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Breguet Br.1150 Atlantic

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Breguet Br.1150 Atlantic is a long-range maritime patrol aircraft designed and manufactured by French aircraft manufacturer Breguet Aviation. Designed in response to a 1958 NATO speci-fication as a replacement for the Lockheed P2V- Neptune. The Atlantic is a twin-engined, mid-winged monoplane with a "double-bubble" fuselage; the upper lobe comprising a pressurised crew compartment, and the lower lobe housing a 9 m long weapons bay, with sonobuoy tubes aft of the weapons bay. A radar scanner is housed in a retractable underfuselage radome, while a magnetic anomaly detector is housed in a tail boom. It is powered by a pair of Rolls-Royce Tyne turboprop engines.

An initial order for 60 Atlantics – 40 for France and 20 for Germany – was placed in 1963, with deliveries starting in 1965 and continuing to 1968. The production line had shut down by the time the Netherlands placed an order for nine Atlantics and Italy ordered eighteen. Aircraft from this second production batch were delivered from 1972 to 1974.

In 1978, the French Government authorised development of a new, updated version of the Atlantic, the Atlantic Nouvelle Génération (later known as the Atlantique 2). While the airframe and engines of the new aircraft changed little, equipment and avionics were considerably revised; these included new radar, a new sonar processor, a replacement tactical computer, and a forward-looking infrared camera turret installed under the nose.

 

Die Breguet Br.1150 Atlantic ist ein Langstrecken-Seepatrouillenflugzeug, das vom französischen Flugzeughersteller Breguet Aviation entwickelt und hergestellt wurde. Entwickelt als Reaktion auf eine NATO-Spezifikation von 1958 als Ersatz für die Lockheed P2V- Neptune. Die Atlantic ist ein zweimotoriger, mittelflügeliger Eindecker mit einem "Doppelblasen"-Rumpf; das obere Deck umfasst den Mannschaftsraum als Druckkabine  und das untere Deck einen 9 m langen Waffenschacht mit Sonobojenröhren hinter dem Waffenschacht. Ein Radarscanner ist in einem einziehbaren Unter-rumpfradom, während ein magnetischer Anomalie-detektor in einem Heckausleger untergebracht ist. Es wird von zwei Rolls-Royce Tyne Turboprop-Triebwerken angetrieben.
Eine Erstbestellung über 60 Atlantic – 40 für Frankreich und 20 für Deutschland – wurde 1963 aufgegeben, die Lieferungen begannen 1965 und dauerten bis 1968. Die Produktionslinie war geschlossen, als die
Niederlande neun Atlantics und Italien  achtzehn. Flugzeuge bestellte diese zweite Produktionscharge wurden von 1972 bis 1974 ausgeliefert.
1978 genehmigte die französische Regierung die Entwicklung einer neuen, aktualisierten Version des Atlantic, der Atlantic Nouvelle Génération (später bekannt als Atlantique 2). Während sich die Flugzeugzelle und die Triebwerke der neuen Flugzeuge kaum veränderten, wurden Ausrüstung und Avionik erheblich überarbeitet; Dazu gehörten ein neues Radar, ein neuer Sonarprozessor, ein taktischer Ersatzcomputer und ein Infrarot-Kameraturm, der unter der Nase installiert wurde.

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Variants

Versionen

 

Atlantic

Long-range maritime reconnaissance aircraft. 87 built

Atlantic

Seeaufklärer mit grosser Reichweite. 87 gebaut

 

ATL-2

Updated variant, 28 built

 

ATL-2

Aktualisierte Variante, 28 gebaut

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Armed Forces  
 

 

 

Dutch Navy

Dutch Navy

Aeronavale

 

 

 

Aeronavale Aeronavale Aeronavale
 

 

 

Aeronavale Aeronavale Aeronavale
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Specifications ATL-2

Wingspan

Spannweite

37.42 m

Length

Länge

31.62 m

Height

Höhe

10.89 m

Wing area Flügelfläche

120.34 m2

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Tyne RTy.20 Mk 21 2-spool turboprop engines, 6,100 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

648 km/h

Empty weight

Leergewicht

25,700 kg

Loaded weight

Startgewicht

45,000 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

14.7 m/s

Range

Reichweite

9,145 m

Armament

Bewaffnung

Up to 3,500 kg

Capacity

Zuladung

Crew 12

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 22. June 2021

written 1. May 2013

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