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Westland Super Lynx

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Aircraft of the Royal Thai Navy

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Development

Entwicklung

The Westland Lynx is a British multi-purpose twin-engined military helicopter designed and built by Westland Helicopters at its factory in Yeovil. Originally intended as a utility craft for both civil and naval usage, military interest led to the development of both battlefield and naval variants. The Lynx went into operational usage in 1977 and was later adopted by the armed forces of over a dozen nations, primarily serving in the battlefield utility, anti-armour, search and rescue and anti-submarine warfare roles.

The initial design, then known as the Westland WG.13, was started in the mid-1960s as a replacement for the Westland Scout and Wasp, and a more advanced alternative to the UH-1 Iroquois. The design was to be powered by a pair of Bristol Siddeley BS.360 turboshaft engines. As part of the Anglo-French helicopter agreement signed in February 1967, French company Sud Aviation (later Aérospatiale) had a 30 per cent share of production work, Westland performing the remainder. It was intended that France would procure the Lynx for its Navy. The first Lynx prototype took its maiden flight on 21. March 1971.

Die Westland Lynx ist ein britischer zweimotoriger Mehrzweck-Militärhubschrauber, der von Westland Helicopters in seinem Werk in Yeovil entwickelt und gebaut wird. Ursprünglich als Nutzfahrzeug für die zivile und maritime Nutzung gedacht, führte das militärische Interesse zur Entwicklung sowohl von Kampf- als auch von Marinevarianten. Der Lynx wurde 1977 in Dienst gestellt und später von den Streitkräften von mehr als einem Dutzend Nationen übernommen, wobei er in erster Linie als Kampf-hubschrauber, Panzerabwehrhubschrauber, Such- und Rettungshubschrauber und zur U-Boot-Bekämpfung eingesetzt wurde.)
Der ursprüngliche Entwurf, der damals als Westland WG.13 bekannt war, wurde Mitte der 1960er Jahre als Ersatz für den Westland Scout und den Wasp und als fortschrittlichere Alternative zum UH-1 Iroquois begonnen. Der Entwurf sollte von zwei Bristol Siddeley BS.360-Turbomotoren angetrieben werden. Im Rahmen des im Februar 1967 unterzeichneten anglo-französischen Hub-schrauberabkommens hatte das französische Unternehmen Sud Aviation (später Aérospatiale) einen Anteil von 30 Prozent an der Produktion, während Westland den Rest übernahm. Es war vorgesehen, dass Frankreich den Lynx für seine Marine beschaffen würde. Der erste Lynx-Prototyp absolvierte am 21. März 1971 seinen Jungfernflug.

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Variants

Versionen

 

Mk.110

Version of Super Lynx for the Royal Thai Navy, with Seaspray 3 radar in undernose radome, dipping sonar for anti-submarine and anti-ship operations.

 

Mk.110

Version der Super Lynx für die Royal Thai Navy, mit Seaspray-3-Radar im Unterwasser-Radom, Tauchsonar für U-Boot- und Schiffsbekämpfung.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

In the spring 2005 the two ordered Westland Super Lynx were delivered to the RTN.  The two helicopters are for the use onboard the frigates of Naresuan class. Four more Helicopters are ordered on the 4. Dezember 2007, but never delivered.

Im Frühjahr 2005 wurden die beiden  bestellten Westland Super Lynx an die RTN ausgeliefert. Die beiden Maschinen sind für die Fregatten der Naresuan-Klasse vorgesehen. Vier weitere Maschinen wurden am 4. Dezember 2007 bestellt, aber nie ausgeliefert.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
 

No. 203 Squadron

 
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Pictures

Bilder

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Handing over of the first Westland Super Lynx at Yeovilton (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Westland Super Lynx #2313 Handover in Thailand  Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). The Tailfin of Westland Super Lynx #2313 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Westland Super Lynx #2313 in the Hangar. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .

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(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).  Westland Super Lynx #2314 with an SikorskyS-76 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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Westland Super Lynx #2314 is landing on the Thai Frigatte HTMS Thaksin 422 (Named after the King Thaksin from Thonbury and not after the illfated Primeminster Thaksin Shinawatra) (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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 Westland Super Lynx #2313 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).  Westland Super Lynx #2313 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).  Westland Super Lynx #2314 at Pattaya (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).  Westland Super Lynx #2314 flying near Sattahip Naval Base. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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Westland Super Lynx # 2314 is landing and taking off from the the Thai ASW- Frigatte HTMS Saiburi 458, Chao Phraya (Jianghu III) class.  (Photo courtesy collection of  Tui Pankem). .
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Westland Super Lynx # 2314   (Photo courtesy collection of  Tui Pankem).  Westland Super Lynx #2314 landing on the CVHE 911 HTMS Chakri Nareubet the Carrier of the RTN (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).  Westland Super Lynx #2314 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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 Westland Super Lynx # 2314 is landing and taking off from the the Thai ASW- Frigatte HTMS Taksin 422, Naresuan class (Type 25T), class. (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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 Westland Super Lynx #2314 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).  Westland Super Lynx #2314 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).  Westland Super Lynx #2314 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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 Westland Super Lynx #2314 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).       .
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Specifications Super Lynx

Rotordiameter

Rotordurchmesser

15,40 m

Length

Länge

12,33 m

Height

Höhe

3,60 m

Wing area

Flügelfläche

2 x Rolls Royce Gem 41
1,120 PS each

Engine

Motor

330 km/h

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

3,291 kg

Empty weight

Leergewicht

5,330 kg

Loaded weight

Startgewicht

?

Climb Rate

Steigrate

600 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

885 km

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

2 x torpedoes

Capacity

Zuladung

Crew ?
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Serial, Westland Super Lynx
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
300 Mk. 110 2313 445 26. Jul. 2004 present -
300 Mk. 110 2314 447 1. May 2005 present -

Last update 18. December 2021


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last update 18. December 2021

written  22. August 2004

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