.

DHC-6 Twin Otter

.

Aircaft in Detail

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, currently marketed as the Viking Air DHC-6 Twin Otter, is a Canadian 19-passenger STOL (Short Takeoff and Landing) utility aircraft developed by de Havilland Canada. The aircraft's fixed tricycle undercarriage, STOL capabilities, twin turboprop engines and high rate of climb have made it a successful commuter passenger airliner as well as a cargo and medical evacuation aircraft. In addition, the Twin Otter has been popular with commercial skydiving operations.

Development of the aircraft began in 1964, with the first flight on 20. May 1965. A twin-engine replacement for the single-engine DHC-3 Otter retaining DHC's renowned STOL qualities, its design features included double-slotted trailing-edge flaps and ailerons that work in unison with the flaps to boost STOL performance. The availability of the 550 shp Pratt & Whitney Canada PT6A-20 turboprop in the early 1960s made the concept of a twin more feasible.

 

Die DHC-6 Twin Otter von de Havilland Canada, die derzeit als Viking Air DHC-6 Twin Otter vermarktet wird, ist ein kanadisches STOL-Nutzflugzeug (Short Takeoff and Landing) mit 19 Plätzen, das von de Havilland Canada entwickelt wurde. Das feste Dreiradfahrwerk des Flugzeugs, die STOL-Fähigkeiten, zwei Turboprop-Triebwerke und die hohe Steiggeschwindigkeit haben es zu einem erfolgreichen Passagierflugzeug für Pendler sowie zu einem Fracht- und medizinischen Evakuierungs-flugzeug gemacht. Darüber hinaus ist der Twin Otter bei kommerziellen Fallschirmspringern beliebt.
Die Entwicklung des Flugzeugs begann 1964 mit dem Erstflug am 20. Mai 1965. Ein zweimotoriger Ersatz für die einmotorigen DHC-3 Otter, der die bekannten STOL-Eigenschaften von DHC beibe-hält. Zu seinen Konstruktionsmerkmalen gehörten doppelt geschlitzte Hinterkantenklappen und Querruder, die im Einklang mit den Klappen arbeiten, um die STOL-Leistung zu steigern. Die Verfügbarkeit des 550 PS starken Turboprops PT6A-20 von Pratt & Whitney Canada in den frühen 1960er Jahren machte das Konzept eines zweimotorigen Maschine praktikabler.

                  .

Variants

Versionen

 

DHC-6-100

Twin-engine STOL utility transport aircraft, powered by two 550 shp Pratt & Whitney Canada PT6A20 turboprop engines.

DHC-6-100

Zweimotoriges STOL-Mehrzwecktransportflugzeug, angetrieben von zwei 550 PS starken Pratt & Whitney Canada PT6A20 Turboprop-Triebwerken.

 

DHC-6-110

Variant of the DHC-6-100 built to conform to British Civil Air Regulations.

 

DHC-6-110

Variante des DHC-6-100, gebaut um den British Civil Air Regulations zu entsprechen.

 

DHC-6-200

Improved version.

 

DHC-6-200

Verbesserte Version.

 

DHC-6-300

Twin-engine STOL utility transport aircraft, powered by two 680 shp Pratt & Whitney Canada PT6A-27 turboprop engines.

 

DHC-6-300

Zweimotoriges STOL-Mehrzwecktransportflugzeug, angetrieben von zwei 680 PS starken Pratt & Whitney Canada PT6A-27 Turboprop-Triebwerken.

 

DHC-6-300M

Multi-role military transport aircraft.

 

DHC-6-300M

Mehrzweck-Militärtransportflugzeug

 

DHC-6-310

Variant of the DHC-6-00 built to conform to British Civil Air Regulations

 

DHC-6-310

Variante der DHC-6-300, die den British Civil Air Regulations zu entsprechen.

 

DHC-6-320

Variant of the DHC-6-300 built to conform to Australian Civil Air Regulations.

 

DHC-6-320

Variante der DHC-6-300 gebaut, um den australischen Zivilluftfahrtvorschriften zu entsprechen.

 

DHC-6-300S

Six demonstrator aircraft fitted with 11 seats, wing spoilers and an anti-skid braking system.

 

DHC-6-300S

Sechs Demonstrationsflugzeuge mit 11 Sitzplätzen, Flügelspoilern und einem Antiblockiersystem.

 

DHC-6-400

Viking Air production, powered by two Pratt & Whitney Canada PT6A-34 engines.

 

DHC-6-400

Viking Air-Produktion, angetrieben von zwei Pratt & Whitney Canada PT6A-34-Triebwerken.

 

DHC-6-400S

Viking Air seventeen-seat seaplane version of the DHC-6-400 with twin floats.

 

DHC-6-400S

Viking Air siebzehnsitzige Wasserflugzeugversion der DHC-6-400 mit Doppelschwimmern.

 

CC-138

Twin-engine STOL utility transport, search and rescue aircraft for the Canadian Forces. Based on the DHC-300

 

CC-138

 Zweimotoriges STOL-Mehrzwecktransport-, Such- und Rettungsflugzeug für die kanadischen Streitkräfte.

 

UV-18A

Twin-engine STOL utility transport aircraft for the U.S. Army. Six built.

 

UV-18A

Basierend auf dem DHC-300 Zweimotoriges STOL-Mehrzwecktransportflugzeug für die US-Armee.

 

UV-18B

Parachute training aircraft for the United States Air Force

 

UV-18B

Sechs gebaut. Fallschirmschulflugzeug für die United States Air Force

 

UV-18C

U.S. Army designation for three Viking Air DHC-6-400

 

UV-18C

 Bezeichnung der US-Armee für drei Viking Air DHC-6-400

..

Airlines  
 

 

 

Air America Air America Air America
 

 

 

Air America Royal Nepal Airlines

Tara Air

 

 

 

 
Tara Air Vermessungsamt

 

Armed Forces  
 

 

 

 
Swiss Air Force Argentinian Air Force

 

.
 
Specifications DHC-6-300

Wingspan

Spannweite

19.81 m

Length

Länge

15.77 m

Height

Höhe

5.97 m
Wing area Flügelfläche 39.02 m2

Engine

Motor

2 x Pratt&Whitney PT6A-27 
Turboprobtriebwerke
1'320 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

296 Km/h

Empty weight

Leergewicht

3'363 Kg

Loaded weight

Startgewicht

5.640 Kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

8’100 m

Range

Reichweite

1'296 km

Armament

Bewaffnung

None

Capacity

Zuladung Crew 2, 20 Passengers
.

-

last update 21. July 2021

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -