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Curtiss Goshawk Family

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

On 16 April 1932, the US Navy ordered two prototypes of a new shipboard fighter under the designations XF11C-1 with a 600hp Wright R-1510-98 and XF11C-2 with a 700hp Wright R-1820-78 radial. The latter was, in fact, a company demonstrator which had been flying for some time and was of mixed construction (fabriccovered wooden wings and fabric-covered metal fuselage and tail surfaces), whereas the XF11C-1, which utilised the wings of the YP-23, was of fabric-covered all-metal construction and was delivered in September 1932.

The R-1820-78 Cyclone and mixed structure of the XF11C-2 found favour with the US Navy, and, on 18 October 1932, a production order was placed for 28 F11C-2s.

The fourth production F11C-2 was completed with manually-operated retractable main undercarriage in a deepened forward fuselage. It was powered by an R-1820-80 Cyclone rated at 700hp at 2440m, and was delivered to the US Navy on 27 May 1933 as the XF11C-3. Twenty-seven production models were ordered as F11C-3s with raised aft turtle decks, partial canopies and the metal wings that had proved satisfactory on the XF11C-1. Prior to the commencement of deliveries on 7 October 1934, the designation was changed to BF2C-1. The BF2C-1 carried an armament of two 7.62mm Brownings and made provision for a single 215kg bomb or up to four 53kg bombs. An R-1820-04 Cyclone rated at 770hp for takeoff was fitted. In the event, at cruising rpm the Cyclone set up a sympathetic vibration with the metal wing structure, the aircraft shaking dramatically in this regime, and, the problem never being satisfactorily resolved, the BF2C-1s were withdrawn within a few months.

Am 16 April 1932 bestellte die US Navy zwei Prototypen eines neuen Bordjägers Bezeichnungen XF11C-1 mit einem 600 PS Wright R-1510-98 und XF11C-2 mit 700 PS Wright R-1820-78 Sternotores. Letzterer war in der Tat der Demonstrator der Firma Curtiss der seit einiger Zeit flog. Die XF11C-1 basierte auf der YP-23 und hatte eine gemischte Bauweise mit hölzernen Flügel doe mit Stoff bezogen waren und einem Metall Rumpf sowie stoffbezogene Leitwerke mit einer Metallkonstruktion. Die Maschine wurde September 1932 ausgeliefert.

Der R-1820-78 Cyclone und gemischte Bauweise der XF11C-2 fanden Anklang bei der US Navy, und am 18. Oktober 1932, wurde ein Fertigungsauftrag  für 28 F11C-2s platziert.

Die vierte produzierte F11C-2 wurde mit handbetätigten einziehbaren Hauptfahrwerk in einer vertieften vorderen Rumpf ausgeführt. Sie wurde von einem R-1820-80 Cyclone mit 700 PS bei  2440m  angetrieben und ausgeliefert als XF11C-3 am 27. Mai 1933. Siebenundzwanzig Maschinen wurden als F11C-3 mit teilweise schliessbaren Cockpit und  Flügeln aus Metall, die sich bei der XF11C-1 bewährt hatten, bestellt. Vor dem Beginn der Lieferungen am 7. Oktober 1934 wurde die Bezeichnung zu BF2C-1 geändert. Die BF2C-1 hatte eine Bewaffnung von  zwei 7,62 mm Browning und die Möglichkeit eine einzige 215 kg Bombe oder bis zu vier 53 kg Bomben zu tragen. Ein R-1820-04 Cyclone mit 770 PS wurde eingebaut. Bei der Reisefluggeschwindigkeit entwickelte der Cyclone Schwingungen die das Metall Tragwerk der Flügel dramatisch ins Schütteln brachte. Das Problem konnte nicht zufriedenstellend gelöst werden und die BF2C-1 wurden innerhalb von wenigen Monaten zurückgezogen.

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Variants

Versionen

  XF11C-1
(Model 64)
First prototype derived from the F6C Hawk. XF11C-1
(Model 64)
Erster Prototyp von der F6C Hawk abgeleitet.
  XF11C-2
(Model 64A)
Second prototype, redesignated XBFC-2   XF11C-2
(Model 64A)
Zweiter Prototyp, in XBFC-2 umbenannt
  F11C-2
Hawk II
(Model 64A)
Production version, redesignated BFC-2; 28 built.   F11C-2
Hawk II
(Model 64A)
Serienversion, umbenannt in BFC-2; 28 gebaut.
  XF11C-3
(Model 67)
One F11C-2 fitted with retractable undercarriage and a 700 hp R-1820-80, later redesignated XBF2C-1 fighter-bomber   XF11C-3
(Model 67)
Ein F11C-2 mit einem einziehbaren Fahrwerk und einem 700 PS starken R-1820-80 Motor, später in Jagdbomber XBF2C-1  umbenannt
  BF2C-1
(Model 67A)
Production version of the XF11C-3; 27 built.   BF2C-1
(Model 67A)
Serienversion des XF11C-3; 27 gebaut.
  Hawk III
(Model 68)
Export version of BF2C-1 with an 770 hp R-1820-F53 137 built.   Hawk III
(Model 68)
Exportversion von BF2C-1 mit einem 770 PS starken R-1820-F53 Motor 137 gebaut
  Hawk IV
(Model 79)
Export version with an 790 hp R-1820-F56 engine; one demonstrator built.   Hawk IV
(Model 79)
Exportversion mit einem 790 PS starken R-1820-F56-Motor; ein Prototyp gebaut.
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Armed Forces  
 
  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 
  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 
  U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Civil Aviation  
 

 

 

     
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Specifications  Curtiss Hawk II

Wingspan

Spannweite

9.60 m

Length

Länge

6.88 m

Height

Höhe

2.96 m

Wing area

Flügelfläche

24.34 m2

Engine

Motor

Wright R-1820-78 Cyclone radial 700 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

325 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,378 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,874 kg

Climb Rate

Steigrate

701 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,650 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

2 x 7.62 mm Browning MG
227 kg Bombs

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. January 2019

written 1. May 2013

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