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Westland Wessex

Aircraft of the Royal Australian Navy

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Development

Entwicklung

The Westland Wessex is a British-built turbine-powered development of the Sikorsky H-34. It was developed and produced under licence by Westland Helicopters. One of the main changes from Sikorsky's H-34 was the replacement of the piston-engine powerplant with a turboshaft engine. Early models were powered by a single Napier Gazelle engine, while later builds used a pair of de Havilland Gnome engines.

The Wessex was initially produced for the Royal Navy and later for the Royal Air Force; a limited number of civilian aircraft were also produced, as well as some export sales. The Wessex operated as an anti-submarine warfare and utility helicopter; it is perhaps best recognised for its use as a search and rescue (SAR) helicopter. The type entered operational service in 1961, and had a service life in excess of 40 years before being retired in United Kingdom.

Die Westland Wessex ist eine in Großbritannien gebaute, turbinengetriebene Weiterentwicklung der Sikorsky H-34. Es wurde von Westland Helicopters in Lizenz entwickelt und produziert. Eine der wichtigsten Änderungen gegenüber Sikorskys H-34 war der Ersatz des Kolbenmotor-Triebwerks durch einen Turbowellenmotor. Frühe Modelle wurden von einem einzelnen Napier Gazelle-Motor angetrieben, während spätere Modelle ein Paar de Havilland Gnome-Motoren verwendeten.
Die Wessex wurde ursprünglich für die Royal Navy und später für die Royal Air Force hergestellt; Es wurden auch eine begrenzte Anzahl von zivilen Maschinen sowie einige Exportverkäufe hergestellt. Die Wessex wurde als U-Boot-Abwehr- und Mehrzweckhub-schrauber eingesetzt; Es ist vielleicht am besten für seine Verwendung als Such- und Rettungshub-schrauber (SAR) bekannt. Der Typ wurde 1961 in Betrieb genommen und hatte eine Lebensdauer von mehr als 40 Jahren, bevor er in Großbritannien ausgemustert wurde.

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RAN Variants

 

RAN Versionen

 

HAS.31

Royal Australian Navy anti-submarine warfare model, 27 built.

 

HAS.31

U-Boot-Abwehrmodell der Royal Australian Navy, 27 gebaut.

 

HAS.31B

Updated anti-submarine warfare model for the Royal Australian Navy.

HAS.31B

Aktualisiertes U-Boot-Abwehrmodell für die Royal Australian Navy.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

725 NAS

816 NAS

817 NAS
 

 

 

   

 

817 NAS    
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Specifications

HU.5

Rotor diameter

Rotordurchmesser

17.07 m

Length

Länge

20.07 m

Height

Höhe

4.83 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Gnome H.1200 Mk.110/111 turboshaft, 1,350 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

213 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,767 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,136 kg

Climb Rate

Steigrate

8.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,660 m

Range

Reichweite

499 km

Armament

Bewaffnung

various

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Serial Westland Wessex
Typ RAN Serial Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks

HAS.31A

N7-200

880. 810

WA200

4. Sep. 1962

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-201

891, 811

WA201

5. Sep. 1962

23. Nov. 1970

Ditched

HAS.31A

N7-202

892, 812

WA202

29. Sep. 1962

8. Aug. 1989

Crashed

HAS.31A

N7-203

893, 813

WA203

4. Oct. 1962

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-204

894, 814

WA204

5. Nov. 1962

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-205

895, 815

WA205

10. Nov. 1962

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-206

896, 816

WA206

Nov. 1962

24. Nov. 1964

Ditched

HAS.31A

N7-207

897, 817

WA207

5. Dec. 1962

20. Nov. 1964

Ditched

HAS.31A

N7-208

818

WA208

20. Dec. 1962

19. Nov. 1974

Ditched

HAS.31A

N7-209

819

WA209

13. Jan. 1963

31. May 1987

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HAS.31A

N7-210

820

WA210

1. Feb. 1963

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-211

821

WA211

12. Feb. 1963

13. Nov. 1969

Ditched

HAS.31A

N7-212

822

WA212

15. Feb. 1963

22. Nov. 1978

Ditched

HAS.31A

N7-213

823

WA213

Mar. 1963

13. Jul. 1977

Ditched

HAS.31A

N7-214

824

WA214

18. MAr. 1963

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-215

825

WA215

16. Apr. 1963

4. Dec. 1983

Crashed

HAS.31A

N7-216

826

WA216

29. Apr. 1963

31. May 1987

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HAS.31A

N7-217

827

WA217

25. Apr. 1963

3. Aug.1983

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HAS.31A

N7-218

828

WA218

27. Apr. 1963

30. Oct. 1989

Ditched

HAS.31A

N7-219

829

WA219

9. May 1963

16. Jun. 1970

Ditched

HAS.31A

N7-220

830

WA220

20. May 1963

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-221

831

WA221

29. Apr. 1963

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-222

832

WA222

29. Jun. 1963

12. Nov. 1974

Crashed

HAS.31A

N7-223

833

WA223

7. Aug. 1963

31. Dec. 1989

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HAS.31A

N7-224

834

WA224

22. Aug. 1963

8. JUl. 1987

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HAS.31A

N7-225

835

WA225

2. Sep. 1963

6. Mar. 1967

Ditched

HAS.31A

N7-226

836

WA226

5. Sep. 163

31. Dec. 1989

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Last update 31. January 2023


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last update 31. January 2023

written 1. November 2010

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