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Nord Fregate

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Aérospatiale N 262 is a French twin-turboprop high-wing airliner built first by Nord Aviation (merged into Aérospatiale in 1970). In 1957, the French aircraft manufacturer Max Holste began work on a twin-engined utility transport aircraft to replace the Douglas DC-3 Skytrain. The prototype, the Max Holste MH.250 Super Broussard, was powered by two Pratt & Whitney Wasp radial engines and first flew on 20 May 1959. A second prototype, the MH.260, powered by Turbomeca Bastan turboprop engines flew on 29 July 1960. In 1959, state-owned Nord Aviation (later merged with Sud Aviation and renamed Aérospatiale) signed an agreement with Max Holste to market and help produce the MH.260. Financial problems at Max Holste, however, led to Nord taking on the whole programme, with including further development of the aircraft.

While nine MH.260s were built, the type found no commercial buyers, and Nord redesigned the aircraft to have a pressurized cabin. The new airliner, the Nord 262 a high-winged high-wing cantilever monoplane of all-metal construction, powered by two Turbomeca Bastan, and fitted with a retractable tricycle undercarriage, with the main wheels retracting into fuselage-mounted fairings. Pressurization brought a new circular-section fuselage, which normally was fitted with seats for 26 passengers, with a maximum capacity of 29 passengers.

The first prototype took to the skies for the first time on 24 December 1962.

 

Die Aérospatiale N 262 ist ein französisches Doppel-Turboprop-Hochdeckerflugzeug, das zuerst von Nord Aviation gebaut wurde (fusionierte 1970 mit Aérospatiale). 1957 begann der französische Flugzeughersteller Max Holste mit der Arbeit an einem zweimotorigen Transportflugzeug als Ersatz für die Douglas DC-3 Skytrain. Der Prototyp, der Max Holste MH.250 Super Broussard, wurde von zwei Sternmotoren von Pratt & Whitney Wasp angetrieben und flog erstmals am 20. Mai 1959. Ein zweiter Prototyp, der MH.260, der von Turbomeca Bastan Turboprop Triebwerken ange-trieben wurde, flog am 29. Juli 1960. 1959 unterzeichnete die staatseigene Nord Aviation (später mit Sud Aviation fusioniert und in Aérospatiale umbenannt) eine Vereinbarung mit Max Holste, um die MH.260 zu vermarkten und zu produzieren. Finanzielle Probleme bei Max Holste führten jedoch dazu, dass Nord das gesamte Programm übernahm, einschliesslich der Weiter-entwicklung des Flugzeugs.
Während neun MH.260 gebaut wurden, fand der Typ keine kommerziellen Käufer, und Nord gestaltete das Flugzeug neu, um eine Druckkabine zu ermöglichen. Das neue Verkehrsflugzeug, die Nord 262, ist ein Hochdecker in Ganzmetall-konstruktion, der von zwei Turbomeca Bastan angetrieben wird und mit einem einziehbaren Dreiradfahrwerk ausgestattet ist, wobei die Haupt-räder in am Rumpf montierte Verkleidungen einfahren. Die Druck druckbelüftung  brachte einen neuen Rumpf mit kreisförmigem Querschnitt, der normalerweise mit Sitzen für 26 Passagiere ausgestattet war, mit einer maximalen Kapazität von 29 Passagieren.
Am 24. Dezember 1962 stieg der erste Prototyp zum ersten Mal in die Lüfte.

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Variants

Versionen

 

N 262

Prototypes and initial production version

N 262

Prototypen und erste Serienversion

 

N 262A

Early standard production version. Powered by Turbomeca Bastan VIC engines

 

N 262A

Frühe Serienversion. Angetrieben durch Turbomeca Bastan VIC Motoren

 

N 262B

Version powered by two Bastan VIC turboprops.

 

N 262B

Version angetrieben von zwei Bastan VIC Turboprops

 

N 262C
Frégatte

Version powered by two  Bastan VIIC engines and greater wingspan.

 

N 262C
Frégatte

Version mit zwei Bastan VIIC-Motoren und größerer Spannweite.

 

N 262D
Frégate

French Air Force version of N-262C

 

N 262D
Frégate

Französische Luftwaffe Version von N-262C

 

N 262E

A maritime patrol and training version used by the Aeronavale

 

N 262E

Eine Seeaufklärer und Trainingsversion der Aeronavale

 

Mohawk
298

Updated by Frakes Aviation, powered by Pratt & Whitney Canada PT6A-45 engines driving five-bladed propellers.

 

Mohawk
298

Modernisert von Frakes Aviation angetrieben von Pratt & Whitney Canada PT6A-45-Triebwerken für fünfflügeligen Propeller

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Airlines

 
 

 

 

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Armed Forces  
 

 

 

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Armée de l'Air Armée de l'Air Aeronavale
 

 

 

Aeronavale Aeronavale Congo
 

 

 

Gabon Gabon

 

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Specifications Nord 262A

Wingspan

Spannweite

21.90 m

Length

Länge

19.28 m

Height

Höhe

6.21 m

Wing area Flügelfläche

55.00 m²

Engine

Motor

2 × Turbomeca Bastan VI C turboprops, 1,065 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

385 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,654 kg

Loaded weight

Startgewicht

10,300 kg

Climb Rate

Steigrate

6.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,300 m

Range

Reichweite

1,110 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

29 passengers

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

Pictures:

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last update 7. May 2017

written 1. May 2013

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