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Cessna O-1 Bird Dog

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Cessna 305A Bird Dog was a liaison and observation aircraft. It was the first all-metal fixed-wing aircraft ordered by the United States Army. The Bird Dog had a lengthy career in the U.S. military, as well as in other countries. The U.S. Army was searching for an aircraft that could adjust artillery fire, as well as perform liaison duties, and preferably be constructed of all metal, as the fabric-covered liaison aircraft used during World War II (primarily Stinson and Piper products) had short service lives.

 The Cessna Model 305A was a development of the Cessna 170. The Cessna 305A was a single-engined, lightweight, strut-braced, high-wing monoplane with a tailwheel landing gear. The greatest difference from the Cessna 170 was that the 305A had only two seats, in tandem configuration, with angled side windows to improve ground observation.

 

Der Cessna 305A Bird Dog war ein Verbindungs- und Beobachtungsflugzeug. Es war das erste Ganzmetallflugzeug, das von der United States Army bestellt wurde. Der Bird Dog hatte eine lange Karriere in den USA, sowie in anderen Ländern. Die US-Armee suchte nach einem Flugzeug, das Artilleriefeuer beobachten sowie Verbindungs-aufgaben erfüllen konnte und vorzugsweise aus ganzem Metall gebaut war, da die im Zweiten Weltkrieg verwendete mit Stoff überzogenen Verbindungsflugzeuge (hauptsächlich Stinson- und Piper-Produkte) eine kurze Lebensdauer hatten.

Die Cessna Model 305A war eine Weiter-entwicklung der Cessna 170. Der grösste Unterschied zur Cessna 170 war, dass die 305A nur zwei Sitze in Tandemkonfiguration hatte, mit angewinkelten Seitenfenstern zur Verbesserung der Bodenbeobachtung.

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Variants

Versionen

 

L-19A
O-1A

Initial production version for U.S. Army, 2,486 built

L-19A
O-1A

Erste Serienversion für die U.S. Army, 2.486 gebaut

 

TL-19A
TO-1A

L-19As converted to dual control trainers

 

TL-19A
TO-1A

L-19As zu Trainern mit Doppelsteuerung umgebaut 

 

XL-19B

L-19A with a Boeing XT-50-BO-1 210 shp turboprop engine, one built

 

XL-19B

L-19A mit einem Boeing XT-50-BO-1 210 PS Turboprop-Triebwerk, eine gebaut

 

XL-19C

L-19A with a Continental CAE XT51-T-1 210 shp  turboprop engine, two built

 

XL-19C

L-19A mit einem Continental CAE XT51-T-1 210 PS Turboprop-Triebwerk, zwei gebaut

 

TL-19D
TO-1D

Instrument trainer version of the L-19A with dual control, 310 built

 

TL-19D
TO-1D

Instrumententrainer-Version der L-19A mit Doppelsteuerung, 310 gebaut

 

L-19E
O-1E

Improved version of the O-1A with equipment changes and higher gross weight, 469 built

L-19E
O-1E

Verbesserte Version der O-1A mit Ausrüstungsänderungen und höherem Gewicht, 469 gebaut

 

OE-1
O-1B

60 L-19As delivered to the USMC

 

OE-1
O-1B

60 L-19As an das USMC geliefert

 

OE-2
O-1C

Redesigned version of the OE-1 with Cessna 180 wings and modified fuselage, 27 built

 

OE-2
O-1C

Neu gestaltete Version der OE-1 mit Cessna 180-Flügeln und modifiziertem Rumpf, 27 gebaut

 

O-1F

Forward Air Controller conversions of the O-1D for the USAF

 

O-1F

Gefechtsfeldaufklärer Umbauten der O-1D für die USAF

 

O-1G

Forward Air Controller conversions of the O-1A for the USAF

 

O-1G

Gefechtsfeldaufklärer Umbauten der O-1A für die USAF

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Armed Forces  
 

 

Royal Cambodian Air Force

Royal Cambodian Air Force

Royal Cambodian Air Force

 

 

Royal Lao Air Force

Royal Lao Air Force

Royal Lao Air Force

 
  U.S. Marines U.S. Marines U.S. Marines
 
  U.S. Marines U.S. Marines U.S. Marines
 
  U.S. Marines U.S. Marines Royal Thai Army
 

 

Royal Thai Army Royal Thai Army Royal Thai Army
 

 

Royal Thai Army

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Navy

 

 

 

Royal Thai Navy

Royal Thai Navy

 

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Specifications Cessna O-1E

Wingspan

Spannweite

10.97 m

Length

Länge

7.85 m

Height

Höhe

2.22 m
Wing area Flügelfläche 16.16 m2

Engine

Motor

Continental O-470-11
213 Hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

209 Km/h

Empty weight

Leergewicht

732 Kg

Loaded weight

Startgewicht

1'089 Kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,187 m

Range

Reichweite

853 Km

Armament

Bewaffnung

Misc.

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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