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Dornier Do-228

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Dornier 228 is a twin-turboprop STOL utility aircraft, designed and first manufactured by Dornier GmbH from 1981 until 1998.In the late 1970s, Dornier GmbH developed a new kind of wing, the TNT, subsidized by the German Government. Dornier tested it on a modified Do 28D-2 Skyservant and with Pratt & Whitney Canada PT6A-110 turboprop engines. Finally, Dornier changed the engine and tested the new aircraft, which was named Dornier 128 with two Garrett AiResearch TPE-331-5 engines. The company developed a new fuselage for the TNT and TPE 331–5 in two variants with 15- or 19-passenger.

Both of the prototypes were flown on 28 March 1981 and 9 May 1981 for the first time.

 

Die Dornier 228 ist ein zweimotoriges Turboprop-STOL-Mehrzweckflugzeug, das von 1981 bis 1998 von der Dornier GmbH entwickelt und erstmals hergestellt wurde. Ende der 1970er Jahre entwickelte die Dornier GmbH mit Förderung der Bundesregierung einen neuartigen Flügel, den TNT. Dornier testete diesen an einer modifizierten Do 28D-2 Skyservant mit Pratt & Whitney Canada PT6A-110 Turboprop-Triebwerken. Schliesslich wechselte Dornier das Triebwerk und testete das neue Flugzeug namens Dornier 128 mit zwei Garrett AiResearch TPE-331-5-Triebwerken. Das Unternehmen entwickelte einen neuen Rumpf für die TNT und TPE 331-5 Motoren in zwei Varianten mit 15 oder 19 Passagieren.
Beide Prototypen wurden am 28. März 1981 und am 9. Mai 1981 erstmals geflogen.

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Variants

Versionen

 

Do-228-100

Basic variant designed for 15 passengers with a total length of 15.04 m.

Do-228-100

Auf 15 Passagiere ausgelegte Grundvariante mit einer Gesamtlänge von 15,04 m.

 

Do-228-101

A slightly improved version of the Do-228-100 with a reinforced fuselage floor.

 

Do-228-101

Eine leicht verbesserte Version der Do-228-100 mit verstärktem Rumpfboden.

 

Do-228-200

Basic variant designed for 19 passengers with a total length of 16.56 m

 

Do-228-200

Auf 19 Passagiere ausgelegte Grundvariante mit einer Gesamtlänge von 16,56 m

 

Do-228-201

A slightly improved version of the Do-228-200 with a reinforced fuselage floor.

 

Do-228-201

Eine leicht verbesserte Version der Do-228-200 mit verstärktem Rumpfboden.

 

Do-228-201 (K)

Dornier 228-201 retrofitted with two small fins under the stern fuselage to improve STOL capability

 

Do-228-201 (K)

Dornier 228-201 nachgerüstet mit zwei kleinen Finnen unter dem Heckrumpf, um die STOL-Fähigkeit zu verbessern

 

Do-228-202

Improved version of the Do-228-201

 

Do-228-202

Verbesserte Version der Do-228-201

 

Do-228-202 (K)

Dornier 228-202 retrofitted with two small fins under the stern fuselage to improve STOL capability

 

Do-228-202 (K)

Dornier 228-202 nachgerüstet mit zwei kleinen Finnen unter dem Heckrumpf, um die STOL-Fähigkeit zu verbessern

 

Do-228-212

Version with more powerful TPE 331-5-252D or TPE 331-10 engines and a reinforced landing gear, standard keel fins and the latest avionics.

 

Do-228-212

Version mit leistungsstärkeren TPE 331-5-252D oder TPE 331-10 Triebwerken und einem verstärkten Fahrwerk, serienmässige Kielflossen und modernster Avionik.

  Do-228-NG

Version of the Do-228-212, with contemporary flight and display instruments and a 5-blade propeller.

  Do-228-NG

Version der Do-228-212 , mit zeitgemäßen Flug- und Anzeigeinstrumenten sowie einem 5-Blatt-Propeller.

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Specifications Do-228-100 Do-228-200

Wingspan

Spannweite

16,97 m

16,97 m

Length

Länge

15,03 m

16,56 m

Height

Höhe

4,86 m

4,86 m

Wing area Flügelfläche

32.00 m2

32.00 m2

Engine

Motor

2 × Honeywell TPE331-5 turboprop,776 shp each

2 × Honeywell TPE331-5 turboprop,776 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

370 km/h

370 km/h

Empty weight

Leergewicht

3235 kg

3379 kg

Loaded weight

Startgewicht

5700 kg

5980 kg

Climb Rate

Steigrate

?

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,620 m

7,620 m

Range

Reichweite

1343 km

1000 km

Armament

Bewaffnung

none

none

Capacity

Zuladung

Crew 2, 15 passengers

Crew 2, 19 passengers

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last update 14. July 2021

written 1. May 2013

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