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The Breguet Br.1150 Atlantic
is a long-range maritime patrol aircraft designed and manufactured by
French aircraft manufacturer Breguet Aviation. Designed in response to a
1958 NATO speci-fication as a replacement for the Lockheed P2V- Neptune.
The Atlantic is a twin-engined, mid-winged monoplane with a "double-bubble"
fuselage; the upper lobe comprising a pressurised crew compartment, and
the lower lobe housing a 9 m long weapons bay, with sonobuoy tubes aft
of the weapons bay. A radar scanner is housed in a retractable
underfuselage radome, while a magnetic anomaly detector is housed in a
tail boom. It is powered by a pair of Rolls-Royce Tyne turboprop engines.
An initial order for 60 Atlantics – 40 for France and 20 for Germany –
was placed in 1963, with deliveries starting in 1965 and continuing to
1968. The production line had shut down by the time the Netherlands
placed an order for nine Atlantics and Italy ordered eighteen. Aircraft
from this second production batch were delivered from 1972 to 1974.
In 1978, the French Government authorised development of a new, updated
version of the Atlantic, the Atlantic Nouvelle Génération (later known
as the Atlantique 2). While the airframe and engines of the new aircraft
changed little, equipment and avionics were considerably revised; these
included new radar, a new sonar processor, a replacement tactical
computer, and a forward-looking infrared camera turret installed under
the nose. |
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Die Breguet Br.1150 Atlantic ist
ein Langstrecken-Seepatrouillenflugzeug, das vom französischen
Flugzeughersteller Breguet Aviation entwickelt und hergestellt
wurde. Entwickelt als Reaktion
auf eine NATO-Spezifikation von 1958 als Ersatz für die Lockheed P2V-
Neptune. Die Atlantic ist ein zweimotoriger, mittelflügeliger Eindecker mit
einem "Doppelblasen"-Rumpf; das obere Deck umfasst den Mannschaftsraum als
Druckkabine und das untere Deck einen 9 m langen Waffenschacht mit
Sonobojenröhren hinter dem Waffenschacht. Ein Radarscanner ist in einem
einziehbaren Unter-rumpfradom, während ein magnetischer Anomalie-detektor in
einem Heckausleger untergebracht ist. Es wird von zwei Rolls-Royce Tyne
Turboprop-Triebwerken angetrieben.
Eine Erstbestellung über 60 Atlantic – 40 für Frankreich und 20 für
Deutschland – wurde 1963 aufgegeben, die Lieferungen begannen 1965 und
dauerten bis 1968. Die Produktionslinie war geschlossen, als die
Niederlande neun Atlantics und
Italien achtzehn. Flugzeuge bestellte diese zweite Produktionscharge
wurden von 1972 bis 1974 ausgeliefert.
1978 genehmigte die französische Regierung die Entwicklung einer neuen,
aktualisierten Version des Atlantic, der Atlantic Nouvelle Génération
(später bekannt als Atlantique 2). Während sich die Flugzeugzelle und die
Triebwerke der neuen Flugzeuge kaum veränderten, wurden Ausrüstung und
Avionik erheblich überarbeitet; Dazu gehörten ein neues Radar, ein neuer
Sonarprozessor, ein taktischer Ersatzcomputer und ein Infrarot-Kameraturm,
der unter der Nase installiert wurde. |
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Specifications |
ATL-2 |
Wingspan |
Spannweite |
37.42 m |
Length |
Länge |
31.62 m |
Height |
Höhe |
10.89 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
120.34 m2 |
Engine |
Motor |
2 × Rolls-Royce Tyne RTy.20
Mk 21 2-spool turboprop engines, 6,100 shp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
648 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
25,700 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
45,000 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
? |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
14.7 m/s |
Range |
Reichweite |
9,145 m |
Armament |
Bewaffnung |
Up to 3,500 kg |
Capacity |
Zuladung |
Crew 12 |
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