|
Destined
to become the last combat biplane produced in America, the Curtiss SBC
Helldiver paradoxically began life as a monoplane. A Navy contract, dated
June 30, 1932, with the Curtiss Company produced the XF12C-1 prototype, a
two-seat parasol-wing carrier-based fighter with retractable undercarriage.
First flown in 1933, it was redesignated in the scout category in December
that year as the XS4C-1, but one month later its role changed again to
scout-bomber as the XSBC-1. Fitted originally with a 625 hp Wright
R-1510-92 engine, this prototype later had an R-1820-80 and demonstrated a
high speed of 217 mph, but the parasol wing proved unsuitable for the
dive-bombing role and failed during tests in September 1934. A new
prototype ordered in April 1935 with the same Navy serial number made its
first flight on December 9 of the same year, as the XSBC-2 biplane. It
reverted to the 700 hp XR-l510-12 engine and was an almost wholly new
design.
Re-engined
with a Pratt & Whitney R-1535-82 Wasp engine in March 1936, the
prototype became the XSBC-3 and on August 29, the same year, the Navy
contracted for 83 production examples with -94 engines. Deliveries began
on July 17, 1937, to Navy Squadron VS-5.
Better
performance, and the ability to carry a 1,000 Ib bomb, was obtained in the
SBC-4. The final aircraft on the SBC-3 production contract was completed
as the XSBC-4 with a single-row Wright R-1820-22, and the 174 production
aircraft of this series had the -34 engine. The first production contract
was placed on January 5, 1938, and deliveries began in March 1939. In 1940
the Navy diverted 50 of its SBC-4s to France, which had already placed an
order for 90 of these dive-bombers; these aircraft were replaced in 1941
by the final 50 of the biplanes off the Curtiss line, which had been laid
down as French aircraft. They differed from the original Navy SBC-4s in
having self-sealing fuel tanks.
|
|
Die
Curtiss SBC Helldiver ist das letzte Doppel-decker Kampfflugzeug
der USA und begann paradoxerweise als Eindecker. In einem Vertrag
vom 30. Juni 1932 mit der US Navy wurde die Produktion eines zweisitzigen
Prototypen (XF12C-1) stipuliert der über eine Einziehfahrwerk verfügte und
als Hochdecker ausgebildet werden sollte. Im Dezember 1933 fand der Erstflug
statt, die Maschine wurde neu als XS4C-1 in der Kategorie Scout (Aufklärung)
bezeichnet. Einen Monat später seine Rolle auf Scout-Bomber verändert
und die Maschine als SBC-1 bezeichnet. Ursprünglich mit einem 625 PS Wright
R-1510-92-Motor ausgerüstet hatte der Prototypen später einen R-1820-80
Motor mit 217 PS. Die Tests im September 1934 zeigten, dass dich
Hochdecker-Konfiguration für einen Sturzkampfbomber ungeeignet war. Ein
neuer Prototyp mit der gleichen Seriennummer wurde im April 1935 bestellt,
er hatte am 9. Dezember des gleichen Jahres seinen ersten Flug, als
XSBC-2 Doppeldecker. Die Maschine hatte wieder den 700 PS XR-1510-12-Motor.
Ummotorisiert mit Pratt & Whitney R-1535-82 Wasp
Motor wurde der Prototyp im März 1936 als XSBC-3 bezeichnet. Am 29. August
1935 bestellte die US Navy 83 Maschinen und 94 Motoren. Die Auslieferung
begann am 17. Juli 1937, die Navy Staffel VS-5.
Mehr Leistung, und die
Fähigkeit, eine 450 Kg Bombe zu tragen, wurde in der SBC-4 vereint. Die
letzte SBC-3 wurde, der XSBC-4 Prototyp mit einem Wright R-1820-22 Motor.
174 Flugzeuge der Produktion hatten den -34 Motor mit mehr Leistung. Der
Auftrag wurde am 5. Januar 1938 gesprochen, und die Lieferungen begannen im
März 1939. 1940 leitete die US Navy 50 seiner SBC-4s nach Frankreich um, die
bereits eine Bestellung für 90 dieser Maschinen gemacht hatte. 1941
wurden die letzten 50 dieser Doppeldecker von der Produktionslinie von
Curtiss geliefert. Die französischen Flugzeuge unterschieden sich durch
Selbstversiegelnde Tanks von denjenigen der US Navy. |