.

Lockheed P-3 Orion

.

Aircraft of the Royal Thai Navy

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Lockheed P-3 Orion is a four-engined, turboprop anti-submarine and maritime surveillance aircraft developed for the United States Navy and introduced in the 1960s. Lockheed based it on the L-188 Electra commercial airliner; it is easily distinguished from the Electra by its distinctive tail stinger or "MAD" boom, used for the magnetic anomaly detection (MAD) of submarines.

In August 1957, the U.S. Navy called for proposals for replacement of the piston-engined Lockheed P2V- Neptune and Martin P5M- Marlin with a more advanced aircraft to conduct maritime patrol and antisubmarine warfare. Modifying an existing aircraft should save on cost and to allow rapid introduction into the fleet. Lockheed suggested a military version of its L-188 Electra, then still in development and yet to fly.

Over the years, the P-3 has seen numerous design developments, most notably in its electronics packages. Numerous navies and air forces around the world continue to use the type primarily for maritime patrol, reconnaissance, anti-surface warfare and anti-submarine warfare. A total of 757 P-3s have been built.

 

Die Lockheed P-3 Orion ist ein viermotoriges Turboprop-Flugzeug zur U-Bootabwehr und Seeüberwachung, das für die US-Marine entwickelt und in den 1960er Jahren eingeführt wurde. Lockheed baute sie auf dem Verkehrsflugzeug L-188 Electra auf; von der Electra ist sie leicht durch ihren markanten Heckstachel oder "MAD"-Ausleger zu unterscheiden, der zur Erkennung magnetischer Anomalien (MAD) von U-Booten eingesetzt wird.
Im August 1957 rief die US-Marine zur Einreichung von Vorschlägen auf, um die kolbengetriebenen Lockheed P2V- Neptune und Martin P5M- Marlin durch ein moderneres Flugzeug für die Seepatrouille und die U-Boot-Bekämpfung zu ersetzen. Die Modifizierung eines bestehenden Flugzeugs sollte Kosten sparen und eine schnelle Einführung in die Flotte ermöglichen. Lockheed schlug eine militärische Version seiner L-188 Electra vor, die sich damals noch in der Entwicklung befand und noch nicht geflogen wurde.
Im Laufe der Jahre hat die P-3 zahlreiche Weiterentwicklungen erfahren, vor allem in Bezug auf ihre Elektronikpakete. Zahlreiche Seestreitkräfte und Luftstreitkräfte auf der ganzen Welt setzen den Typ nach wie vor vor allem für die Seepatrouille, die Aufklärung, die Bekämpfung von Überwasser- und U-Boot-Kriegsführung ein. Insgesamt sind 757 P-3 gebaut worden.

.
 

Variants

Versionen

 

P-3T

Two former USN P-3Cs modified for the Royal Thai Navy.

P-3T

Zwei ehemalige P-3C der USN, die für die Royal Thai Navy umgebaut wurden.

 

UP-3T

A single former USN P-3A modified for Royal Thai Navy VIP use and some surveillance operations.

 

UP-3T

Eine einzelne ehemalige USN P-3A, die für VIP-Einsätze und einige Überwachungseinsätze der Royal Thai Navy umgebaut wurde.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The five Lockheed P-3Cs were acquired by the Royal Thai Navy. Two aircraft were converted to the standard P-3T while one is a UP-3T training aircraft. The other two aircraft were used as spare parts. The P-3T is the RTN's long-range surveillance aircraft and is used over the Gulf of Siam.

Die fünf Lockheed P-3C wurden von der Royal Thai Navy erworben. Zwei Maschinen wurde auf den Standard P-3T gebracht während eine als UP-3T eine Trainingsmaschine ist. Die beiden weiteren Maschinen wurde als Ersatzteillager verwendet. Die P-3T ist das Langstrecken Überwachungsflugzeug der RTN und wird über dem Golf von Siam eingesetzt.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

102 Sqn.

102 Sqn.
.
 

Pictures

Bilder

.
Lockheed P-3T Orion 1204 from the 102 Sqn. RTNB U-Tapao. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Lockheed UP-3T Orion 1206 from the 102 Sqn. RTNB U-Tapao. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Lockheed P-3T Orion 1205 from the 102 Sqn. RTNB U-Tapao. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
.
(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
.
Lockheed UP-3T Orion 1206 from the 102 Sqn. RTNB U-Tapao. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Lockheed P-3T Orion 1205 from the 102 Sqn. RTNB U-Tapao. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
      .
(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).       .
.
Specifications P-3C

Wingspan

Spannweite

30.40 m

Length

Länge

35.60 m

Height

Höhe

11.80 m

Wing area

Flügelfläche

120.80 m²

Engine

Motor

4[× Allison T56-A-14[1] turboprop, 4,600 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

750 km/h

Empty weight

Leergewicht

35,000 kg

Loaded weight

Startgewicht

61,400 kg

Climb Rate

Steigrate

16 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,400 m

Range

Reichweite

8,944 km

Armament

Bewaffnung

9,000 kg of Torpedoes, mines, depth charges

Capacity

Zuladung

Crew ?
.
Serial, Lockheed P-3 Orion
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
P-3T 1204 5112, 152142 Feb. 1995 ca. 2006 -
P-3T 1205 5113, 152143 Feb. 1995 ca. 2014 -
UP-3T 1206 5154, 152184 Nov. 1995 ca. 2014 -
P-3A - 5133, 152163 - - Spares only
P-3A - 5147, 152177 - - Spares only

Last update 18. December 2021


-

last update 18. December 2021

written  22. August 2004

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -