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Consolidatep PBY- Catalina

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Consolidated Catalina is a flying boat and amphibious aircraft that was produced in the 1930s and 1940s. It was one of the most widely used seaplanes of World War II. Catalinas served with every branch of the U.S. Armed Forces and in the air forces and navies of many other nations.

As American dominance in the Pacific Ocean began to
face competition from Japan in the 1930s, the U.S. Navy contracted Consolidated, Martin and Douglas in October 1933 to build competing prototypes for a patrol flying boat. Consolidated and Douglas both delivered single prototypes of their new designs, the XP3Y-1 and XP3D-1, respectively.

Consolidated's XP3Y-1 design had a parasol wing with external bracing struts, mounted on a pylon over the fuselage. Wingtip stabilizing floats were retractable in flight to form streamlined wingtips. The two-step hull design was similar to that of the P2Y-, but the Catalina had a cantilever cruciform tail unit instead of a strut-braced twin tail. Cleaner aerodynamics gave the Catalina better performance than earlier designs. Construction is all-metal, stressed-skin, of aluminum sheet, except the ailerons and wing trailing edge, which are fabric covered.

The XP3Y-1 had its maiden flight on 21. March 1935. Between 1936 and 1945, 2661 machines were built in the USA, a further 620 in Canada and 27 in the Soviet Union.

 

Die Consolidated Catalina ist ein Flugboot und Amphibienflugzeug, das in den 1930er und 1940er Jahren hergestellt wurde. Sie war eines der am häufigsten eingesetzten Wasserflugzeuge des Zweiten Weltkriegs. Catalinas dienten in allen Bereichen der US-Streitkräfte sowie in den Luft- und Seestreitkräften vieler anderer Nationen.
Als die amerikanische Vorherrschaft im Pazifi-schen Ozean in den 1930er Jahren von Japan konkurrenziert wurde, beauftragte die U.S. Navy im Oktober 1933 Consolidated, Martin und Douglas mit dem Bau konkurrierender Prototypen für ein Patrouillenflugboot. Consolidated und Douglas lieferten beide einzelne Prototypen ihrer neuen Konstruktionen, die XP3Y-1 bzw. die XP3D-1.
Consolidated's XP3Y-1 hatte einen Parasolflügel mit externen Verstrebungen, der an einem Pylon über dem Rumpf montiert war. Die Schwimmer zur Stabilisierung der Flügelspitzen konnten im Flug eingezogen werden, um stromlinienförmige Flügelspitzen zu bilden. Die zweistufige Rumpfkonstruktion ähnelte der der P2Y-, aber die Catalina hatte ein freitragendes, kreuzförmiges Leitwerk anstelle eines verstrebten Doppel-leitwerkes. Dank der besseren Aerodynamik war die Catalina leistungsfähiger als frühere Modelle. Die Konstruktion ist eine Ganzmetallkonstruktion aus Aluminiumblechen mit gespannter Außenhaut, mit Ausnahme der Querruder und der Flügel-hinterkante, die mit Stoff bespannt sind.
Die XP3Y-1 hatte ihren Erstflug am 21. März 1935. Zwischen 1936 und 1945 wurden 2661 Maschinen in den USA gebaut, weitere 620 in Kanada und 27 in der Sowjetunion.

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Variants

 

Versionen

XP3Y-1
XPBY-1

Prototype flying boat later re-designated XPBY-1, one built

  XP3Y-1
XPBY-1

Prototyp des fliegenden Bootes später XPBY-1, eine Maschine gebaut

PBY-1

Initial production variant with two 900hp R-1830-64 engines, 60 built.

  PBY-1

Serienversion mit 900 PS R-1830-64 Motoren, 60 gebaut.

PBY-2

Equipment changes and improved performance, 50 built.

  PBY-2

Version mit verbesserter Avionik, 50 gebaut.

PBY-3

Version powered by two 1000hp R-1830-66 engines, 66 built.

  PBY-3

Version mit zwei 1'000 PS R-1830-66 Motoren, 66 gebaut

PBY-4

Powered by two 1050hp R-1830-72 engines, 33 built

  PBY-4

Version mit 1050 PS R-1830-72-Motoren, 33 gebaut.

PBY-5
PB2B-1

Version with 1200 hp R-1830-82 or -92 engines and provision for extra fuel tanks, 683 built

  PBY-5
PB2B-1

Version mit 1200 PS R-1830-82 oder -92 Motoren, Vorrichtungen für Zusatztanks, 683 gebaut

  XPBY-5A

One PBY-4 converted into an amphibian

  XPBY-5A

Umbau einer PBY-4 in eine amphibische Version

PBY-5A
PBV-1A

Amphibious version of the PBY-5 with two 1200hp R-1830-92 engines

  PBY-5A
PBV-1A

Amphibische Version der PBY-5, mit zwei 1200 PS R-1830-92 Motoren

  PBY-6A

Amphibious version with two 1200hp R-1830-92 engines and a taller fin and rudder. 175 built

  PBY-6A

Amphibische Version mit zwei 1200 PS R-1830-92 Motoren und neuem Heckleitwerk, 175 gebaut

PBY-6AG

One PBY-6A used by the U.S. Coast Guard as a staff transport

  PBY-6AG

Umbau einer PBY-6A als VIP-Transporter der U.S. Coast Guard.

PBN-1
PB2B-2

Nomad
Naval Aircraft Factory built version of the PBY-5 with major modification

  PBN-1
PB2B-2

Nomad
Version der PBY-5 der U.S. Naval Aircraft Factory mit zahlreichen Änderungen

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Armed Forces  
 

 

 

Prototype XP3Y-1 (first Tail)

Prototype XP3Y-1 (second Tail)

Prototype XPBY-1

 

 

 

Prototype XPBY-5A Prototype XPBY-4V Aeronavale
 

 

 

. Aeronavale Aeronavale Aeronavale
 

 

 

. Aeronavale Aeronavale Aeronavale
 

 

 

. Aeronavale Royal Neterland Navy Royal Neterland Navy
 

 

 

  Royal Neterland Navy Royal Neterland Navy Royal Neterland Navy
 

 

 

  Royal Neterland Navy Dominican Air Force

South African Air Force

 

 

 

Israeli Air Force

Japanese Self-Defence Force

Philippine Air Force

 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Coast Guard
 

 

 

  U.S. Coast Guard U.S. Coast Guard U.S. Coast Guard
 

 

 

 

Soviet Navy

Soviet Navy

 
       
Civila Aviation / Airlines  
 

 

 

Air France Civil Air Transport Civil Air Transport
 

 

 

   
Cousteau Society Inc.    
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Specifications PBY-5A

Wingspan

Spannweite

31.70 m

Length

Länge

19.46 m

Height

Höhe

6.15 m
Wing area Flügelfläche 130.00 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp radial engines, 1,200 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

314 km/h

Empty weight

Leergewicht

9,485 kg

Loaded weight

Startgewicht

16,066 kg

Climb Rate

Steigrate

5.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,800 m

Range

Reichweite

4,030 km

Armament

Bewaffnung

3 × 7.62 mm and 2 × 12.7 mm machine guns
1,814 kg of bombs

Capacity

Zuladung Crew 8
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. January 2024

written 1. January 2024

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