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Consolidatep
PBY- Catalina |
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Military Aircraft of
the World |
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Development |
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Entwicklung |
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The
Consolidated Catalina is a flying boat and amphibious aircraft that was
produced in the 1930s and 1940s. It was one of the most widely used
seaplanes of World War II. Catalinas served with every branch of the
U.S. Armed Forces and in the air forces and navies of many other nations.
As American dominance in the Pacific Ocean began to
face competition from Japan in the 1930s, the U.S. Navy contracted
Consolidated, Martin and Douglas in October 1933 to build competing
prototypes for a patrol flying boat. Consolidated and Douglas both
delivered single prototypes of their new designs, the XP3Y-1 and XP3D-1,
respectively.
Consolidated's XP3Y-1 design had a parasol wing with external bracing
struts, mounted on a pylon over the fuselage. Wingtip stabilizing floats
were retractable in flight to form streamlined wingtips. The two-step
hull design was similar to that of the P2Y-, but the Catalina had a
cantilever cruciform tail unit instead of a strut-braced twin tail.
Cleaner aerodynamics gave the Catalina better performance than earlier
designs. Construction is all-metal, stressed-skin, of aluminum sheet,
except the ailerons and wing trailing edge, which are fabric covered.
The XP3Y-1 had its maiden flight on 21. March 1935. Between 1936 and
1945, 2661 machines were built in the USA, a further 620 in Canada and
27 in the Soviet Union. |
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Die
Consolidated Catalina ist ein Flugboot und Amphibienflugzeug, das in den
1930er und 1940er Jahren hergestellt wurde. Sie war eines der am häufigsten
eingesetzten Wasserflugzeuge des Zweiten Weltkriegs. Catalinas dienten in
allen Bereichen der US-Streitkräfte sowie in den Luft- und Seestreitkräften
vieler anderer Nationen.
Als die amerikanische Vorherrschaft im Pazifi-schen Ozean in den 1930er
Jahren von Japan konkurrenziert wurde, beauftragte die U.S. Navy im Oktober
1933 Consolidated, Martin und Douglas mit dem Bau konkurrierender Prototypen
für ein Patrouillenflugboot. Consolidated und Douglas lieferten beide
einzelne Prototypen ihrer neuen Konstruktionen, die XP3Y-1 bzw. die XP3D-1.
Consolidated's XP3Y-1 hatte einen Parasolflügel mit externen Verstrebungen,
der an einem Pylon über dem Rumpf montiert war. Die Schwimmer zur
Stabilisierung der Flügelspitzen konnten im Flug eingezogen werden, um
stromlinienförmige Flügelspitzen zu bilden. Die zweistufige
Rumpfkonstruktion ähnelte der der P2Y-, aber die Catalina hatte ein
freitragendes, kreuzförmiges Leitwerk anstelle eines verstrebten
Doppel-leitwerkes. Dank der besseren Aerodynamik war die Catalina
leistungsfähiger als frühere Modelle. Die Konstruktion ist eine
Ganzmetallkonstruktion aus Aluminiumblechen mit gespannter Außenhaut, mit
Ausnahme der Querruder und der Flügel-hinterkante, die mit Stoff bespannt
sind.
