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Westland
Super Lynx |
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Aircraft of the
Royal Thai Navy |
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Development |
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Entwicklung |
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The Westland Lynx is a
British multi-purpose twin-engined military helicopter designed and
built by Westland Helicopters at its factory in Yeovil. Originally
intended as a utility craft for both civil and naval usage, military
interest led to the development of both battlefield and naval variants.
The Lynx went into operational usage in 1977 and was later adopted by
the armed forces of over a dozen nations, primarily serving in the
battlefield utility, anti-armour, search and rescue and anti-submarine
warfare roles.
The initial design, then known as the Westland WG.13, was started in the
mid-1960s as a replacement for the Westland Scout and Wasp, and a more
advanced alternative to the UH-1 Iroquois. The design was to be powered
by a pair of Bristol Siddeley BS.360 turboshaft engines. As part of the
Anglo-French helicopter agreement signed in February 1967, French
company Sud Aviation (later Aérospatiale) had a 30 per cent share of
production work, Westland performing the remainder. It was intended that
France would procure the Lynx for its Navy. The first Lynx prototype
took its maiden flight on 21. March 1971.
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Die Westland Lynx ist ein
britischer zweimotoriger Mehrzweck-Militärhubschrauber, der von Westland
Helicopters in seinem Werk in Yeovil entwickelt und gebaut wird.
Ursprünglich als Nutzfahrzeug für die zivile und maritime Nutzung gedacht,
führte das militärische Interesse zur Entwicklung sowohl von Kampf- als auch
von Marinevarianten. Der Lynx wurde 1977 in Dienst gestellt und später von
den Streitkräften von mehr als einem Dutzend Nationen übernommen, wobei er
in erster Linie als Kampf-hubschrauber, Panzerabwehrhubschrauber, Such- und
Rettungshubschrauber und zur U-Boot-Bekämpfung eingesetzt wurde.)
Der ursprüngliche Entwurf, der damals als Westland WG.13 bekannt war, wurde
Mitte der 1960er Jahre als Ersatz für den Westland Scout und den Wasp und
als fortschrittlichere Alternative zum UH-1 Iroquois begonnen. Der Entwurf
sollte von zwei Bristol Siddeley BS.360-Turbomotoren angetrieben werden. Im
Rahmen des im Februar 1967 unterzeichneten anglo-französischen
Hub-schrauberabkommens hatte das französische Unternehmen Sud Aviation
(später Aérospatiale) einen Anteil von 30 Prozent an der Produktion, während
Westland den Rest übernahm. Es war vorgesehen, dass Frankreich den Lynx für
seine Marine beschaffen würde. Der erste Lynx-Prototyp absolvierte am 21.
März 1971 seinen Jungfernflug. |
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Variants |
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Versionen |
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Mk.110 |
Version of Super Lynx for
the Royal Thai Navy, with Seaspray 3 radar in undernose radome, dipping
sonar for anti-submarine and anti-ship operations. |
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Mk.110 |
Version der Super Lynx für die
Royal Thai Navy, mit Seaspray-3-Radar im Unterwasser-Radom, Tauchsonar für
U-Boot- und Schiffsbekämpfung. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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In
the spring 2005 the two ordered Westland Super Lynx were delivered to the
RTN. The two helicopters are for the use onboard the frigates of
Naresuan class. Four more Helicopters are ordered on the 4. Dezember 2007,
but never delivered.
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Im
Frühjahr 2005 wurden die beiden bestellten Westland
Super Lynx an die RTN ausgeliefert. Die beiden Maschinen sind für die
Fregatten der Naresuan-Klasse vorgesehen. Vier weitere Maschinen
wurden am 4. Dezember 2007 bestellt, aber nie ausgeliefert. |
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Drawings |
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Zeichnungen |
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No. 203 Squadron |
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Pictures |
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Bilder |
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Handing
over of the first Westland
Super Lynx at Yeovilton (Photo
courtesy collection of Tangkijjarak Phakphum). |
(Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
(Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland Super Lynx #2313
Handover in Thailand Photo
courtesy collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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(Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
The
Tailfin of Westland
Super Lynx #2313 (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland
Super Lynx #2313 in the Hangar. (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
(Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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(Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
(Photo courtesy collection of
Tangkijjarak Phakphum). |
(Photo courtesy collection of
Tangkijjarak Phakphum). |
Westland
Super Lynx #2314 with an SikorskyS-76 (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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Westland Super Lynx #2314 is
landing on the Thai Frigatte HTMS Thaksin 422 (Named after the King Thaksin
from Thonbury and not after the illfated Primeminster Thaksin Shinawatra)
(Photo courtesy collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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Westland
Super Lynx #2313 (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland
Super Lynx #2313 (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland
Super Lynx #2314 at Pattaya (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland
Super Lynx #2314 flying near Sattahip Naval Base. (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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Westland
Super Lynx # 2314 is landing and taking off from the the Thai ASW- Frigatte HTMS
Saiburi 458, Chao Phraya (Jianghu III) class. (Photo
courtesy collection of Tui Pankem). |
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Westland
Super Lynx # 2314 (Photo courtesy collection of Tui Pankem). |
Westland
Super Lynx #2314 landing on the CVHE 911
HTMS Chakri Nareubet the Carrier of the RTN (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland
Super Lynx #2314 (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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Westland
Super Lynx # 2314 is landing and taking off from the the Thai ASW- Frigatte HTMS
Taksin 422, Naresuan
class (Type 25T), class. (Photo
courtesy collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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Westland
Super Lynx #2314 (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
(Photo
courtesy collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland Super Lynx #2314
(Photo courtesy collection of Tangkijjarak Phakphum). |
Westland Super Lynx #2314
(Photo courtesy collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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Westland
Super Lynx #2314 (Photo courtesy
collection of Tangkijjarak Phakphum). |
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Specifications |
Super
Lynx |
Rotordiameter |
Rotordurchmesser |
15,40 m |
Length |
Länge |
12,33 m |
Height |
Höhe |
3,60 m |
Wing area |
Flügelfläche |
2 x Rolls Royce Gem 41
1,120 PS each |
Engine |
Motor |
330 km/h |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
3,291 kg |
Empty weight |
Leergewicht |
5,330 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
? |
Climb Rate |
Steigrate |
600 m/min |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
885 km |
Range |
Reichweite |
? |
Armament |
Bewaffnung |
2 x torpedoes |
Capacity |
Zuladung |
Crew ? |
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Serial, Westland Super Lynx |
Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn |
Remarks |
300
Mk. 110 |
2313 |
445 |
26.
Jul. 2004 |
present |
- |
300
Mk. 110 |
2314 |
447 |
1.
May 2005 |
present |
- |
Last update 18. December
2021 |
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