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 Grumman S-2F Tracker

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Aircraft of the Royal Thai Navy

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Development

Entwicklung

The Grumman G-89 Tracker was the first purpose-built, single airframe anti-submarine warfare (ASW) aircraft to enter service with the U.S. Navy. Designed and initially built by Grumman, the Tracker was of conventional design propeller-driven with twin radial engines, a high wing that could be folded for storage on aircraft carriers, and tricycle undercarriage. The type was exported to a number of navies around the world. Introduced in 1952, the Tracker and its E-1 Tracer derivative saw service in the U.S. Navy until the mid-1970s, and its C-1 Trader derivative until the mid-1980s, with a few aircraft remaining in service with other air arms into the 21st century. Argentina and Brazil are the last countries to still use the Tracker.

   

The Tracker was intended as a replacement for the Grumman AF- Guardian. The Guardian operated in two aircraft "hunter-killer" pairs, with one aircraft (the AF2-W) carrying the detection gear to find the submarine and to direct the second aircraft, the AF-2S, which carried weapons to attack and destroy the submarine. The Tracker combined both functions in one aircraft, saving deck space aboard carriers and making for more efficient operations.

Both the two XS2F-1 prototypes and 15 S2F-1 production aircraft were ordered at the same time, on 30 June 1950. The first flight was conducted on 4 December 1952, and production aircraft entered service with VS-26, in February 1954. Grumman produced 1,185 Trackers and another 99 aircraft were manufactured in Canada under license by de Havilland Canada.

Die Grumman G-89 Tracker war das erste speziell gebaute, einteilige U-Boot-Kriegsflugzeug (ASW), das bei der U.S. Navy in Dienst gestellt wurde. Die von Grumman entworfene und ursprünglich gebaute Tracker hatte ein konventionelles Design, Propeller-antrieb mit zwei Sternmotoren, einem hohen Flü-gel, der zur Lagerung auf Flugzeugträgern zusam-mengeklappt werden konnte, und einem Dreirad-fahrwerk. Der Typ wurde an zahlreiche Marinen auf der ganzen Welt exportiert. Die 1952 eingeführte Tracker und sein E-1 Tracer Derivat waren bis Mitte der 1970er Jahre bei der U.S. Navy im Einsatz, sein C-1 Trader-Derivat bis Mitte der 1980er Jahre, wobei einige Flugzeuge noch bei anderen Luftwaffen im Einsatz waren das 21. Jahrhundert. Argentinien und Brasilien sind die letzten Länder, die den Tracker noch nutzen.
Die Tracker war als Ersatz für den Grumman AF-Guardian gedacht. Die Guardian operierte mit zwei „Jäger-Killer“-Flugzeugpaaren, wobei ein Flugzeug (die AF-2W) die Erkennungsausrüstung trug, um das U-Boot zu finden und das zweite Flugzeug, die AF-2S, die Waffen trug um anzugreifen unddas U-Boot zu zerstören. Die Tracker kombinierte beide Funktionen in einem Flugzeug, was an Bord von Flugzeugträgern Platz an Bord sparte und einen effizienteren Betrieb ermöglichte.
Sowohl die beiden XS2F-1-Prototypen als auch 15 S2F-1-Serienflugzeuge wurden gleichzeitig am 30. Juni 1950 bestellt. Der Erstflug war am 4. Dezember 1952, und im Februar 1954 wurden Serienmaschinen bei der VS-26 in Dienst gestellt. Grumman produzierte 1.185 Tracker und weitere 99 Flugzeuge wurden in Kanada unter Lizenz von de Havilland Canada hergestellt.

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Variants

Versionen

 

US-2C

Utility conversion of S2F-2

 

US-2C

Mehrzweckversion der S2F-2

 

S-2F

S2F-1S fitted with updated Julie - Jezebel equipment

 

S-2F

S2F-1S mit der verbesserten Julie - Jezebel Ausrüstung

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The rebirth of the Royal Thai Navy Air Division in the 1960s is also due to the U.S. involvement in Vietnam. Those in charge of the Navy were astonished that Thailand had no coastal defence. In addition to the Grumman Albatross as a sea rescue aircraft, the young Royal Thai Navy Air Division was therefore also supplied with Grumman S-2 Trackers from U.S. Navy stocks. The RTNAD received a mix of S-2A and S-2F as well as a US-2C. The aircraft were assigned to the 1st Squadron which was later renamed 101 Squadron. The Trackers remained in service until the 1990s.

Reports of two US-2Bs and a further US-2C cannot be confirmed. The aircraft were probably only acquired as spare parts donors.

 

Die Wiedergeburt der Royal Thai Navy Air Division in den sechziger Jahren ist auch aufgrund des U.S. Engagements in Vietnam zu sehen. Sie Verantwort-lichen der Navy waren erstaunt, dass Thailand über keinen Küstenschutz verfügte. Neben der Grumman Albatross als Seenotrettungsflieger wurde daher der jungen Royal Thai Navy Air Division auch Grumman S-2 Tracker aus beständen der U.S. Navy zugeführt.
Die RTNAD erhielt einen Mix aus S-2A und S-2F sowei eine US-2C. Die Maschiinen wurden der 1. Staffel zugeteilt die später in 101 Staffel umbenannt wurde. Die Tracker blieben bis in die 90er Jahre im Dienst.
Berichte über zwei US-2B und eine weitere US-2C können nicht bestätigt werden. vermutlich wurden die Maschinen nur als Ersatzteilspender erworben.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  1 Sqn (1967)

1 Sqn

101 Sqn
 

 

 

  101 Sqn 101 Sqn 101 Sqn
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Pictures

Bilder

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(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

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Grumman S-2F Tracker 136430 #1103 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136430 #1103 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136435 #1104 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136472 #105 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

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Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

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Grumman S-2F Tracker 136472 #1105 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136472 #1105 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136472 #1105 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136472 #1105 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).

Grumman S-2F Tracker 136430 #103 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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Grumman S-2F Tracker 136688 #1107 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).       .
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Specifications S-2F

Wingspan

Spannweite

21.23 m

Length

Länge

12.88 m

Height

Höhe

4.95 m

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

2× Wright R-1820-82WA radial engines, 1,525 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

450 km/h

Empty weight

Leergewicht

8,310 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,860 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,700 m

Range

Reichweite

2,170 km

Armament

Bewaffnung

Misc.

Capacity

Zuladung

Crew 4
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Serial, Grumman Tracker
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
S-2F 415 / 101 / 1101 324, 136415 19. Jul. 1966 Oct. 1997 -
S-2F 416 / 102 / 1102 325, 136416 19. Jul. 1966 ? -
S-2F 420 329, 136420 19. Jul. 1966 16. Mar. 1969 Crashed
S-2F 430/  103 / 1103 339, 136430 19. Jul. 1966 ? -
S-2F 435 / 104 / 1104 344, 136435 19. Jul. 1966 30. Jul. 1987 Crashed
S-2F 472 / 105 / 1105 381, 136472 19. Jul. 1966 ? -
S-2F 477 / 106 / 1106 386, 136477 29. Nov. 1971 ? -
S-2F 489 / 107 398, 136489 29. Nov. 1971 ? Crashed
S-2F 620 / 108 / 1108 529, 136620 29. Nov. 1971 ? -
S-2F 688 / 109 / 1107 597, 136688 29. Nov. 1971 ? -
US-2C 383 / 110 / 1110 N55, 133383 1976 ? -

Last update 18. December 2021


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last update 1. January 2024

written  22. August 2004

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