.

Aermacchi MB-326

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Aermacchi or Macchi MB-326 is a light military jet trainer designed in Italy. Originally conceived as a two-seat trainer, there have also been single and two-seat light attack versions produced. During the 1950s, a number of countries began to operate compact jet-powered trainer aircraft that possessed similar performance to frontline operational aircraft, often having been produced as two-seat adaptions of these aircraft.

What would become the MB-326 had its origins in a private venture project by Macchi; it was developed by a team headed by Italian aeronautical engineer Ermanno Bazzocchi, the company's technical director and chief engineer.The design was also to be powered by the British Armstrong Siddeley Viper turbojet engine, an efficient powerplant for the time. During 1954, initial representations by Bazzochi were made to the Italian Air Ministry. During 1953, the designed airframe and engine combination led to Macchi formally launching the MB-326 programme.

On 10. December 1957, the first prototype performed its maiden flight, flown by Macchi's chief test pilot Guido Carestiato. On 15 December 1958, having been suitably impressed, the Italian government placed an order for a batch of 15 pre-series examples on behalf of the AMI. Shortly thereafter, the AMI issued its first order for the MB-326 for an initial group of 50 production standard aircraft. During 1960, a larger follow-on order for 100 aircraft was received by Macchi.

 

Die Aermacchi oder Macchi MB-326 ist ein leichter militärischer Jet-Trainer, der in Italien entwickelt wurde. Ursprünglich als zweisitziger Trainer konzipiert, wurden auch ein- und zweisitziges leichtes Kampfflugzeug hergestellt. In den 1950er Jahren begannen eine Reihe von Ländern mit dem Betrieb kompakter düsengetriebener Schulflug-zeuge, die eine ähnliche Leistung wie Front-einsatzflugzeuge aufwiesen und häufig als zwei-sitzige Anpassungen dieser Flugzeuge hergestellt wurden.
Was der MB-326 werden sollte, hatte seinen Ursprung in einem privaten Projekt von Macchi; Es wurde von einem Team unter der Leitung des italienischen Luftfahrtingenieurs Ermanno Bazzocchi, dem technischen Direktor und Chefingenieur des Unternehmens, entwickelt. Die Maschine sollte vom britischen Armstrong Siddeley Viper-Turbostrahltriebwerk angetrieben werden, einem für die damalige Zeit effizienten Triebwerk. Im Jahr 1954 wurde das Proijekt von Bazzochi beim italienischen Luftfahrtministerium voestellt. Im Jahr 1953 führte die entworfene Kombination aus Flugzeugzelle und Motor dazu, dass Macchi das MB-326-Programm offiziell startete.
Am 10. Dezember 1957 war der Jungfernflug des ersten Prototyps, geflogen von Macchis Cheftest-pilot Guido Carestiato. Am 15. Dezember 1958 erteilte die italienische Regierung, nachdem sie entsprechend beeindruckt war, im Namen der AMI einen Auftrag über eine Charge von 15 Vorserienexemplaren. Kurz darauf erteilte die AMI ihre erste Bestellung für die MB-326 für eine erste Gruppe von 50 Serienflugzeugen. Im Jahr 1960 erhielt Macchi einen größeren Folgeauftrag über 100 Flugzeuge.

                  .

Variants

Versionen

 

MB-326

Two prototypes and 125 production training aircraft for the Italian Air Force

MB-326

Zwei Prototypen und 125 Produktionstrainingsflugzeuge für die italienische Luftwaffe

 

MB-326B

Eight two-seat jet trainer, light attack aircraft for Tunisia.

 

MB-326B

Acht zweisitzige Jet-Trainer, leichte Angriffsflugzeuge für Tunesien.

 

MB-326D

Four two-seat unarmed jet trainers for Alitalia

 

MB-326D

Vier zweisitzige unbewaffnete Jet-Trainer für Alitalia

 

MB-326E

Six two-seat armed jet trainers for the Italian Air Force

 

MB-326E

Sechs zweisitzige bewaffnete Jet-Trainer für die italienische Luftwaffe

 

MB-326F

Nine two-seat jet trainer, light attack aircraft for Ghana.