Die XP3Y-1 hatte ihren Erstflug am 21. März 1935. Zwischen 1936 und 1945
wurden 2661 Maschinen in den USA gebaut, weitere 620 in Kanada und 27 in der
Sowjetunion. |
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Variants |
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Versionen |
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XP3Y-1
XPBY-1 |
Prototype flying boat later
re-designated XPBY-1, one built |
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XP3Y-1
XPBY-1 |
Prototyp des fliegenden
Bootes später XPBY-1, eine Maschine gebaut |
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PBY-1 |
Initial production variant
with two 900hp R-1830-64 engines, 60 built. |
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PBY-1 |
Serienversion mit 900 PS
R-1830-64 Motoren, 60 gebaut. |
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PBY-2 |
Equipment changes and
improved performance, 50 built. |
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PBY-2 |
Version mit verbesserter
Avionik, 50 gebaut. |
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PBY-3 |
Version powered by two
1000hp R-1830-66 engines, 66 built. |
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PBY-3 |
Version mit zwei 1'000 PS
R-1830-66 Motoren, 66 gebaut |
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PBY-4 |
Powered by two 1050hp
R-1830-72 engines, 33 built |
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PBY-4 |
Version mit 1050 PS
R-1830-72-Motoren, 33 gebaut. |
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PBY-5
PB2B-1 |
Version with 1200 hp
R-1830-82 or -92 engines and provision for extra fuel tanks, 683 built
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PBY-5
PB2B-1 |
Version mit 1200 PS
R-1830-82 oder -92 Motoren, Vorrichtungen für Zusatztanks, 683 gebaut |
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XPBY-5A |
One PBY-4 converted into an
amphibian |
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XPBY-5A |
Umbau einer PBY-4 in eine
amphibische Version |
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PBY-5A
PBV-1A |
Amphibious version of the
PBY-5 with two 1200hp R-1830-92 engines |
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PBY-5A
PBV-1A |
Amphibische Version der
PBY-5, mit zwei 1200 PS R-1830-92 Motoren |
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PBY-6A |
Amphibious version with two
1200hp R-1830-92 engines and a taller fin and rudder. 175 built |
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PBY-6A |
Amphibische
Version mit zwei 1200 PS R-1830-92 Motoren und neuem Heckleitwerk, 175
gebaut |
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PBY-6AG |
One PBY-6A used by the U.S. Coast Guard as a staff transport |
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PBY-6AG |
Umbau einer PBY-6A als
VIP-Transporter der U.S. Coast Guard. |
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PBN-1
PB2B-2 |
Nomad
Naval Aircraft Factory built
version of the PBY-5 with major modification |
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PBN-1
PB2B-2 |
Nomad
Version der PBY-5 der U.S.
Naval Aircraft Factory mit zahlreichen Änderungen |
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Armed Forces |
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Prototype XP3Y-1 (first Tail) |
Prototype XP3Y-1 (second
Tail) |
Prototype XPBY-1 |
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Prototype XPBY-5A |
Prototype XPBY-4V |
Aeronavale |
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Aeronavale |
Aeronavale |
Aeronavale |
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Aeronavale |
Aeronavale |
Aeronavale |
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Aeronavale |
Royal Neterland Navy |
Royal Neterland Navy |
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Royal Neterland Navy |
Royal Neterland Navy |
Royal Neterland Navy |
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Royal Neterland Navy |
Dominican Air Force |
South African Air Force |
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Israeli Air Force |
Japanese Self-Defence Force |
Philippine Air Force |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Navy |
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U.S. Navy |
U.S. Navy |
U.S. Coast Guard |
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U.S. Coast Guard |
U.S. Coast Guard |
U.S. Coast Guard |
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Soviet Navy |
Soviet Navy |
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Civila
Aviation / Airlines |
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Air France |
Civil Air Transport |
Civil Air Transport |
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Cousteau Society
Inc. |
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Specifications |
PBY-5A |
Wingspan |
Spannweite |
31.70 m |
Length |
Länge |
19.46 m |
Height |
Höhe |
6.15 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
130.00 m² |
Engine |
Motor |
2× Pratt & Whitney R-1830-92
Twin Wasp radial engines, 1,200 PS each
|
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
314 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
9,485 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
16,066 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
5.1 m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
4,800 m |
Range |
Reichweite |
4,030 km |
Armament |
Bewaffnung |
3 × 7.62 mm and
2 × 12.7 mm machine guns
1,814 kg of bombs |
Capacity |
Zuladung |
Crew 8 |
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Text: |
- |
Drawings: |
Michael E. Fader |
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