|
|
|
|
|
|
|
|
|
.. |
Westland
Wessex |
|
Aircraft of the
Royal Australian Navy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.. |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
Development |
|
Entwicklung |
|
The Westland Wessex is a
British-built turbine-powered development of the Sikorsky H-34. It was
developed and produced under licence by Westland Helicopters. One of the
main changes from Sikorsky's H-34 was the replacement of the
piston-engine powerplant with a turboshaft engine. Early models were
powered by a single Napier Gazelle engine, while later builds used a
pair of de Havilland Gnome engines.
The Wessex was initially produced for the Royal Navy and later for the
Royal Air Force; a limited number of civilian aircraft were also
produced, as well as some export sales. The Wessex operated as an
anti-submarine warfare and utility helicopter; it is perhaps best
recognised for its use as a search and rescue (SAR) helicopter. The type
entered operational service in 1961, and had a service life in excess of
40 years before being retired in United Kingdom. |
|
Die Westland Wessex ist eine in
Großbritannien gebaute, turbinengetriebene Weiterentwicklung der Sikorsky
H-34. Es wurde von Westland Helicopters in Lizenz entwickelt und produziert.
Eine der wichtigsten Änderungen gegenüber Sikorskys H-34 war der Ersatz des
Kolbenmotor-Triebwerks durch einen Turbowellenmotor. Frühe Modelle wurden
von einem einzelnen Napier Gazelle-Motor angetrieben, während spätere
Modelle ein Paar de Havilland Gnome-Motoren verwendeten.
Die Wessex wurde ursprünglich für die Royal Navy und später für die Royal
Air Force hergestellt; Es wurden auch eine begrenzte Anzahl von zivilen
Maschinen sowie einige Exportverkäufe hergestellt. Die Wessex wurde als
U-Boot-Abwehr- und Mehrzweckhub-schrauber eingesetzt; Es ist vielleicht am
besten für seine Verwendung als Such- und Rettungshub-schrauber (SAR)
bekannt. Der Typ wurde 1961 in Betrieb genommen und hatte eine Lebensdauer
von mehr als 40 Jahren, bevor er in Großbritannien ausgemustert wurde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.. |
|
RAN Variants |
|
RAN Versionen |
|
HAS.31 |
Royal Australian Navy
anti-submarine warfare model, 27 built. |
|
HAS.31 |
U-Boot-Abwehrmodell der Royal
Australian Navy, 27 gebaut. |
|
HAS.31B |
Updated anti-submarine
warfare model for the Royal Australian Navy. |
|
HAS.31B |
Aktualisiertes
U-Boot-Abwehrmodell für die Royal Australian Navy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
Operational history |
|
Einsatzgeschichte |
|
-
|
|
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
Drawings |
|
Zeichnungen |
|
|
 |
 |
|
725 NAS |
816 NAS |
817 NAS |
|
 |
|
|
|
817 NAS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
Specifications |
HU.5 |
Rotor diameter |
Rotordurchmesser |
17.07 m |
Length |
Länge |
20.07 m |
Height |
Höhe |
4.83 m |
Engine |
Motor |
2 × Rolls-Royce Gnome H.1200
Mk.110/111 turboshaft, 1,350 shp |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
213 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
3,767 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
6,136 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
8.4 m/s |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
3,660 m |
Range |
Reichweite |
499 km |
Armament |
Bewaffnung |
various |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
Serial Westland Wessex |
Typ |
RAN Serial |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn |
Remarks |
HAS.31A |
N7-200 |
880. 810 |
WA200 |
4. Sep. 1962 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-201 |
891, 811 |
WA201 |
5. Sep. 1962 |
23. Nov. 1970 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-202 |
892, 812 |
WA202 |
29. Sep. 1962 |
8. Aug. 1989 |
Crashed |
HAS.31A |
N7-203 |
893, 813 |
WA203 |
4. Oct. 1962 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-204 |
894, 814 |
WA204 |
5. Nov. 1962 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-205 |
895, 815 |
WA205 |
10. Nov. 1962 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-206 |
896, 816 |
WA206 |
Nov. 1962 |
24. Nov. 1964 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-207 |
897, 817 |
WA207 |
5. Dec. 1962 |
20. Nov. 1964 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-208 |
818 |
WA208 |
20. Dec. 1962 |
19. Nov. 1974 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-209 |
819 |
WA209 |
13. Jan. 1963 |
31. May 1987 |
- |
HAS.31A |
N7-210 |
820 |
WA210 |
1. Feb. 1963 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-211 |
821 |
WA211 |
12. Feb. 1963 |
13. Nov. 1969 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-212 |
822 |
WA212 |
15. Feb. 1963 |
22. Nov. 1978 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-213 |
823 |
WA213 |
Mar. 1963 |
13. Jul. 1977 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-214 |
824 |
WA214 |
18. MAr. 1963 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-215 |
825 |
WA215 |
16. Apr. 1963 |
4. Dec. 1983 |
Crashed |
HAS.31A |
N7-216 |
826 |
WA216 |
29. Apr. 1963 |
31. May 1987 |
- |
HAS.31A |
N7-217 |
827 |
WA217 |
25. Apr. 1963 |
3. Aug.1983 |
- |
HAS.31A |
N7-218 |
828 |
WA218 |
27. Apr. 1963 |
30. Oct. 1989 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-219 |
829 |
WA219 |
9. May 1963 |
16. Jun. 1970 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-220 |
830 |
WA220 |
20. May 1963 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-221 |
831 |
WA221 |
29. Apr. 1963 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-222 |
832 |
WA222 |
29. Jun. 1963 |
12. Nov. 1974 |
Crashed |
HAS.31A |
N7-223 |
833 |
WA223 |
7. Aug. 1963 |
31. Dec. 1989 |
- |
HAS.31A |
N7-224 |
834 |
WA224 |
22. Aug. 1963 |
8. JUl. 1987 |
- |
HAS.31A |
N7-225 |
835 |
WA225 |
2. Sep. 1963 |
6. Mar. 1967 |
Ditched |
HAS.31A |
N7-226 |
836 |
WA226 |
5. Sep. 163 |
31. Dec. 1989 |
- |
Last update 31. January 2023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|