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The Mirage 5 grew out of a
request to Dassault from the Israeli Air Force. Since the weather over
the Middle East is clear and sunny most of the time, the Israelis
suggested removing avionics, normally located behind the cockpit, from
the standard Mirage IIIE to reduce cost and maintenance, and replacing
them with more fuel storage for attack missions. In September 1966, the
Israelis placed an order for 50 of the new aircraft. It looked much like
the Mirage III, except that it had a long slender nose that extended the
aircraft's length by about half a metre.
Like the Mirage IIIE, the Mirage 5 was popular with export customers,
with different export variants fitted with a wide range of different
avionics. While the Mirage 5 had been originally oriented to the
clear-weather attack role, with some avionic fits it was refocused to
the air-combat mission. As electronic systems became more compact and
powerful, it was possible to provide the Mirage 5 with increased
capability, even though the rear avionics bay had been deleted,
therefore in some sub-versions, the result was a "reinvented" Mirage
IIIE.
Reconnaissance and two-seat versions of the Mirage 5 were sold, with the
designation Mirage 5R, and Mirage 5D respectively. A total of 582 Mirage
5s were built, including 51 Israeli Neshers. |
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Die Mirage 5 geht auf eine
Anfrage der israelischen Luftwaffe an Dassault zurück. Da das Wetter über
dem Nahen Osten meist klar und sonnig ist, schlugen die Israelis vor, die
Avionik, die sich normalerweise hinter dem Cockpit befindet, aus der
Standard Mirage IIIE zu entfernen, um die Kosten und den Wartungsaufwand zu
senken, und sie durch einen grösseren Treibstoffspeicher für
An-griffseinsätze zu ersetzen. Im September 1966 bestellten die Israelis 50
Exemplare des neuen Flugzeugs. Sie ähnelte der Mirage III mit dem
Unterschied, dass sie eine lange, schlanke Nase hatte, die die Länge des
Flugzeugs um etwa einen halben Meter verlängerte.
Wie die Mirage IIIE war auch die Mirage 5 bei den Exportkunden sehr beliebt,
wobei die verschie-denen Exportvarianten mit einer breiten Palette
unterschiedlicher Avionik ausgestattet waren. Während die Mirage 5
ursprünglich für den Angriff bei klarem Wetter konzipiert war, wurde sie mit
einigen Avionikanpassungen auf den Luftkampf-einsatz ausgerichtet. Da die
elektronischen Systeme immer kompakter und leistungsfähiger wurden, war es
möglich, die Mirage 5 mit mehr Fähigkeiten auszustatten, obwohl der hintere
Avionikschacht gestrichen worden war, so dass in einigen Unterversionen eine
"neu erfundene" Mirage IIIE entstand.
Aufklärungs- und zweisitzige Versionen der Mirage 5 wurden unter der
Bezeichnung Mirage 5R bzw. Mirage 5D verkauft. Insgesamt wurden 582 Mirage 5
gebaut, darunter 51 israelische Neshers. |
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Specifications |
Mirage 5F |
Wingspan |
Spannweite |
8.22 m |
Length |
Länge |
15.55 m |
Height |
Höhe |
4.25 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
35.00 m2 |
Engine |
Motor |
1 × SNECMA Atar 9C
afterburning turbojet, 9,440 lbf thrust dry, 13,700 lbf with afterburner |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
2,350 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
7,150 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
13,700 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
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Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
18,000 m |
Range |
Reichweite |
1,250 km |
Armament |
Bewaffnung |
2× 30 mm cannons,4,000 kg of
payload on five external hardpoints |
Capacity |
Zuladung |
1 pilot |
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