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Cessna O-1
Bird Dog |
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Military Aircraft of
the World |
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Development |
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Entwicklung |
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The Cessna 305A Bird Dog was
a liaison and observation aircraft. It was the first all-metal
fixed-wing aircraft ordered by the United States Army. The Bird Dog had
a lengthy career in the U.S. military, as well as in other countries.
The U.S. Army was searching for an aircraft that could adjust artillery
fire, as well as perform liaison duties, and preferably be constructed
of all metal, as the fabric-covered liaison aircraft used during World
War II (primarily Stinson and Piper products) had short service lives.
The Cessna Model 305A was a development of the Cessna 170. The Cessna 305A
was a single-engined, lightweight, strut-braced, high-wing monoplane
with a tailwheel landing gear. The greatest difference from the Cessna
170 was that the 305A had only two seats, in tandem configuration, with
angled side windows to improve ground observation. |
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Der Cessna 305A Bird Dog war ein
Verbindungs- und Beobachtungsflugzeug. Es war das erste Ganzmetallflugzeug,
das von der United States Army bestellt wurde. Der Bird Dog hatte eine lange
Karriere in den USA, sowie in anderen Ländern. Die US-Armee suchte nach
einem Flugzeug, das Artilleriefeuer beobachten sowie Verbindungs-aufgaben
erfüllen konnte und vorzugsweise aus ganzem Metall gebaut war, da die im
Zweiten Weltkrieg verwendete mit Stoff überzogenen Verbindungsflugzeuge
(hauptsächlich Stinson- und Piper-Produkte) eine kurze Lebensdauer hatten.
Die Cessna Model 305A war eine Weiter-entwicklung der Cessna 170. Der grösste
Unterschied zur Cessna 170 war, dass die 305A nur zwei Sitze in
Tandemkonfiguration hatte, mit angewinkelten Seitenfenstern zur Verbesserung
der Bodenbeobachtung. |
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Variants |
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Versionen |
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L-19A
O-1A |
Initial production version
for U.S. Army, 2,486 built |
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L-19A
O-1A |
Erste Serienversion für die U.S.
Army, 2.486 gebaut |
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TL-19A
TO-1A |
L-19As converted to dual
control trainers |
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TL-19A
TO-1A |
L-19As zu Trainern mit
Doppelsteuerung umgebaut |
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XL-19B |
L-19A with a Boeing
XT-50-BO-1 210 shp turboprop engine, one built |
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XL-19B |
L-19A mit einem Boeing
XT-50-BO-1 210 PS Turboprop-Triebwerk, eine gebaut |
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XL-19C |
L-19A with a Continental CAE
XT51-T-1 210 shp turboprop engine, two built |
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XL-19C |
L-19A mit einem Continental CAE
XT51-T-1 210 PS Turboprop-Triebwerk, zwei gebaut |
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TL-19D
TO-1D |
Instrument trainer version
of the L-19A with dual control, 310 built |
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TL-19D
TO-1D |
Instrumententrainer-Version der
L-19A mit Doppelsteuerung, 310 gebaut |
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L-19E
O-1E |
Improved version of the O-1A
with equipment changes and higher gross weight, 469 built |
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L-19E
O-1E |
Verbesserte Version der O-1A mit
Ausrüstungsänderungen und höherem Gewicht, 469 gebaut |
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OE-1
O-1B |
60 L-19As delivered to the
USMC |
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OE-1
O-1B |
60 L-19As an das USMC geliefert |
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OE-2
O-1C |
Redesigned version of the
OE-1 with Cessna 180 wings and modified fuselage, 27 built |
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OE-2
O-1C |
Neu gestaltete Version der OE-1
mit Cessna 180-Flügeln und modifiziertem Rumpf, 27 gebaut |
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O-1F |
Forward Air Controller
conversions of the O-1D for the USAF |
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O-1F |
Gefechtsfeldaufklärer Umbauten
der O-1D für die USAF |
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O-1G |
Forward Air Controller
conversions of the O-1A for the USAF |
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O-1G |
Gefechtsfeldaufklärer Umbauten
der O-1A für die USAF |
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Armed Forces |
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Royal Cambodian Air Force |
Royal Cambodian Air Force |
Royal Cambodian Air Force |
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Royal Lao Air Force |
Royal Lao Air Force |
Royal Lao Air Force |
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U.S. Marines |
U.S. Marines |
U.S. Marines |
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U.S. Marines |
U.S. Marines |
U.S. Marines |
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U.S. Marines |
U.S. Marines |
Royal Thai Army |
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Royal Thai Army |
Royal Thai Army |
Royal Thai Army |
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Royal Thai Army |
Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
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Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
Royal Thai Navy |
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Royal Thai Navy |
Royal Thai Navy |
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Specifications |
Cessna O-1E |
Wingspan |
Spannweite |
10.97
m |
Length |
Länge |
7.85
m |
Height |
Höhe |
2.22
m |
Wing
area |
Flügelfläche |
16.16
m2 |
Engine |
Motor |
Continental
O-470-11
213
Hp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
209
Km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
732
Kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
1'089
Kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
? |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
6,187
m |
Range |
Reichweite |
853
Km |
Armament |
Bewaffnung |
Misc. |
Capacity |
Zuladung |
1
Pilot |
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Text: |
- |
Drawings: |
Michael E. Fader |
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