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Pilatus PC-6 Turbo Porter

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Aircaft in Detail

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Development

Entwicklung

 

The Pilatus PC-6 Porter is a single-engined STOL utility aircraft designed by Pilatus Aircraft of Switzerland. First flown in 1959, the PC-6 continues in production at Pilatus Flugzeugwerke in Stans, Switzerland. It has been built in both piston engine- and turboprop-powered versions and was produced under licence for a time by Fairchild Hiller in the United States.

The airframe is of a rugged and low-maintenance construction; featuring high levels of accessibility, interchangeability, and favourable manning levels. The wings, fuselage, and empennage are manufactured using conventional semi-monocoque construction techniques, the primary structure being composed of aluminium; the central structure retains critical strength despite the cutout areas for the sliding doors of the main cabin. Corrosion resistance is achieved via a combination of plating and a polyurethane-based enamel paint. The simple nature of the structure allows for ease of repair in the field. Features such as low-pressure tyres, twin-clipper disc brakes, and a highly energy-absorbent undercarriage enable the aircraft to be capable of operating from rough or otherwise challenging terrain.
 
  Die Pilatus PC-6 Porter ist ein einmotoriges STOL-Nutzflugzeug von Pilatus Aircraft aus der Schweiz. Der 1959 erstmals geflogene PC-6 wird bei den Pilatus Flugzeugwerken in Stans, Schweiz, weiter produziert. Es wurde sowohl in Kolbenmotor- als auch in Turboprop-Versionen gebaut und wurde von Fairchild Hiller in den USA eine Zeitlang in Lizenz hergestellt.
Die Flugzeugzelle ist von einer robusten und wartungsarmen Konstruktion; Sie zeichnen sich durch hohe Zugänglichkeit, Austauschbarkeit und günstige Wartung aus. Die Flügel, der Rumpf und das Leitwerk werden unter Verwendung herkömmlicher Halbschalen-Konstruktion hergestellt, wobei die Primärstruktur aus Aluminium besteht; Trotz der Aussparungen für die Schiebetüren der Hauptkabine behält die zentrale Struktur ihre kritische Stärke. Die Korrosionsbeständigkeit wird durch eine Kombination von Plattierung und einer Lackfarbe auf Polyurethanbasis erreicht. Die einfache Art der Struktur ermöglicht eine einfache Reparatur im Feld. Eigenschaften wie Niederdruckreifen, Scheibenbremsen und ein stark energieabsorbierendes Fahrgestell ermöglichen es dem Flugzeug, in rauem oder anderweitig anspruchsvollem Gelände zu arbeiten.
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Variants

Versionen

         
           
           
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Airlines  
 

 

 

Air America Air America Air America
 

 

 

Air America

Air America Continental Air Service Inc.
 

 

 

Continental Air Service Inc. Continental Air Service Inc. Continental Air Service Inc.
 

 

 

Continental Air Service Inc. Kaset Kaset
 

 

 

Kaset Kaset Royal Thai Police
 

 

 

Royal Thai Police Royal Thai Police Royal Thai Police
 

 

 

Royal Thai Police Sahakol Air Thai Sky Adventure
 

 

 

   

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Austrian Air Army Austrian Air Army

Austrian Air Army

 

 

 

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Swiss Air Force Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

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Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

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Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force
 

 

 

Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force
 

 

 

   

Royal Thai Army

   
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Specifications PC-6

Wingspan

Spannweite

15.9 m

Length

Länge

11.0 m

Height

Höhe

3.20 m
Wing area Flügelfläche 28.8 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney Canada PT6A-27 turboprop, 550 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

244 km/h

Empty weight

Leergewicht

1'270 kg

Loaded weight

Startgewicht

2'770 kg

Climb Rate

Steigrate

331 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,197 m

Range

Reichweite

1,612 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 10 passengers
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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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