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Blackburn Swift, Dart, Velos

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Dart was the standard single-seat torpedo bomber used by the Fleet Air Arm from 1923 until 1933. Although mainly conventional, the large biplane featured two-bay, equal-span wings that were staggered and could fold for storage aboard ship. The wing centre section structure was steel with wooden outer section, all fabric covered. Ailerons were mounted on all four wings. The fuselage was mounted on the lower wing, and also consisted of a metal structure with fabric covering. The tail unit had a braced tailplane and fin with balanced rudder. The divided landing gear had main wheels on oleo legs that allowed the fitting of a standard torpedo below the fuselage.
The prototype Dart was first flown in October 1921, and despite its size handled well, exhibiting a remarkable 69 km/h stalling speed.

 

Die Dart war der Standardtorpedobomber der Fleet Air Arm von 1923 bis 1933. Hauptsächlich konventionell gebaut hatte der große Doppeldecker zwei Abstrebungen der beiden Flügen mit gleicher Spannweite. Diese waren versetzt und konnten Lagerung an Bord des Trägers geklappt werden. Die Flügelmittelteil-Struktur war aus Stahl mit Holz an den Außenbereichen mit einer Stoffbespannung.

Querruder waren an allen vier Flügeln angebracht. Der Rumpf ist am unteren Flügel angebracht, und bestand ebenfalls aus einer Metallstruktur mit Stoffbespannung. Das Leitwerk hatte eine verspan-ntes Höhen- und Seitenleitwerk mit Schweberuder.

Das geteilte Fahrwerk hatte Haupträder auf einzelen gefederten Streben, die den Einbau eines Standard Torpedos unter dem Rumpf erlaubte.

Der Prototyp Dart wurde erstmals im Oktober 1921 geflogen, und trotz seiner Größe gutmütig, mit einer mit 69 km/h bemerkenswerten  Überziehgeschwindigkeit.

         

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Variants

Versionen

 

T.1
Swift

Prototype torpedo bomber, one built.

 

T.1
Swift

Torpedobomber Prototyp, eine Maschine gebaut.
 

T.2
Dart

Production variant, 117 built (three converted to two-seat trainers).

T.2
Dart

Serienversion, 117 Maschinen gebaut (drei umgebaut zu zweisitzigen Trainer).
 

T.3
Velos

Converted T.2 to two-seat trainers

 

T.3
Velos

Umgebaute T.2 zu zweisitzigen Trainer
  Swift F

US Navy designation of the Swift Mk II for evaluation

Swift F

Bezeichnung der US Navy für die Swift Mk II

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Armed Forces  
 

 

 

 

Prototype T.1 (1920)

Prototype T.1 (1920) Prototype T.1 (1920)
 

 

 

 

402 Flight (1920)

460 Flight (1925)

460 Flight (1925)

 

 

 

 

460 Flight (1929)

460 Flight (1930)

460 Flight (1930)
 

 

 

  460 Flight (1930) 461 Flight (1923) 461 Flight (1923)
 

 

 

  461 Flight (1926) 461 Flight (1927) 461 Flight (1927)
 

 

 

  461 Flight (1930) 461 Flight (1930) 463 Flight (1932)
 

 

 

  464 Flight (1929) 464 Flight (1929) 464 Flight (1929)
 

 

 

  464 Flight (1929) 464 Flight (1930) 810 NAS (1933)
 

 

 

  810 NAS (1934) RAF Gosport Station Flight RAF Gosport Station Flight
 

 

 

  RAF Worthy Down    
   

 

Airlines / Civil Aviation  
 

 

 

 

G-EBKF

G-EBKH

Export Version

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Specifications T.1

Wingspan

Spannweite

10.78 m

Length

Länge

13.86 m

Height

Höhe

3.91m
Wing area Flügelfläche 60,80 m2

Engine

Motor

1 × Napier Lion IIB
12-cylinder piston engine,
450 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

170 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,900 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,000 kg

Climb Rate

Steigrate

3.0 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

660 km

Range

Reichweite

4,000 m

Armament

Bewaffnung

1 × fixed, forward firing 7.7mm machine gun and 1 × in rear cockpit.
up to 430 kg of bombs
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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