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Douglas DC-6

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-6 is a piston-powered airliner and cargo aircraft built by the Douglas Aircraft Company from 1946 to 1958. Originally intended as a military transport near the end of World War II, Douglas reworked it after the war to compete with the Lockheed Constellation in the long-range commercial transport market. Douglas built over 700, and many still fly in cargo, military, and wildfire control roles.

The USAAF wanted a lengthened, pressurized version of the DC-4-based C-54 Skymaster transport with more powerful engines. By the time the prototype XC-112A flew on 15. February 1946, the war was over, the USAAF had rescinded its requirement. Douglas Aircraft modified the design into a civilian transport aircraft that was 2 metres longer than the DC-4. The civilian DC-6 first flew on 29. June 1946 and was retained by Douglas for testing purposes. The first airlines delivered them to American Airlines and United Airlines on 24. November 1946. Between 1946 and 1958, 704 machines were built, some of them as military transporters.

 

Die Douglas DC-6 ist ein kolbengetriebenes Verkehrs- und Frachtflugzeug, das von der Douglas Aircraft Company von 1946 bis 1958 gebaut wurde. Ursprünglich als Militärtransporter gegen Ende des Zweiten Weltkriegs gedacht, wurde sie nach dem Krieg von Douglas überarbeitet, um mit der Lockheed Constellation auf dem Markt für Langstreckentransporte zu konkurrieren. Douglas baute über 700 Exemplare, von denen viele noch immer als Frachtflugzeuge, Militärflugzeuge und zur Bekämpfung von Waldbränden eingesetzt werden.
Die USAAF wünschte sich eine verlängerte, druckbeaufschlagte Version der auf der DC-4 basierenden C-54 Skymaster mit stärkeren Motoren. Als der Prototyp XC-112A am 15. Februar 1946 flog, war der Krieg vorbei, und die USAAF hatte ihre Anforderung zurückgezogen. Douglas Aircraft modifizierte den Entwurf zu einem zivilen Transportflugzeug, das 2 Meter länger war als die DC-4. Die zivile DC-6 flog erstmals am 29. Juni 1946 und wurde von Douglas zu Testzwecken behalten. Die ersten Fluggesellschaften lieferten sie am 24. November 1946 an American Airlines und United Airlines aus.Zwischen 1946 und 1958 wurden 704 Maschinen gebaut, einige davon als Militärtransporter.

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Variants

Versionen

  XC-112A
YC-112A

USAAF designation of an improved version of the C-54; became the prototype DC-6.

  XC-112A
YC-112A

USAAF-Bezeichnung für eine verbes-serte Version der C-54; wurde zum Prototyp der DC-6.

 

DC-6

Initial production variant produced in two versions. domestic variant with 2,400 hp R-2800-CA15 engines,  trans-ocean variant with extra crew, increased fuel capacity

 

DC-6

Erste Produktionsvariante, die in zwei Versionen hergestellt wurde: Inlands-variante mit 2.400 PS starken R-2800-CA15-Motoren, Übersee-variante mit zusätzlicher Besatzung und erhöhter Treibstoffkapazität

 

DC-6A

Freighter variant; fuselage slightly lengthened and fitted with cargo door

 

DC-6A

Frachtervariante; der Rumpf wurde leicht verlängert und mit einer Frachttür ausgestattet

 

DC-6B

All-passenger variant of DC-6A, without cargo door

 

DC-6B

Nur-Passagier-Variante der DC-6A, ohne Frachttür

 

DC-6B-ST

Swing tail freighter conversion to the DC-6B, two converted,

 

DC-6B-ST

Drehleitwerk-Frachterumbau zur DC-6B, zwei umgerüstet,

 

DC-6C

Convertible cargo/passenger variant.

 

DC-6C

Umwandelbare Fracht-/Passagiervariante.

 

VC-118

U.S. military designation for one DC-6 bought as a presidential transport with special 25-seat interior and 12 beds.

 

VC-118

Bezeichnung des US-Militärs für eine DC-6, die als Präsidententransporter mit spezieller 25-sitziger Innenausstattung und 12 Betten gekauft wurde.

 

C-118A

Designation of DC-6As for the United States Air Force, 101 built.

 

C-118A

Benennung von DC-6As für die United States Air Force, 101 gebaut.

 

VC-118A

C-118As converted as staff transports.

 

VC-118A

C-118As, die als Personentransporter umgebaut wurden.

 

C-118B
R6D-1

United States Navy designation for the DC-6A, 65 built.

  C-118B
R6D-1

DC-6A für die US Navy, vor 1962 als R6D-1 bezeichnet, 65 gebaut

 

VC-118B
R6D-1Z

Four R6D-1s converted as staff transports.

  VC-118B
R6D-1Z

Vier zu VIP-Transportern umgebaute C-118B

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Airlines

 
 

 

 

 

 

 

   

 

Armed Forces  
 

 

 

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U.S. Navy U.S. Navy

U.S. Navy

 

 

 

U.S. Navy

U.S. Navy

U.S. Navy67

 

 

 

   

U.S. Marines

 

 
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Specifications DC-6A

Wingspan

Spannweite

35.81 m

Length

Länge

32.18 m

Height

Höhe

8.66 m
Wing area Flügelfläche 135.92 m²

Engine

Motor

4x Pratt & Whitney R-2800-CB16 "Double Wasp" radial engine, 2,400 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

507 km/h

Empty weight

Leergewicht

20,803 kg

Loaded weight

Startgewicht

48,625 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,700 m

Range

Reichweite

7,995 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 54 passengers
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

Pictures:

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last update 1. January 2024

written 1. May 2013

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