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Grumman Tracker

Aircraft of the Royal Australian Navy

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Development

Entwicklung

The Grumman G-89 Tracker was the first purpose-built, single airframe anti-submarine warfare (ASW) aircraft to enter service with the U.S. Navy. Designed and initially built by Grumman, the Tracker was of conventional design propeller-driven with twin radial engines, a high wing that could be folded for storage on aircraft carriers, and tricycle undercarriage. The type was exported to a number of navies around the world. Introduced in 1952, the Tracker and its E-1 Tracer derivative saw service in the U.S. Navy until the mid-1970s, and its C-1 Trader derivative until the mid-1980s, with a few aircraft remaining in service with other air arms into the 21st century. Argentina and Brazil are the last countries to still use the Tracker.

   

The Tracker was intended as a replacement for the Grumman AF- Guardian. The Guardian operated in two aircraft "hunter-killer" pairs, with one aircraft (the AF2-W) carrying the detection gear to find the submarine and to direct the second aircraft, the AF-2S, which carried weapons to attack and destroy the submarine. The Tracker combined both functions in one aircraft, saving deck space aboard carriers and making for more efficient operations.

Both the two XS2F-1 prototypes and 15 S2F-1 production aircraft were ordered at the same time, on 30 June 1950. The first flight was conducted on 4 December 1952, and production aircraft entered service with VS-26, in February 1954. Grumman produced 1,185 Trackers and another 99 aircraft were manufactured in Canada under license by de Havilland Canada.

Die Grumman G-89 Tracker war das erste speziell gebaute, einteilige U-Boot-Kriegsflugzeug (ASW), das bei der U.S. Navy in Dienst gestellt wurde. Die von Grumman entworfene und ursprünglich gebaute Tracker hatte ein konventionelles Design, Propeller-antrieb mit zwei Sternmotoren, einem hohen Flü-gel, der zur Lagerung auf Flugzeugträgern zusam-mengeklappt werden konnte, und einem Dreirad-fahrwerk. Der Typ wurde an zahlreiche Marinen auf der ganzen Welt exportiert. Die 1952 eingeführte Tracker und sein E-1 Tracer Derivat waren bis Mitte der 1970er Jahre bei der U.S. Navy im Einsatz, sein C-1 Trader-Derivat bis Mitte der 1980er Jahre, wobei einige Flugzeuge noch bei anderen Luftwaffen im Einsatz waren das 21. Jahrhundert. Argentinien und Brasilien sind die letzten Länder, die den Tracker noch nutzen.
Die Tracker war als Ersatz für den Grumman AF-Guardian gedacht. Die Guardian operierte mit zwei „Jäger-Killer“-Flugzeugpaaren, wobei ein Flugzeug (die AF-2W) die Erkennungsausrüstung trug, um das U-Boot zu finden und das zweite Flugzeug, die AF-2S, die Waffen trug um anzugreifen unddas U-Boot zu zerstören. Die Tracker kombinierte beide Funktionen in einem Flugzeug, was an Bord von Flugzeugträgern Platz an Bord sparte und einen effizienteren Betrieb ermöglichte.
Sowohl die beiden XS2F-1-Prototypen als auch 15 S2F-1-Serienflugzeuge wurden gleichzeitig am 30. Juni 1950 bestellt. Der Erstflug war am 4. Dezember 1952, und im Februar 1954 wurden Serienmaschinen bei der VS-26 in Dienst gestellt. Grumman produzierte 1.185 Tracker und weitere 99 Flugzeuge wurden in Kanada unter Lizenz von de Havilland Canada hergestellt.

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Variants

Versionen

 

S-2E

As S2F-3 but with Julie - Jezebel equipment, 252 built.

 

S-2E

S2F-3 mit der Julie - Jezebel Ausrüstung, 252 Maschinen gebaut.

 

S-2G

S-2E conversions with updated electronics.

 

S-2G

S-2E mit verbesserter elektronischer Ausrüstung

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

1947

1947

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

816 NAS 816 NAS 816 NAS

 

 

 

 

816 NAS 816 NAS 816 NAS

 

 

 

 

851 NAS 851 NAS 851 NAS

 

 

 

 

 

851 NAS 851 NAS  
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Specifications S-2E

Wingspan

Spannweite

  22.12 m

Length

Länge

13.26 m

Height

Höhe

5.05 m

Wing area

Flügelfläche

45.06 m²

Engine

Motor

?

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

  426 km/h

Empty weight

Leergewicht

  8,500 kg

Loaded weight

Startgewicht

13,220  kg

Climb Rate

Steigrate

  ?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,400 m

Range

Reichweite

  2,090 km

Armament

Bewaffnung

 2× torpedoes , depth charges, or mines in the bomb bay, 6× underwing hardpoints for rockets
Capacity Zuladung Crew 4
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Serial Grumman S-2 Tracker
Typ RAN Serial Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks

S-2E

N12-153595

840

339C

27. Jul. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153596

841

340C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153597

842

341C

22. Nov. 1967

12. Aug. 1984

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S-2E

N12-153598

843, 841

342C

22. Nov. 1967

12. Aug. 1984

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S-2E

N12-153599

844

343C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153600

845

344C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153601

846

345C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153602

847

346C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153603

848

347C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153604

849, 840

348C

22. Nov. 1967

12. Aug. 1984

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S-2E

N12-153605

850

349C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153606

851

350C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153607

852

351C

22. Nov. 1967

4. Dec. 1976

Written off in hanger fire

S-2E

N12-153608

853

352C

22. Nov. 1967

10. Feb. 1975

Crached

S-2G

N12-152333

844

220C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-152334

845

221C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

-

S-2G

N12-152800

846

269C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-152805

847

274C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-152807

848

276C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

-

S-2G

N12-152809

849

278C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-152811

850

280C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

-

S-2G

N12-152812

851

281C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-152816

852

285C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-152837

853

306C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-153566

854

322C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-153567

855

323C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-153576

856

332C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-153578

857

334C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-153580

858

336C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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S-2G

N12-153582

859

338C

5. Apr. 1977

12. Aug. 1984

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Last update 23. January 2023

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last update 1. January 2024

written 1. November 2010

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