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Dassault Mirage V

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Mirage 5 grew out of a request to Dassault from the Israeli Air Force. Since the weather over the Middle East is clear and sunny most of the time, the Israelis suggested removing avionics, normally located behind the cockpit, from the standard Mirage IIIE to reduce cost and maintenance, and replacing them with more fuel storage for attack missions. In September 1966, the Israelis placed an order for 50 of the new aircraft. It looked much like the Mirage III, except that it had a long slender nose that extended the aircraft's length by about half a metre.

Like the Mirage IIIE, the Mirage 5 was popular with export customers, with different export variants fitted with a wide range of different avionics. While the Mirage 5 had been originally oriented to the clear-weather attack role, with some avionic fits it was refocused to the air-combat mission. As electronic systems became more compact and powerful, it was possible to provide the Mirage 5 with increased capability, even though the rear avionics bay had been deleted, therefore in some sub-versions, the result was a "reinvented" Mirage IIIE.

Reconnaissance and two-seat versions of the Mirage 5 were sold, with the designation Mirage 5R, and Mirage 5D respectively. A total of 582 Mirage 5s were built, including 51 Israeli Neshers.

 

Die Mirage 5 geht auf eine Anfrage der israelischen Luftwaffe an Dassault zurück. Da das Wetter über dem Nahen Osten meist klar und sonnig ist, schlugen die Israelis vor, die Avionik, die sich normalerweise hinter dem Cockpit befindet, aus der Standard Mirage IIIE zu entfernen, um die Kosten und den Wartungsaufwand zu senken, und sie durch einen grösseren Treibstoffspeicher für An-griffseinsätze zu ersetzen. Im September 1966 bestellten die Israelis 50 Exemplare des neuen Flugzeugs. Sie ähnelte der Mirage III mit dem Unterschied, dass sie eine lange, schlanke Nase hatte, die die Länge des Flugzeugs um etwa einen halben Meter verlängerte.
Wie die Mirage IIIE war auch die Mirage 5 bei den Exportkunden sehr beliebt, wobei die verschie-denen Exportvarianten mit einer breiten Palette unterschiedlicher Avionik ausgestattet waren. Während die Mirage 5 ursprünglich für den Angriff bei klarem Wetter konzipiert war, wurde sie mit einigen Avionikanpassungen auf den Luftkampf-einsatz ausgerichtet. Da die elektronischen Systeme immer kompakter und leistungsfähiger wurden, war es möglich, die Mirage 5 mit mehr Fähigkeiten auszustatten, obwohl der hintere Avionikschacht gestrichen worden war, so dass in einigen Unterversionen eine "neu erfundene" Mirage IIIE entstand.
Aufklärungs- und zweisitzige Versionen der Mirage 5 wurden unter der Bezeichnung Mirage 5R bzw. Mirage 5D verkauft. Insgesamt wurden 582 Mirage 5 gebaut, darunter 51 israelische Neshers.

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Variants

Versionen

 

5AD

12 Aircraft for Abu Dhabi with Cyrano Radar

5AD

12 Maschinen für Abu Dhabi mit Cyrano Radar

 

5BA

63 planes for Belgium  

5BA

63 Maschinen für Belgien

 

5COA

12 Aircraft for Colombia  

5COA

12 Maschinen für Kolumbien
 

5E2

16 Aircraft for Egypt  

5E2

16 Maschinen für Ägypten
 

5G

Three Aircraft for Gabon  

5G

Drei Maschinen für Gabun
 

5G2

Two survivors from Gabon modified  

5G2

Zwei Maschinen aus Gabun  modifiziert
 

5D

53 Planes for Lybia  

5D

53 Maschinen für Libyen
 

5M

8 Aircraft for Zaire  

5M

8 Maschinen für Zaire
 

5PA

28 Aircraft for Pakistan with Cyrano Radar  

5PA

28 Maschinen für Pakistan mit Cyrano Radar
 

5PA2

28 Aircraft for Pakistan with Cyrano Radar  

5PA2

28 Maschinen für Pakistan mit Cyrano Radar
 

5PA3

12 Aircraft for Pakistan with Cyrano Radar

5PA3

12 Maschinen für Pakistan mit Cyrano Radar
 

5P

22 Aircraft for Peru  

5P

22 Maschinen für Peru
 

5P3

10 Aircraft for Peru  

5P3

10 Maschinen für Peru
 

5P4

2 Aircraft for Peru with Cyrano Radar  

5P4

2 Maschinen für Peru mit Cyrano Radar
 

5V

6 Aircraft for Venezuela  

5V

6 Maschinen für Venezuela
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Armed Forces  
 

 

 

  Argentinian Air Force Argentinian Air Force Colombia Air Force
 

 

 

  Colombia Air Force Colombia Air Force Colombia Air Force
 

 

 

  Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

  Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

  Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

  Armée de l'Air Armée de l'Air Armée de l'Air
 

 

 

  Lybian Air Force

Gabon Air Force

Gabon Air Force

 

 

 

 

Gabon Air Force

Zaire Air Force Zaire Air Force
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Specifications Mirage 5F

Wingspan

Spannweite

8.22 m

Length

Länge

15.55 m

Height

Höhe

4.25 m

Wing area Flügelfläche

35.00 m2

Engine

Motor

1 × SNECMA Atar 9C afterburning turbojet, 9,440 lbf thrust dry, 13,700 lbf with afterburner

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,350 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,150 kg

Loaded weight

Startgewicht

13,700 kg

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

18,000 m

Range

Reichweite

1,250 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannons,4,000 kg of payload on five external hardpoints

Capacity

Zuladung 1 pilot
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. Januar 2024

written 1. May 2013

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