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Fairey Firefly

Aircraft of the Royal Australian Navy

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Development

Entwicklung

The Fairey Firefly is a Second World War era carrier-borne fighter aircraft and anti-submarine aircraft that was principally operated by the Fleet Air Arm. It was developed and built by the British aircraft manufacturer Fairey Aviation Company.

Development of the Firefly can be traced back to pair of specifications issued by the British Air Ministry in 1938, calling for new naval fighter designs. Designed to the contemporary FAA concept of a two-seat fleet reconnaissance/fighter, the pilot and observer were positioned at separate stations. In flight, the Firefly was superior in terms of both performance and firepower to its predecessor, the Fairey Fulmar. Due to a protracted development, the type only entered operational service towards the end of the conflict, at which point it was no longer competitive as a fighter. The limitations of a single engine in a relatively heavy airframe reduced its performance, but the Firefly proved to be a fairly sturdy, long-ranged, and docile aircraft during carrier operations.

Die Fairey Firefly ist ein trägergestütztes Kampfflugzeug und U-Boot-Abwehrflugzeug aus der Zeit des Zweiten Weltkriegs, das hauptsächlich von der Fleet Air Arm betrieben wurde. Es wurde vom britischen Flugzeughersteller Fairey Aviation Com-pany entwickelt und gebaut.
Die Entwicklung des Firefly lässt sich auf zwei Spezifikationen zurückführen, die 1938 vom briti-schen Luftfahrtministerium herausgegeben wurden und neue Entwürfe für Marinejäger forderten. Pilot und Beobachter wurden nach dem zeitgenös-sischen FAA-Konzept eines zweisitzigen Flotten-aufklärers / -jägers an separaten Stationen posi-tioniert. Im Flug war der Firefly seinem Vorgänger, dem Fairey Fulmar, sowohl in Bezug auf Leistung als auch Feuerkraft überlegen. Aufgrund einer langwierigen Entwicklung wurde der Typ erst gegen Ende des Konflikts in den Dienst gestellt und war zu diesem Zeitpunkt als Jagdflugzeug nicht mehr konkurrenzfähig. Die Einschränkungen eines einzelnen Triebwerks in einer relativ schweren Flug-zeugzelle reduzierten seine Leistung, aber der Firefly erwies sich während des Trägerbetriebs als ziemlich robustes, weitreichendes und fügsames Flugzeug.

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Variants

Versionen

 

F.I

Fighter Version of the Firefly. 429 build

F.I

Jägerversion der Firefly. 429 Maschinen gebaut
 

FR.I

Fighter/reconnaissance, some were fitted with the ASH detection radar

FR.I

Jäger/Aufklärerversion, einige mit ASH Radar ausgerüstet.
 

T.1

Twin-cockpit pilot training aircraft. Post-war conversion.

T.1

Zweisitzige Version für Pilotentraining, Umbau nach dem Krieg
 

FR.4

Fighter-reconnaissance version based on the Firefly F.IV.

FR.4

Jäger-Aufklärer Version der Firefly F.IV
 

FR.5

Reconnaissance fighter version based on the Firefly FR.4.

FR.5

Jäger-Aufklärer Version basierend auf der Firefly FR.4
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

1947

1947

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

723 NAS (1954)

724 NAS (1955)

725 NAS

 

 

 

  805 NAS (1946) 816 NAS (1946) 816 NAS  (1948)
 

 

 

  816 NAS (1948) 816 NAS (1949) 817 NAS (1950)
 

 

 

  817 NAS (1951)

817 NAS (1952)

851 NAS (1958)

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Specifications

FR.4

Wingspan

Spannweite

12.55 m

Length

Länge

11.8 m

Height

Höhe

4.37 m

Wing area

Flügelfläche

30.66 m²

Engine

Motor

1 × Rolls-Royce Griffon 74 liquid-cooled V12 engine, 2,245 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

618 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,472 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,000 kg

Climb Rate

Steigrate

9.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,723 m

Range

Reichweite

1,722 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons
up to 900 Kg of Bombs

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Serial Fairey Firefly
Typ RAN Serial Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks

FR.1

MB696

212

F.7620

7. May 1950

1. Sep. 1950

returned to Royal Navy

FR.4

TW726

228

F.6078

17. Jul. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

TW730

231

F.6083

28. Aug. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

TW737

227

F.6108

12.1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

TW739

232

F.6110

17. Jul. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

TW740

2??

F.6111

28.Aug. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

TW742

233

F.6113

28.Aug. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

TW748

2??

F.7432

28.Aug. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

TW749

236

F.7433

17. Jul. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

VG973

235

F.7993

17. Jul. 1948

15. Mar. 1949

Crashed

FR.4

VG986

2??

F.8006

28.Aug. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.4

VG989

2??

F.8009

28.Aug. 1948

7. Nov. 1949

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FR.4

VG990

2??

F.8010

28.Aug. 1948

Jul. 1949

returned to RN

FR.4

VG998

238

F.8018

28.Aug. 1948

8. Feb. 1949

Crashed

FR.4

VH122

227

F.8021

27.Aug. 1948

27. Aug. 1958

returned to RN

FR.4

VH133

227

F.8032

17. Jul. 1948

24. Mar. 1949

returned to Royal Navy

FR.5

VT365

2??

F.8275

Jul. 1950

Jan. 1951

returned to RN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

Last update 10. Febraury 2023


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last update 10. Fabruary 2023

written 1. November 2010

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