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De
Havilland Dh-82 Tiger Moth |
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Aircraft of the
Royal Thai Navy |
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Development |
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Entwicklung |
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The de Havilland DH.82 Tiger
Moth is a 1930s British biplane designed by Geoffrey de Havilland and
built by the de Havilland Aircraft Company. The starting point for the
DH.82 Tiger Moth was the D.H.60 Moth. The DH.60T Moth was re-engined
with the Gipsy III. The DH.60T was further modified with swept back
mainplanes and the cabane struts were moved forward to improve egress
from the front cockpit in case of emergency. The changes were great
enough that the aircraft was re-designated, becoming the DH.82 Tiger
Moth.
The Tiger Moth quickly became a commercial success, and various models
were exported to more than 25 air forces of various nations. In addition
to the military demand, aircraft were also produced for the civil market. |
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Die de Havilland DH.82 Tiger
Moth ist ein britischer Doppeldecker aus den 1930er Jahren, der von Geoffrey
de Havilland entworfen und von der de Havilland Aircraft Company gebaut
wurde. Ausgangspunkt für die DH.82 Tiger Moth war die D.H.60 Moth. Die
DH.60T Moth wurde mit dem Gipsy III Motor ausgerüstet. Die DH.60T wurde mit
nach hinten gepfeilten Flügeln weiter modifiziert und die Streben wurden
nach vorne verlegt, um im Notfall den Ausstieg aus dem vorderen Cockpit zu
verbessern. Die Änderungen waren gross genug, dass das Flugzeug umbenannt
wurde und in die DH.82 Tiger Moth wurde.
Die Tiger Moth wurde schnell ein kommerzieller Erfolg und verschiedene
Modelle wurden an mehr als 25 Luftwaffen verschiedener Nationen exportiert.
Neben dem militärischen Bedarf wurden auch Flugzeuge für den zivilen Markt
produziert. |
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Variants |
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Versionen |
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DH.82A |
Tiger Moth II:Two-seat
primary trainer aircraft. Powered by a 130 hp de Havilland Gipsy Major
piston engine and fitted with a hood over the rear cockpit for blind
flying instruction |
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DH.82A |
Tiger Moth II: Zweisitziges
Schulflug-zeug. Angetrieben von einem 130 PS starken de Havilland Gipsy
Major Kolbenmotor und ausgestattet mit einer Haube über dem hinteren Cockpit
für Blindflugunterricht |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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1947
received the RTN 30 De Havilland Tiger Moth from the RAF. The Biplanes were
used as trainers. 1951 the RTN had all to transferred all planes to the RTAF
as punishment for the failed Coup d'etat (Manhattan) against the Prime
Minister.
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1947
erhielt die RTN 30 de Havilland Tiger Moth aus den Beständen der RAF. Die
Doppeldecker wurden als Trainer eingesetzt. 1951 mussten alle Maschinen an
die RTAF abgegeben als Strafe für den misslungenen Putsch (Manhattan)
gegen den Premier Minister. |
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Drawings |
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Zeichnungen |
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? Squadron |
? Squadron |
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Pictures |
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Bilder |
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Tiger Moth Nr. 2 (Photo courtesy
Royal Thai Navy) |
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Specifications |
Dh-82 |
Wingspan |
Spannweite |
8.94 m |
Length |
Länge |
7.34 m |
Height |
Höhe |
2.68 m |
Wing area |
Flügelfläche |
22.20 m² |
Engine |
Motor |
1× de
Havilland Gipsy Major I4-cylinder inline, 130 hp |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
175 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
506 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
828 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
205 m/min |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
4,145 m |
Range |
Reichweite |
486 km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2 |
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Serials, De Havilland Dh-82A |
Type |
s/n |
RAF Serial |
Buzz |
Delivered |
Withdrawn |
Remarks |
DH82A |
3959 |
N6655 |
1 |
Oct. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
85216 |
DE146 |
2 |
Nov. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
83838 |
T7327 |
3 |
Nov. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
3711 |
N5448 |
4 |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
3915 |
N6614 |
5 |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82939 |
R5038 |
6 |
Nov. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82207 |
N6969 |
7 |
Nov. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
84564 |
T6097 |
8 |
Dec. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82057 |
N6787 |
9 |
Dec. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
85883 |
DF134 |
10 |
Dec. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
84173 |
T6025 |
11 |
Dec. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
83578 |
T7127 |
13 |
Dec. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
85667 |
DE737 |
14 |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
84680 |
T6254 |
17 |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82794 |
R4877 |
21 |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82727 |
R4783 |
? |
Oct. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
83479 |
T7094 |
? |
Dec. 1950 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
3986 |
N6713 |
? |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
84187 |
T7809 |
? |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
83296 |
T5603 |
? |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
84212 |
T6033 |
? |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
3938 |
N6634 |
? |
Jan. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82457 |
N9387 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82816 |
R4899 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82722 |
R4778 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
85149 |
T6920 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
83613 |
T7154 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
3822 |
N6485 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
82175 |
N6931 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
DH82A |
84275 |
T6045 |
? |
Feb. 1951 |
Jun. 1951 |
to the RTAF |
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