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Beechcraft T-6 Texan II & Wolverine

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The T-6 is a development of the Pilatus PC-9, modified significantly by Beechcraft in order to enter the Joint Primary Aircraft Training System (JPATS) competition in the 1990s.The JPATS competition winning design was based on a commercial off the shelf Pilatus PC-9, with minor modifications. Additional requirements and conflicts between the U.S. Air Force and the U.S. Navy resulted in delays, cost increases (from initial estimates of $3.9 to roughly $6 million per aircraft) and a completely new aircraft that is 22 % or 500 Kg heavier than the Pilatus.

The T-6 is a low-wing cantilever monoplane with enclosed tandem seating for two. It is powered by single Pratt & Whitney Canada PT6A-68 turboprop engine in tractor configuration with an four-blade, constant-speed, variable pitch, non-reversing, feathering propeller assembly and has retractable tricycle landing gear. The aircraft is fitted with Martin-Baker Mark 16 ejection seats and a canopy fracturing system.

Die T-6 ist eine Weiterentwicklung des Pilatus PC-9, die von Beechcraft erheblich modifiziert wurde, um in den 1990er Jahren am Joint Primary Aircraft Training System (JPATS) teilzunehmen. Das JPATS-Design wurde auf einem kommerziellen Pilatus basiert PC-9, mit geringfügigen Ände-rungen. Zusätzliche Anforderungen und Konflikte zwischen der U.S. Air Force und der U.S. Navy führten zu Verzögerungen, Kostensteigerungen (von anfänglichen Schätzungen von 3,9 bis etwa 6 Millionen Dollar pro Flugzeug) und einem völlig neuen Flugzeug, das 22 Prozent schwerer ist als die Pilatus.
Die T-6 ist ein freitragender Tiefdecker mit geschlossenen Tandemsitzen für zwei Personen. Es wird von einem einzelnen Pratt & Whitney Canada PT6A-68 Turboprop-Motor in Zugkonfigura-tion mit einer vierblättrigen, konstanten Geschwin-digkeit, variabler Steigung, nicht umkehrender, Propeller angetrieben und verfügt über ein einziehbares Dreibeinfahrwerk. Das Flugzeug ist mit Martin-Baker Mark 16-Schleudersitzen und einem Canopy-Fracturing-System ausgestattet.

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Variants

Versionen

 

T-6A

Initial Standard Trainerversion

T-6A

Erste Standard-Trainerversion
 

T-6A NTA

Armed version of the T-6A with the capability to carry rocket pods, gun pods, external fuel tanks, and bombs  

T-6A NTA

Bewaffnete Version des T-6A mit der Fähigkeit, Raketenwerfer, Kanonenbehälter, externe Kraftstofftanks und Bomben zu tragen
 

T-6B

Upgraded version of the T-6A with a digital glass cockpit that includes a Head-Up Display (HUD), six multi-function displays (MFD) and Hands on Throttle And Stick (HOTAS)  

T-6B

Verbesserte Version des T-6A mit einem digitalen Glascockpit, das ein Head-Up-Display (HUD), sechs Multifunktionsdisplays (MFD) und Hands on Throttle And Stick (HOTAS) enthält
  AT-6B Initial armed version of the T-6B for light attack roles. Engine power is increased to 1,600 shp with the Pratt & Whitney Canada PT6-68D engine, and the structure is reinforced.   AT-6B Erste bewaffnete Version der T-6B für leichte Angriffsrollen. Die Motorleistung wird mit dem PT6-68D-Motor von Pratt & Whitney Canada auf 1.600 PS erhöht, und die Struktur verstärkt.
  T-6C Upgraded version of the T-6B with wing hard points, primarily designated for export sales   T-6C Verbesserte Version der T-6B mit Waffenstionen, hauptsächlich für den Export bestimmt
  T-6D Version based on T-6B and C for the U.S. Army   T-6D Version basierend auf T-6B und C für die U.S. Army
  AT-6E Wolverine
Production armed version of the T-6 for primary weapons training or light attack roles.
  AT-6E Wolvertine
Bewaffnete Serienversion des T-6 für das primäre Waffentraining oder leichte Angriffsrollen.
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Armed Forces  
 

 

 

     

Royal Thai Air Force

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Specifications T-6A

Wingspan

Spannweite

10.20 m

Length

Länge

10.20 m

Height

Höhe

3.30 m
Wing area Flügelfläche 16.28 m2

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney Canada PT6A-68 turboprop, 1,100 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

573 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,087 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,971 kg

Climb Rate

Steigrate

22.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,448 m

Range

Reichweite

1.700 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 31. December 2021

written 31. December 2021

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