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Westland Sea King

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Westland WS-61 Sea King is a British licence-built version of the American Sikorsky S-61 helicopter of the same name, built by Westland Helicopters. The aircraft differs considerably from the American version, with Rolls-Royce Gnome engines (derived from the US General Electric T58), British-made anti-submarine warfare systems and a fully computerised flight control system. The Sea King was primarily designed for performing anti-submarine warfare (ASW) missions. A Sea King variant known as the Commando was devised by Westland to serve as a troop transport.
 

Die Westland WS-61 Sea King ist eine in britischer Lizenz gebaute Version des gleichnamigen amerikanischen Hubschraubers Sikorsky S-61, ge-baut von Westland Helicopters. Das Flugzeug unterscheidet sich erheblich von der amerika-nischen Version mit Rolls-Royce Gnome-Trieb-werken (abgeleitet vom US General Electric T58), in Großbritannien hergestellten U-Boot-Abwehr-systemen und einem vollständig computer-isierten Flugsteuerungssystem. Die Sea King wurde in erster Linie für die Durchführung von Missionen zur U-Boot-Bekämpfung (ASW) ent-wickelt. Eine als Commando bekannte Sea King-Variante wurde von Westland entwickelt, um als Truppentransporter zu dienen.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

HAS.1

The first anti-submarine version  

HAS.1

Die erste Anti-U-Boot-Version
 

HAS.2

Upgraded anti-submarine version  

HAS.2

Verbesserte Anti-U-Boot-Version
 

AEW.2

Nine Sea King HAS.2s were converted into AEW aircraft.  

AEW.2

Neun Sea King HAS.2 wurden zu AEW-Flugzeugen umgebaut.
 

HC.4

Commando assault and utility transport version  

HC.4

Commando Angriffs- und Mehrzweck Transport Version
 

HAS.5

Upgraded anti-submarine warfare version, some later converted into the HAR.5 for Search and Rescue  

HAS.5

Verbesserte U-Boot-Abwehrversion, einige später in HAR.5 für Suche und Rettung umgebaut.
 

HAR.5

Search and rescue version  

HAR.5

Such- und Rettungsversion
 

AEW.5

Four Sea King HAS.5s were converted into AEW helicopters  

AEW.5

Vier Sea King HAS.5 wurden zu AEW-Hubschraubern umgebaut
 

HU.5

Surplus HAS.5 ASW helicopters converted into utility role  

HU.5

Überschüssige HAS.5 ASW-Hubschrauber wurden in Versorgungsrollen umgebaut.
 

HAS.6

Upgraded Anti-submarine warfare version  

HAS.6

Verbesserte Anti-U-Boot-Kriegsversion
 

HAS.6CR

Five surplus HAS.6 ASW helicopters converted into the utility role  

HAS.6CR

Fünf überschüssige HAS.6 ASW-Hubschrauber wurden in die Versorgungsrolle umgebaut.
 

ASaC7

Upgraded AEW2/5 for the Royal Navy with Searchwater 2000AEW replacing original Searchwater radar.  

ASaC7

Verbessertes AEW2/5 für die Royal Navy, wobei Searchwater 2000AEW das ursprüngliche Searchwater-Radar ersetzt.
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Operational history

Einsatzgeschichte

  In British service, the Westland Sea King provided a wide range of services in both the Royal Navy and the Royal Air Force. As well as wartime roles in the Falklands War, the Gulf War, the Bosnian War, the Iraq War and the Afghanistan War, the Sea King is perhaps most well known in its capacity as a Royal Navy and RAF Search and Rescue Force helicopter. The Sea King was also adapted to meet the Royal Navy's requirement for a ship-based airborne early warning platform.

On 26. September 2018, the last remaining Sea King variant in Royal Navy service was retired.
  Im britischen Dienst leistete die Westland Sea King sowohl in der Royal Navy als auch in der Royal Air Force eine breite Palette von Diensten. Neben Kriegseinsätzen im Falklandkrieg, Golfkrieg, Bosnien-krieg, Irakkrieg und Afghanistankrieg ist die Sea King vielleicht am bekanntesten in ihrer Eigenschaft als Hub-schrauber der Royal Navy und der RAF Search and Rescue Force. Die Sea King wurde auch ange-passt, um die Anforderungen der Royal Navy nach einer schiffsgestützten Frühwarn-plattform in der Luft zu erfüllen.
Am 26. September 2018 wurde die letzte verbleibende Sea King-Variante im Dienst der Royal Navy ausgemustert.
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
  700S NAS 1969 826 NAS (1973)  
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FAA Units

Front-line Squadrons

810 NAS, 814 NAS, 817 NAS, 819 NAS, 820 NAS, 824 NAS
825 NAS, 826 NAS, 846 NAS, 848 NAS, 849 NAS, 854 NAS
857 NAS

Second-line Squadrons

700S NAS, 706 NAS, 707 NAS, 737 NAS  771 NAS
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Specifications

HAS-5

Rotor diameter

Rotordurchmesser

18.90 m

Length

Länge

17.02 m

Height

Höhe

5.13 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Gnome H1400-2 turboshafts, 1,660 shp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

208 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,387 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,525 kg

Climb Rate

Steigrate

10.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,050 m

Range

Reichweite

1,230 km

Armament

Bewaffnung

4× Torpedos, or 4× Depth charges

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Serials,Westland Sea King
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Total

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last update 1. Februay 2013

written 1. March 2011

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