 

MB-326F

Neun zweisitzige Jet-Trainer, leichte Angriffsflugzeuge für Ghana.

 

MB-326G

Two two-seat jet trainer, ground-attack aircraft

 

MB-326G

Zwei zweisitzige Jet-Trainer, Erdkampfflugzeuge

 

MB-326GB

Two-seat jet trainer, ground-attack aircraft. (For Argentine Navy (8), Zaire (17) and Zambia (20).

 

MB-326GB

Zweisitziger Jet-Trainer, Erdkampfflugzeug. (Für die argentinische Marine (8), Zaire (17) und Sambia (20).

 

MB-326GC

Two-seat jet trainer, ground-attack aircraft for the Brazilian Air Force, 182 built

 

MB-326GC

Zweisitziger Jet-Trainer, Erdkampfflugzeug für die brasilianische Luftwaffe, 182 gebaut

 

MB-326H

Two-seat jet trainers built for the Royal Australian Air Force, and 10 for the Royal Australian Navy. 87 built

 

MB-326H

Zweisitzige Jet-Trainer, die für die Royal Australian Air Force und 10 für die Royal Australian Navy gebaut wurden. 87 gebaut

 

MB-326K

Impala Mk II, Single-seat ground-attack aircraft for the South African Air Force.

 

MB-326K

Impala Mk II, einsitziges Erdkampfflugzeug für die südafrikanische Luftwaffe.

 

MB-326KB

Single-seat ground-attack aircraft for Zaire. 6 built

 

MB-326KB

Einsitziges Erdkampfflugzeug für Zaire. 6 gebaut

 

MB-326KD

Single-seat ground-attack aircraft for Dubai. 3 built

 

MB-326KD

Einsitziges Erdkampfflugzeug für Dubai. 3 gebaut

 

MB-326KG

Single-seat ground-attack aircraft for Ghana. 4 built

 

MB-326KG

Einsitziges Erdkampfflugzeug für Ghana. 4 gebaut

 

MB-326KT

Single-seat ground-attack aircraft for Tunisia. 7 built

 

MB-326KT

Einsitziges Erdkampfflugzeug für Tunesien. 7 gebaut

 

MB-326L

Two-seat advanced jet trainer aircraft

 

MB-326L

Zweisitziges modernes Jet-Schulflugzeug

 

MB-326LD

Two-seat advanced jet training aircraft for Dubai. 2 built

 

MB-326LD

Zweisitziges Jet-Trainingsflugzeug für Dubai. 2 gebaut

 

MB-326LT

Two-seat advanced jet training aircraft for Tunisia. 4 built

 

MB-326LT

Zweisitziges Jet-Trainingsflugzeug für Tunesien. 4 gebaut

 

MB-326M

Impala Mk I, Two-seat jet trainer, ground-attack aircraft for the South African Air Force.

 

MB-326M

Impala Mk I, zweisitziger Jet-Trainer, Bodenangriffsflugzeug für die südafrikanische Luftwaffe.

 

MB-326RM

MB-326s were converted into ECM aircraf for the Italian Air Force. 5 built

 

MB-326RM

MB-326 wurden für die italienische Luftwaffe in ECM-Flugzeuge umgebaut. 5 gebaut

..

Armed Forces  
 

 

 

 

Argentinian Navy (1969)

Argentinian Navy (1972)

Argentinian Navy (1980)

 

 

 

 

Argentinian Navy (1982)

Argentinian Navy (1984))

Royal Australian Navy

 

 

 

 

Royal Australian Navy

Royal Australian Navy

Royal Australian Navy

 

 

 

Royal Australian Navy

Ghana Air Force (1968) Ghana Air Force (1975)
.
 
Specifications MB-326H

Wingspan

Spannweite

10.56 m

Length

Länge

10.65m

Height

Höhe

3.72 m
Wing area Flügelfläche 19.00 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Siddeley Viper Mk.11 turbojet, 2,500 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

806 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,237 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,765 kg

Climb Rate

Steigrate

22.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,500 m

Range

Reichweite

1,665 km

Armament

Bewaffnung

Up to 900 kg of weapons

Capacity

Zuladung crew 2
.

Text:

-

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 1. April 2022

written 1. May 2021

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -