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Aircaft in Detail

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Breguet Br.765 Provence

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Development

Entwicklung

 

The Bréguet 761/763/765 are a family of 1940s and 1950s French double-deck transport aircraft produced by Bréguet Aviation. The aircraft were normally called the Deux-Ponts (Double-Decker) but it was not an official name.

Bréguet began design work on the Bréguet 761 double-deck airliner even before the end of the Second World War, in 1944. It was decided that a medium-range airliner with seating for over 100 passengers would be built. The 761 featured a cantilever wing set at mid-height on the bulky fuselage. The retractable tricycle landing gear featured dual-wheel main units. The empennage had twin fins and rudders and a vestigial central fin. The prototype was powered by four 1,580 hp SNECMA 14R-24 radial engines. The Bréguets serving with Air France had up to 107 seats and an elevator between the two floors.

The French Government ordered 12 production aircraft, the Br.763. Six aircraft were to be operated by Air France and the other six by the Ministry of Transport. The 763 had more powerful engines, a 1.20 metres larger wingspan, strengthened wings and a three-crew flight deck. The 763 first flew on 20 July 1951 and entered service with Air France during autumn 1952.During 1964 Air France transferred six Br.763s to the French Air Force. The air force also acquired the three pre-production Br.761S aircraft and four new Br.765 Sahara freighter aircraft with removable cargo doors.

 

Die Bréguet 761/763/765 sind eine Familie französischer Doppeldecker-Transportflugzeuge aus den 1940er und 1950er Jahren, die von Bréguet Aviation hergestellt wurden. Die Flugzeuge wurden normalerweise Deux-Ponts (Doppeldecker) genan-nt, aber es war kein offizieller Name.
Noch vor dem Ende des Zweiten Weltkriegs, im Jahr 1944, begann Bréguet mit der Konstruktion des Doppeldeckerflugzeugs Bréguet 761. Es wurde beschlossen, ein Mittelstreckenflugzeug mit Platz für über 100 Passagiere zu bauen. Die 761 verfügte über einen freitragenden Flügel, der in halber Höhe am sperrigen Rumpf angebracht war. Das einziehbare Dreiradfahrwerk war mit zweirädrigen Haupteinheiten ausgestattet. Das Leitwerk hatte zwei Flossen und Ruder und eine verkümmerte Mittelflosse. Der Prototyp wurde von vier 1.580 PS starken SNECMA 14R-24-Sternmotoren ange-trieben. Die Bréguets, die bei Air France dienten, hatten bis zu 107 Sitzplätze und einen Aufzug zwischen den beiden Stockwerken.
Die französische Regierung bestellte 12 Serien-flugzeuge, die Br.763. Sechs Flugzeuge sollten von Air France und die anderen sechs vom Verkehrs-ministerium betrieben werden. Die 763 hatte stärkere Triebwerke, eine um 1,20 Meter grössere Spannweite, verstärkte Tragflächen und ein dreiköpfiges Flugdeck. Die 763 flog erstmals am 20. Juli 1951 und wurde im Herbst 1952 bei Air France in Dienst gestellt. Im Jahr 1964 übergab Air France sechs Br.763 an die französische Luftwaffe. Die Luftwaffe erwarb auch die drei Vorserienflug-zeuge Br.761S und vier neue Frachtflugzeuge Br.765 Sahara mit abnehmbaren Frachttüren.

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Variants

Versionen

 

761S

Pre-production aircraft, powered by four 2,100 hp Pratt & Whitney R-2800-B31 engines; three built.

 

761S

Vorproduktionsmaschinen, angetrieben von vier 2.100 PS Pratt & Whitney R-2800-B31 Motoren; drei gebaut.

 

763
Provence

Production aircraft for Air France, powered by four 2,400 hp Pratt & Whitney R-2800-CA18 engines; 12 built.

763
Provence

Serienmaschine für Air France, angetrieben von vier 2.400 PS starken Pratt & Whitney R-2800-CA18 Moto-ren; 12 gebaut.

 

765
Sahara

Freighter version for the French Air Force, powered by four 2,500 hp Pratt & Whitney R-2800-CB17 engines; four built.

 

765
Sahara

Frachterversion für die französische Luftwaffe, angetrieben von vier 2.500 PS Pratt & Whitney R-2800-CB17-Motoren; vier gebaut.

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Specifications Br.763

Wingspan

Spannweite

42.96 m

Length

Länge

28.94 m

Height

Höhe

9.56 m

Wing area Flügelfläche

185.4 m²

Engine

Motor

4 × Pratt & Whitney R-2800-CA18 radial piston, 2,400 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

390 km/h

Empty weight

Leergewicht

32,535 kg

Loaded weight

Startgewicht

50,000 kg

Climb Rate

Steigrate

5.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

2,290 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

107 passengers

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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