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Douglas DC-2

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-2 is a 14-passenger, twin-engined airliner that was produced by the American company Douglas Aircraft Company starting in 1934. It competed with the Boeing 247. In 1935, Douglas produced a larger version called the DC-3, which became one of the most successful aircraft in history.

United Airlines had exclusive right to the all metal twin-engine Boeing 247; rival TWA issued a specification for an all-metal aircraft. The Douglas response was more radical. When it flew on July 1, 1933, the prototype DC-1 had a robust tapered wing, retractable landing gear, and two 690 hp Wright radial engines driving variable-pitch propellers. It seated 12 passengers.An improved version for 14 passengers with more powerful engines made its first test flight on May 11, 1934. The DC-2 was born.

TWA was the launch customer for the DC-2 ordering twenty. The design impressed American and European airlines and further orders followed. A total of 130 civil DC-2s were built with another 62 for the United States military.

 

Die Douglas DC-2 ist ein zweimotoriges Verkehrs-flugzeug für 14 Passagiere, das ab 1934 von der amerikanischen Firma Douglas Aircraft Company hergestellt wurde. Sie konkurrierte mit der Boeing 247. Im Jahr 1935 produzierte Douglas eine größere Version, die DC-3, die zu einem der erfolgreichsten Flugzeuge der Geschichte wurde.

United Airlines hatte das Exklusivrecht für die zweistrahlige Boeing 247 in Ganzmetallbauweise; der Konkurrent TWA gab eine Spezifikation für ein Ganzmetallflugzeug heraus. Die Antwort von Douglas war radikaler. Der Prototyp der DC-1, der am 1. Juli 1933 in die Luft ging, hatte einen robusten, konischen Flügel, ein einziehbares Fahrwerk und zwei 690 PS starke Wright-Sternmotoren, die Verstellpropeller antrieben. Sie bot 12 Passagieren Platz. Eine verbesserte Version für 14 Passagiere mit stärkeren Motoren absolvierte ihren ersten Testflug am 11. Mai 1934. Die DC-2 war geboren.
TWA war der erste Kunde, der zwanzig DC-2 bestellte. Das Design beeindruckte amerikanische und europäische Fluggesellschaften, und es folgten weitere Aufträge. Insgesamt wurden 130 zivile DC-2 gebaut und weitere 62 für das US Militär.

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Variants

Versionen

 

DC-2

Powered by two Wright R-1820 Cyclone radial piston engines, 156 built

DC-2

Angetrieben durch zwei Wright R-1820 Cyclone-Sternkolbenmotoren, 156 Exemplare

 

DC-2A

Two civil DC-2s, powered by two Pratt & Whitney R-1690 Hornet radial piston engines

 

DC-2A

Zwei zivile DC-2, angetrieben von zwei Pratt & Whitney R-1690 Hornet-Sternmotoren

 

DC-2B

Two DC-2s fitted with two 750 hp Bristol Pegasus VI radial piston engines

 

DC-2B

Zwei DC-2 mit zwei 750 PS Stern-motoren vom Typ Bristol Pegasus VI

 

XC-32

One aircraft, powered by two 750 hp Wright R-1820-25 radial piston engines, for evaluation

 

XC-32

Ein Flugzeug mit zwei 750 PS starken Wright R-1820-25 Stern-motoren zu Testzwecken

 

C-32A

Designation for 24 commercial DC-2s impressed at the start of World War II

 

C-32A

Bezeichnung für 24 kommerzielle DC-2, die zu Beginn des Zweiten Weltkriegs requiriert wurden

 

C-33

Cargo transport variant of the C-32 powered by two 750 hp Wright R-1820-25 engines,18 built

 

C-33

Frachttransportvariante der C-32 mit zwei 750 PS starken Wright R-1820-25 Motoren, 18 Stück gebaut

 

YC-34
C-34

VIP transport for the secretary of war, basically similar to XC-32, later designated C-34, two built

 

YC-34
C-34

VIP-Transporter für den Kriegsminister, grundsätzlich ähnlich der XC-32, später als C-34 bezeichnet, zwei Exemplare gebaut

 

C-38
C-33A

The first C-33 was modified with a DC-3-style tail section and two Wright R-1820-45 radial piston engines of 975 hp each.one built.

 

C-38
C-33A

Die erste C-33 wurde mit einem DC-3 ähnlichen Heckteil und zwei Wright R-1820-45 Sternmotoren mit je 975 PS modifiziert, eine gebaut

 

C-39

16-seat passenger variant, a compo-site of DC-2 and DC-3 components, with C-33 fuselage and wings and DC-3-type tail, center-section and landing gear. Powered by two 975 hp Wright R-1820-45 radial piston engines; 35 built

 

C-39

16-sitzige Passagiervariante, eine Zusammenbau von DC-2- und DC-3-Komponenten, mit C-33-Rumpf und -Tragflächen und DC-3-artigem Leit-werk, Mittelteil und Fahrwerk. Antrieb durch zwei 975 PS starke Wright R-1820-45-Sternmotoren; 35 Exemplare

 

C-42

VIP transport variant of the C-39, powered by two 1,000 hp Wright R-1820-53 radial piston engines, one built

 

C-42

VIP-Transportvariante der C-39, angetrieben von zwei 1.000-PS-Sternmotoren Wright R-1820-53, eine gebaut

  R2D-1 DC-2 with 710 hp Wright R-1820-12-powered transport similar to the XC-32 for the U.S. Navy   R2D-1

DC-2 mit 710 PS starkem Wright R-1820-12 Motoren, ähnlich der XC-32, für die U.S. Navy

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Airlines

 
 

 

 

General Air Lines (1937) KLM (1934) KLM (1935)
 

 

 

KLM (1937) KMILM (1936) KMILM (1936)
 

 

 

SUI-DC-2-01.png (66571 Byte)
Lufthansa (1935) Lufthansa (1941) Swissair (1935)
 

 

 

SUI-DC-2-02.png (66059 Byte) SUI-DC-2-03.png (66829 Byte) SUI-DC-2-04.png (66546 Byte)
Swissair (1935) Swissair (1936) Swissair (1938)
 

 

 

SUI-DC-2-05.png (67462 Byte) SUI-DC-2-06.png (68324 Byte)
Swissair (1938) Swissair (1940) Swissair (1944)

Armed Forces  
 

 

 

U.S. Navy (1940) U.S. Marines (1937) Royal Australian Air Force (1942)
 

 

 

GER-DC-2-01.png (62964 Byte)
Royal Australian Air Force (1943) Royal Australian Air Force (1943) Luftwaffe (1942)
 

 

 

Finisch Air Force (1940) Finisch Air Force (1945) Finisch Air Force (1953)
 

 

 

   
Finisch Air Force (1953)    
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Specifications  

Wingspan

Spannweite

25.90 m

Length

Länge

19.10 m

Height

Höhe

4.80 m
Wing area Flügelfläche 87.30 m²

Engine

Motor

2 × Wright GR-1820-F53 Cyclone 9-cylinder radial engines, 730 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

338 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,650 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,420 kg

Climb Rate

Steigrate

310 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,930 m

Range

Reichweite

1,750 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 14 Passengers
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

Pictures:

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last update 22. September 2024

written 1. May 2024

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