.

De Havilland Canada DHC-2 Beaver

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The de Havilland Canada DHC-2 Beaver is a single-engined high-wing propeller-driven short takeoff and landing (STOL) aircraft developed and manufactured by de Havilland Canada. It has been primarily operated as a bush plane and has been used for wide variety of utility roles, such as cargo and passenger hauling, aerial application (crop dusting and aerial topdressing), and civil aviation duties.

Shortly after the end of the Second World War, de Havilland Canada made the decision to orient itself towards civilian operators. Based upon feedback from pilots, the company decided that the envisioned aircraft should have excellent STOL performance, all-metal construction, and accommodate many features sought by the operators of bush planes. On 16 August 1947, the maiden flight of the aircraft, which had received the designation DHC-2 Beaver, took place.

 

Die de Havilland Canada DHC-2 Beaver ist ein einmotoriges Hochdeckerflugzeug, das von de Havilland Canada entwickelt und hergestellt wird. Es wurde hauptsächlich als Buschflugzeug betrieben und wurde für eine Vielzahl von Nutzfunktionen verwendet, wie z. B. Fracht- und Passagierbeförderung,  Pflanzenschutz und Sprayeinsätze und Zivilluftfahrtaufgaben.
Kurz nach Ende des Zweiten Weltkrieges traf de Havilland Canada die Entscheidung, sich an zivile Nutzern zu orientieren. Auf der Grundlage der Rückmeldungen von Piloten entschied das Unternehmen, dass das vorgesehene Flugzeug eine hervorragende STOL-Leistung, eine Ganzmetallkonstruktion und viele Merkmale aufweisen sollte, die von den Betreibern von Buschflugzeugen angestrebt werden. Am 16. August 1947 fand der Jungfernflug des Flugzeugs, das die Bezeichnung DHC-2 Beaver erhalten hatte, statt.

                  .

Variants

Versionen

 

U-6A
L-20A

STOL utility transport aircraft for the U.S. Army, former L-20 designated, 968 built.

U-6A
L-20A

STOL Utility Transportflugzeug für die US-Armee, ehemalige L-20 bezeichnet, 968 gebaut.
..

Armed Forces  
 

 

 

Finnish Air Force French Air Force

Ghana Air Force

 

 

 

Kenian Air Force Kenian Air Force

Royal Lao Air Force

 

 

 

Royal Lao Air Force

Royal Lao Air Force

Royal Lao Air Force

 

 

 

Omani Air Force Omani Air Force Omani Air Force
 

 

 

South Korean Air Force Royal Thai Army Royal Thai Army
 

 

 

Royal Thai Army Royal Thai Army Royal Thai Army
 

 

 

     
U.S. Navy U.S. Navy U.S. Navy
 

 

 

     
U.S. Navy Vietnamese Air Force Vietnamese Air Force
 

 

 

     
Vietnamese Air Force Vietnamese Air Force Vietnamese Air Force
 

 

 

 
Yugoslavian Air Force Zambian Air Force  
.
 
Specifications U-6A

Wingspan

Spannweite

14.63 m

Length

Länge

9.22 m

Height

Höhe

2.74 m

Wing area Flügelfläche

23.2 m2

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-985 Wasp Jr. radial engine, 450 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

255 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,361 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,313 kg

Climb Rate

Steigrate

5.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,486 m

Range

Reichweite

732 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

1 Pilot, 6 Passengers

.

Text:

-

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 1. May 2013

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -