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Curtiss SB2C- Helldiver II

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Curtiss SB2C- Helldiver, also known as the A-25 Shrike, is a dive bomber developed by Curtiss-Wright during World War II. As a carrier-based bomber with the United States Navy, in Pacific theaters, it supplemented and replaced the Douglas SBD Dauntless. Initially poor handling characteristics and late modifications caused lengthy delays to production and deployment, to the extent that it was investigated by the Truman Committee, which turned in a scathing report. This contributed to the decline of Curtiss as a company. Neither pilots nor aircraft carrier skippers seemed to like it. Nevertheless, the type was faster than the Dauntless, and by the end of the Pacific War, the Helldiver had become the main dive bomber and attack aircraft on USN carriers.

The first prototype made its maiden flight on 18 December 1940. It crashed on 8 February 1941 when its engine failed on approach, but Curtiss was asked to rebuild it. The fuselage was lengthened and a larger tail was fitted, while an autopilot was fitted to help the poor stability. The revised prototype flew again on 20 October 1941, but was destroyed when its wing failed during diving tests on 21 December 1941.The U.S. Navy would not accept the SB2C until 880 modifications to the design and the changes on the production line had been made, delaying the Curtiss Helldiver's combat debut until
11 November 1943 with squadron VB-17 on Bunker Hill.

The SB2C remained in active postwar service in active duty US Navy squadrons until 1947 and in Naval Reserve aviation units until 1950.

 

Der Curtiss SB2C- Helldiver, auch bekannt als A-25 Shrike, ist ein Sturzkampfbomber, der von Curtiss-Wright während des Zweiten Weltkriegs entwickelt wurde. Als trägergestützter Bomber der United States Navy ergänzte und ersetzte er in pazi-fischen Theatern die Douglas SBD Dauntless. Anfänglich schlechte Flugeigenschaften und zu späte Modifikationen führten zu langen Verzöge-rungen bei Produktion und Einsatz, so dass dies vom Truman Committee untersucht wurde, das einen vernichtenden Bericht vorlegte. Dies trug zum Niedergang von Curtiss als Unter-nehmen bei. Weder Piloten noch Flugzeugträger-Kapitäne schienen es zu mögen. Trotzdem war der Typ schneller als die Dauntless, und am Ende des Pazifikkrieges war die Helldiver zum wichtigsten Sturzkampfbomber und Angriffsflugzeug auf USN-Trägern geworden.
Der erste Prototyp machte seinen Jungfernflug am 18. Dezember 1940. Er stürzte am 8. Februar 1941 ab, als sein Motor beim Anflug ausfiel, aber Curtiss wurde gebeten, ihn wieder aufzubauen. Der Rumpf wurde verlängert und ein grösseres Leitwerk eingebaut, während ein Autopilot eingebaut wurde, um die schlechte Stabilität zu verbessern. Der überarbeitete Prototyp flog am 20. Oktober 1941 erneut, wurde je
doch zerstört, als sein Flügel bei Sturzflugtest am 21. Dezember 1941 versagte. Die U.S. Navy akzeptierte die SB2C nicht bis 880 Änderungen am Design und die Änderungen an der Produktionslinie vorgenommen wurden, was das Kampfdebüt der Curtiss Helldiver bis zum 11. November 1943 mit der Staffel VB-17 auf Bunker Hill verzögerte.
Die SB2C blieb bis 1947 im aktiven Nachkriegsdienst in Staffeln der U.S. Navy im aktiven Dienst und bis 1950 in Luftfahrteinheiten der Naval Reserve.

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Variants

Versionen

  XSB2C-1

Prototype powered by a 1,700 hp R-2600-8 engine

XSB2C-1

Prototyp mit 1.700 PS R-2600-8 Motor

  SB2C-1
SBF-1
SBW-1

 Production version for United States Navy with four 12,7 mm wing guns and one 7.62 mm dorsal gun, 200 built

  SB2C-1
SBF-1
SBW-1

Erste Serienvariante mit vier 12,7 mm MGs in den Flügeln und einem 7,62 mm MG für den Bordschützen; 200 gebaut.

  SB2C-1A

Original designation for United States Army Air Corps version which became A-25A later used for 410 A-25As transferred to the United States Marine Corps. 

SB2C-1A

Ursprüngliche Bezeichnung der A-25A Shrike der United States Army Air Forces; 900 gebaut, 410 A-25A wurden später an das United States Marine Corps abgegeben.

  SB2C-1C

SB2C-1 with four 20mm wing cannons and hydraulically operated flaps, 778 built.

  SB2C-1C

SB2C-1 mit zwei 20 mm-Kanonen in den Flügeln und hydraulisch betätigten Klappen; 778 gebaut.

  XSB2C-2

One SB2C-1 fitted with twin floats in 1942

  XSB2C-2

Umbau einer SB2C-1 mit zwei Schwimmern 1942

  XSB2C-3

One SB2C-1 re-engined with a 1,900 hp R-2600-20

XSB2C-3

Eine SB2C-1 mit 1.900 PS R-2600-20.

  SB2C-3
SBF-3
SBW-3

 As SB2C-1 re-engined with a 1,900 hp R-2600-20 and four-bladed propeller, 1,112 built.

  SB2C-3
SBF-3
SBW-3

Serienversion mit R-2600-20 und Vierblatt-Propeller; 1.112 gebaut.

  SB2C-3E

SB2C-3s fitted with APS-4 radar

SB2C-3E

SB2C-3 mit APS-4 Radar.

  SB2C-4

SB2C-3 but fitted with wing racks for eight 5-inch rockets or 1,000 lb bombs, 2,045 built.

  SB2C-4

SB2C-3 mit acht Unterflügelstationen für 12,7 cm Raketen oder zwei 454 kg Bomben; 2.045 gebaut.

  SB2C-4E
SBF-4E
SBW-4E

SB2C-4s fitted with APS-4 radar.

  SB2C-4E
SBF-4E
SBW-4E

 SB2C-4 mit APS-4 Radar

  XSB2C-5

Two SB2C-4s converted as prototypes for -5 variant

XSB2C-5

Zwei SB2C-4 umgebaut zu SB2C-5-Prototypen mit größeren Tanks.

  SB2C-5
SBW-5

SB2C-4 with increased fuel capacity, 970 built (2,500 cancelled)

SB2C-5
SBW-5

Seienversion der XSB2C-5; 970 gebaut (2.500 bei Kriegsende storniert)

  XSB2C-6

Two SB2C-1Cs fitted with 2,100 hp R-2600-22 engine and increased fuel capacity.

XSB2C-6

Umbau zweier SB2C-1C mit 2.100 PS R-2600-22 und größeren Tanks

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Armed Forces  
 

 

 

 

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Royal Thai Air Force

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Specifications SB2C-3

Wingspan

Spannweite

15,18 m

Length

Länge

11,18 m

Height

Höhe

4,01 m
Wing area Flügelfläche 39.2 m²

Engine

Motor

1× Wright R-2600 Cyclone radial engine, 1,900 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

473 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,588 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,600 kg

Climb Rate

Steigrate

8.9 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,600 m

Range

Reichweite

1,900 km

Armament

Bewaffnung

2 x 20 mm cannon 2 x 7.62 mm MG flexible, up to900 kg of bombs

Capacity

Zuladung Crew 2
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Text:

Michael E. Fader

Drawings:

Michael E. Fader

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last update 20. June 2023

written 12. May 2019

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