventional landing gear mounted on an innovative inverted U square-section tube that supported wing struts at the apex, and contained internal springs for the faired wheels. The large streamlined spats also contained a mounting for a Browning machine gun and fittings for removable stub wings that could carry light bombs or supply canisters. The wings had a reverse taper towards the root, which gave the impression of a bent gull wing from some angles, although the spars were straight. It had a girder type construction faired with a light wood stringers to give the aerodynamic shape.

Die Westland Lysander ist ein von Westland Aircraft hergestelltes Kooperations- und Ver-bindungsflugzeug der britischen Armee, das unmittelbar vor und während des Zweiten Welt-kriegs eingesetzt wurde kleine, improvisierte Landebahnen hinter den feindlichen Linien nutzte, um Agenten zu platzieren oder zu bergen, insbe-sondere im besetzten Frankreich mit Hilfe des französischen Widerstands.

Der Lysander wurde von einem luftgekühlten Sternmotor von Bristol Mercury angetrieben und hatte hoch angesetze Flügel und ein festes konventionelles Fahrwerk, das auf einem innovativen umgekehrten U-Rohr mit quadratischem Querschnitt montiert war, das die Flügelstreben am Scheitelpunkt stützte und interne Federn für die Verkleidung enthielt Räder. Die grossen strom-linienförmigen Gamaschen enthielten auch eine Halterung für ein Maschinengewehr und Beschläge für abnehmbare Stummelflügel, die leichte Bomben oder Vorratskanister tragen konnten. Die Flügel hatten eine umgekehrte Verjüngung zur Wurzel hin, was aus einigen Winkeln den Eindruck eines gebogenen Möwenflügels erweckte, obwohl die Holme gerade waren. Es hatte eine trägerartige Konstruktion, die mit leichten Holzbalken verkleidet war, um die aerodynamische Form zu geben.

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FAA Variants

 

FAA Versionen

 

TT Mk.III

Lysander Mk.Is, Mk.IIs and Mk.IIIs converted into target tugs.

TT Mk.III

Lysander Mk.Is, Mk.IIs und Mk.IIIs wurden zu Zielschleppern umgebaut.

 

TT Mk.IIIA

100 purpose-built target tugs.

TT Mk.IIIA

100 speziell gebaute Zielschlepper.

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Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

Lysanders also filled other less glamorous roles, such as service as target-towing and communi-cation aircraft. 18 were used by the Royal Navy's Fleet Air Arm.

Lysander erfüllten auch andere weniger glamouröse Rollen, wie den Dienst als Zielschlepp- und Kommunikationsflugzeuge. 18 wurden vom Fleet Air Arm der Royal Navy eingesetzt.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  754 NAS (1942) 754 NAS (1944) 755 NAS (1941)
 

 

 

   
  755 NAS (1942)    
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FAA Units

Front-line Squadrons

804 NAS

Second-line Squadrons

754 NAS, 755 NAS, 757 NAS, 771 NAS

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Specifications

Lysander IIIA

Wingspan

Spannweite

15.24 m

Length

Länge

9.30 m

Height

Höhe

4.42 m

Wing area

Flügelfläche

24.00 m2

Engine

Motor

1 × Bristol Mercury XX 9-cylinder air-cooled radial piston engine, 870 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

341 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,980 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,871 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,600 m

Range

Reichweite

970 km

Armament

Bewaffnung

none
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Serials, Westland Lysander
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Total

x


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last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

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