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Boeing Bipe

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

Boeing developed the aircraft as a private venture to replace the Boeing F3B- and Boeing F2B- with the US Navy, the first flight of the F4B- took place on June 25, 1928. The new aircraft was smaller, lighter and more agile than the ones it replaced but still used the Wasp engine of the F3B. This resulted in a higher top speed and overall better performance. As result of Navy evaluation 27 were ordered as the F4B-1.  Production of all variants totalled 586.

 

Boeing entwickelte das Flugzeug als privater Basis um die Boeing F3B- und F2B- der US Navy zu ersetzen.  Das neue Flugzeug war kleiner, leichter und agiler als die die es ersetzte aber immer noch immer mit dem Wasp-Motor der F3B- ausgerüstet. Dies resultierte in einer höheren Geschwindigkeit und insgesamt besseren Leistung. Als Ergebnis der Evaluation der Navy  wurden 27 F4B-1 bestellt. Die Produktion aller Varianten betrug 586 Maschinen.

         

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Variants

Versionen

  XF4B-1

Designation given to two prototypes for Navy evaluation, Model 83 and the former Model 89.

  XF4B-1

Bezeichnung für zwei Prototypen des Modells 83 und später Modell 89.

F4B-1
 

Boeing Model 99 for the USN, split axle landing gear and ventral bomb rack, 27 built

F4B-1

Boeing Modell 99 für die USN mit geteilter Achse und Bombenreck, 27 Maschinen gebaut

F4B-1A

One F4B-1 converted to unarmed executive transport for the Assistant Secretary

  F4B-1A

Eine F4B-1 wurde zu einer unbewaffneten Transportmaschine für den Marineminister umgebaut.

F4B-2

Boeing Model 223, spreader bar landing gear, frise ailerons, tailwheel replacing skid, 46 built

F4B-2

Boeing Modell 223, mit Spreizstange Fahrwerk, und neunen Querruder und  Spornrad , 46 gebaut

F4B-3

Boeing Model 235, with semi-monocoque metal fuselage and equipment changes, 21 built

F4B-3

Boeing Modell 225, mit Halbschalen bauweise in Metall und neuer Ausrüstung, 21 gebaut.

F4B-4

Boeing Model 235, with redesigned vertical tail surfaces, 550 hp R-1340-16 engine, 93 built

  F4B-4

Boeing Model 235, mit neuem Seitenruder und 550 PS R-1340-16 Motor, 93 Maschinen gebaut.

F4B-4A

23 assorted P-12 aircraft transferred from USAAC.

F4B-4A

23 P-12 Maschinen die von dem USAAC übernommen wurden.

P-12

U.S. Army Air Corps version of the F4B-1 with a 450 hp R-1340-7 engine, nine built.

  P-12

US Army Air Corps Version der F4B-1 mit einem 450 PS R-1340-7 Motor, neun gebaut.

XP-12A

P-12 with NACA cowl a 525 hp R-1340-9 engine and shorter undercarriage, one built.

  XP-12A

P-12 mit NACA-Motorhaube, einem 525 PS starken R-1340-9-Motor und kürzerem Fahrwerk, einer gebaut.

P-12B

P-12 with larger mainwheels and improvements tested on XP-12A, 90 built.

  P-12B

P-12 mit größeren Haupträdern und Verbesserungen getestet auf XP-12A, 90 gebaut.

P-12C

P-12B with ring cowl and spreader-bar undercarriage, 96 built.

  P-12C

P-12B mit Ringhaube und Spreizstangenfahrwerk, 96 gebaut.

P-12D

P-12C with a 525 hp R-1340-17 engine, 35 built.

  P-12D

P-12C mit einem 525 PS R-1340-17 Motor, 35 gebaut.

P-12E

P-12D with semi-monocoque metal fuselage. 110 built.

  P-12E

P-12D mit Semi-Monocoque-Metallrumpf. 110 gebaut. P-12E mit 600 PS R-1340-19 Motor, 25 Stück gebaut.

P-12F

P-12E with a 600 hp R-1340-19 engine, 25 built.

  P-12F

P-12B modifiziert mit einem R-1340-15-Motor mit seitlichem Kompressor, einer umgebaut.

XP-12G

P-12B modified with a R-1340-15 engine with side-type supercharger, one converted.

  XP-12G

P-12D modifiziert mit einem GISR-1340E Versuchsmotor, einer umgebaut.

XP-12H

P-12D modified with a GISR-1340E experimental engine, one converted.

  XP-12H

P-12E modifiziert mit einem 575 PS R-1340-23 Motor und speziellem Bombenvisier, ein Umbau.

P-12J

P-12E modified with a 575 hp R-1340-23 engine, and special bomb sight, one conversion.

  P-12J

P-12E modifiziert mit einem 575 PS R-1340-23 Motor und speziellem Bombenvisier, ein Umbau.

YP-12K

P-12E and P-12J re-engined with a fuel injected SR-1340E engine, seven temporary conversions.

  YP-12K

P-12E und P-12J neu motorisiert mit einem SR-1340E-Motor mit Kraftstoffeinspritzung, sieben temporäre Umbauten.

XP-12L

YP-12K temporary fitted with a F-2 supercharger, one converted

  XP-12L

YP-12K temporär mit einem F-2-Kompressor ausgestattet, einer umgebaut

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Armed Forces  
 
U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy

 

U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy

 

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Royal Thai Air Force    

Airlines / Civil Aviation  
 

 

 

 

Prototype    
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Specifications P-12E

Wingspan

Spannweite

9.14 m

Length

Länge

6.19 m

Height

Höhe

2.74 m
Wing area Flügelfläche ?

Engine

Motor

Pratt & Whitney R-1340-17 radial engine 500 Hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

304 km/h

Empty weight

Leergewicht

?

Loaded weight

Startgewicht

1,220 kg

Climb Rate

Steigrate

? m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

917 km

Armament

Bewaffnung

2 x 7.62 mm MG

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 12. June 2019

written 12. May 2019

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