.

De Havilland Canada DHC-4 Caribou

.

Military Aircraft of the World

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The de Havilland Canada DHC-4 Caribou (designated by the U.S military as C-7 Caribou) is a Canadian-designed and produced specialized cargo aircraft with short takeoff and landing (STOL) capability. The Caribou was first flown in 1958 and although mainly retired from military operations, is still in use in small numbers as a rugged "bush" aircraft.

The de Havilland Canada company's third STOL design was a big step up in size compared to its earlier DHC Beaver and DHC Otter, and was the first DHC design powered by two engines. The Caribou, however, was similar in concept in that it was designed as a rugged STOL utility aircraft. The Caribou was primarily a military tactical transport that in commercial service found itself a small niche in cargo hauling.

 

Die de Havilland Canada DHC-4 Caribou (von der US-Armee als C-7 Caribou bezeichnet) ist ein in Kanada entwickeltes und hergestelltes Spezial-frachtflugzeug mit kurzer Start- und Landefähigkeit (STOL). Die Caribou wurde 1958 zum ersten Mal geflogen und obwohl sie hauptsächlich von militärischen Operationen zurückgezogen wurde, wird sie immer noch in geringer Anzahl als ein robustes "Busch" -Flugzeug verwendet.
Das dritte STOL-Design der de Havilland Canada Company war im Vergleich zu seiner früheren DHC Beaver und DHC Otter eine grosse Weiter-entwicklung und war das erste DHC-Design, das von zwei Motoren angetrieben wurde. Der Caribou war jedoch in seinem Konzept ähnlich, in dem es als ein robustes STOL-Mehrzweck-Flugzeug entworfen wurde. Der Caribou war in erster Linie ein militärischer taktischer Transport, der im kommerziellen Dienst eine kleine Nische im Frachttransport fand.

                  .

Variants

Versionen

 

DHC-4

Caribou, STOL tactical transport, utility transport aircraft.

 

DHC-4

Caribou, taktischer STOL-Transporter, Nutztransportflugzeug.

 

YAC-1

This designation was given to five DHC-4 Caribou, sold to the United States Army for evaluation.

 

YAC-1

Diese Bezeichnung wurde fünf DHC-4 Caribou gegeben, die zur Bewertung an die U.S. Army verkauft wurden.

 

AC-1
CV-2A

United States Army designation for the first production run of 56 DHC-4 Caribou. Later redesignated CV-2A in 1962.

AC-1
CV-2A

Bezeichnung der U.S. Army für den ersten Produktionslauf von 56 DHC-4 Caribou. Später umbenannt in CV-2A im Jahr 1962.

 

CV-2B

This designation was given to a second production run of 103 DHC-4 Caribou, which were sold to the U.S. Army, with reinforced internal ribbing.

 

CV-2B

Diese Bezeichnung wurde einem zweiten Produktionsserie von 103 DHC-4 Caribou gegeben, die an die U.S. Army mit verstärkten Innenrippen verkauft wurden.

 

C-7A

Designation for the first production run of 56 DHC-4 Caribou in USAF service.

C-7A

Bezeichnung für den ersten Produktionsserievon 56 DHC-4 Caribou im Dienst der USAF.

 

C-7B

Designation for the second production run of 103 in USAF service.

C-7B

Bezeichnung für den zweiten Produktionsserie von 103 im USAF-Dienst.

 

DHC-4A

Caribou, Similar to the DHC-4, but this version had an increased takeoff weight.

 

DHC-4A

Caribou, ähnlich dem DHC-4, aber diese Version hatte ein erhöhtes Startgewicht.

 

DHC-4T

Turbo Caribou, A conversion of the baseline DHC-4 Caribou powered by the PWC PT6A-67T turboprop engines

 

DHC-4T

Turbo Caribou, Ein Umbau des Basismodells DHC-4 Caribou, angetrieben von den PWC PT6A-67T Turboprop-Triebwerken

..

Armed Forces  
 

 

Ghana Air Force

Kenya Air Force

Tanzania Air Force

U. S. Air Force

U. S. Air Force U. S. Air Force

U. S. Air Force

U. S. Air Force U. S. Air Force

U. S. Air Force

U. S. Air Force U. S. Air Force

U. S. Air Force

U. S. Air Force U. S. Air Force
 

 

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

 

 

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

South Vietnamese Air Force

Airlines  
 

 

Royal Thai Police

Royal Thai Police

Royal Thai Police

Air America Air America Air America
Air America Air America Air America
 

 

Pacific Architects & Engineering  

 

.
 
Specifications C-7A

Wingspan

Spannweite

29.13 m

Length

Länge

22.12 m

Height

Höhe

9.65 m
Wing area Flügelfläche 84.70 m²

Engine

Motor

2× Pratt and Whitney R-2000-7M2 Twin Wasp 14-cylinder, 1,450 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

348 km/h

Empty weight

Leergewicht

8,283 kg

Loaded weight

Startgewicht

14,198 kg

Climb Rate

Steigrate

413 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,559 m

Range

Reichweite

2,103 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 32 troops
.

Text:

-

Drawings:

Michael E. Fader

.

-

last update 22. December 2022

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -