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Dassault Super Étendard

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The Dassault-Breguet Super Étendard is a French carrier-borne strike fighter aircraft designed by Dassault-Breguet for service with the French Navy. The aircraft is an advanced development of the Étendard IVM, which it replaced. The Super Étendard first flew in October 1974 and entered French service in June 1978.

The Super Étendard is a small, single-engined, mid-winged aircraft with an all-metal structure. Both the wings and tailplane are swept, with the folding wings having a sweepback of about 45 degrees, while the aircraft is powered by a non-afterburning SNECMA Atar 8K-50 turbojet with a rating of 11,025 lbf. Its performance was not much better than the Étendard IV, but its avionics were significantly improved. The main new weapon of the Super Étendard was the French anti-shipping missile, the Aérospatiale AM 39 Exocet. The aircraft had a Thomson-CSF Agave radar, an updated version of the Cyrano IV used on the Dassault Mirage F1, which, amongst other functions, was essential to launch the Exocet missile.

 

Die Dassault-Breguet Super Étendard ist ein französisches trägergestütztes Kampfflugzeug, das von Dassault-Breguet für den Einsatz bei der französischen Marine entwickelt wurde. Das Flugzeug ist eine Weiterentwicklung der Étendard IVM, die es ersetzt hat. Die Super Étendard flog erstmals im Oktober 1974 und wurde im Juni 1978 in Frankreich in Dienst gestellt.
Die Super Étendard ist ein kleines, einmotoriges Mitteldecker-Flugzeug in Ganzmetallbauweise. Sowohl die Tragflächen als auch das Höhenleitwerk sind gepfeilt, wobei die Klappflügel eine Rückpfeilung von etwa 45 Grad aufweisen. Angetrieben wird das Flugzeug von einem nicht Nachbrenner SNECMA Atar 8K-50-Turbotriebwerk mit einer Leistung von 11.025 lbf. Ihre Leistung war nicht viel besser als die der Étendard IV, aber ihre Avionik wurde erheblich verbessert. Die wichtigste neue Waffe der Super Étendard war die französische Schiffsabwehrrakete Aérospatiale AM 39 Exocet. Das Flugzeug verfügte über ein Thomson-CSF-Agave-Radar, eine aktualisierte Version des Cyrano IV der Dassault Mirage F1, das unter anderem für den Start der Exocet-Rakete unerlässlich war.

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Variants

Versionen

 

Super
Étendard

Only one Version, 85 were built

 

Super
Étendard

Nur eine Version, 85 Stück wurden gebaut

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Armed Forces  
 

 

 

Argenrtinian Navy

Argenrtinian Navy

Aeronavale 11F

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Specifications Super Étendard

Wingspan

Spannweite

9.60 m

Length

Länge

14.31 m

Height

Höhe

3.86 m

Wing area Flügelfläche

28.40 m2

Engine

Motor

1 × Snecma Atar 8K-50 turbojet, 11,000 lbf thrust

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,205 km/h

Empty weight

Leergewicht

6,500 kg

Loaded weight

Startgewicht

12,000 kg

Climb Rate

Steigrate

100 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,700 m

Range

Reichweite

1,820 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannons, 2,100 kg of payload on 5 external hardpoints

Capacity

Zuladung

Crew 1

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 10. January 2023

written 1. May 2013

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