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De Havilland DH.103 Hornet & Sea Hornet

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The de Havilland DH.103 Hornet, developed by de Havilland, was a fighter aircraft driven by two piston engines. It further exploited the wooden construction techniques that had been pioneered by the de Havilland Mosquito. Development of the Hornet had started during the Second World War as a private venture. The aircraft was to conduct long range fighter operations in the Pacific Theatre against the Empire of Japan but the war ended before the Hornet reached operational squadron status.

 

Die von de Havilland entwickelte DH.103 Hornet war ein von zwei Kolbenmotoren angetriebenes Jagdflugzeug. Sie nutzte die Holzbautechniken, die bei der de Havilland Mosquito zum Einsatz gekommen waren. Die Entwicklung der Hornet hatte während des Zweiten Weltkriegs als privates Unternehmen begonnen. Das Flugzeug sollte als Langstreckenjäger im Pazifik gegen das Kaiserreich Japan eingesetzt werden, aber der Krieg endete, bevor die Hornet den Status eines Einsatzflugzeugs erreichte.

The Sea Hornet was a naval adaptation of the RAF Hornet F.3. It was fitted with folding wings and had provision for deck arrester and RATO gear. Air-draulic shock-absorber legs replaced the rubber-in-compression legs to eliminate bounce in carrier landings.

Three versions were built as: the Sea Hornet F.20 carrier-based medium-range single-seat fighter/reconnaissance/strike aircraft, capable of carrying eight 27kg rockets, bombs, mines and drop-tanks; Sea Hornet NF.21 carrier-based two-seat night fighter/reconnaissance/strike aircraft fitted with an A.I. radar scanner in a thimble radome in the nose; and Sea Hornet PR.22 carrier-based medium-range photographic-reconnaissance version of the F.20. The F.20 first entered service with No.801 Squadron, FAA and joined HMS Implacable in 1949. A total of 200 Sea Hornets were built.

 

Die Sea Hornet war eine Marineversion der RAF Hornet F.3. Sie war mit klappbaren Flügeln ausgestattet und verfügte über eine Vorrichtung für Deckssicherungsgeräte und RATO-Ausrüstung. Das Fahrwerk mit hydraulischen Stossdämpfern er-setzten die Gummikompressionsbeine, um das Aufprallen bei Trägerlandungen zu verhindern.
Es wurden drei Versionen gebaut: die Sea Hornet F.20 als trägergestütztes einsitziges Jagd-, Aufklärungs- und Angriffsflugzeug mit mittlerer Reichweite, das acht 27 kg schwere Raketen, Bomben, Minen und Abwurftanks transportieren konnte; die Sea Hornet NF.21 als trägergestütztes zweisitziges Nachtjagd-, Aufklärungs- und Angriffsflugzeug, das mit einem A.I.-Radarscanner in einem Fingerhut-Radom in der Nase ausgestattet war; und die Sea Hornet PR.22 als trägergestützte Mittelstrecken-Fotoaufklärungs-version der F.20. Die F.20 wurde zunächst bei der No. 801 Squadron der FAA in Dienst gestellt und kam 1949 zur HMS Implacable. Insgesamt wurden 200 Sea Hornets gebaut.

         

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Variants

 

Versionen

 

F.1

Fighter version, 60 built.

F.1

Jäger-Version, 60 gebaut.

  PR.2

Photo-reconnaissance version, five built

  PR.2

Foto-Aufklärungs-Version, fünf Maschinen

  F.3

improved Fighter version, 132 built.

  F.3

Verbesserte Jägerversion, 132 Maschinen

 

FR.4

Fighter-reconnaissance version, 12 built.

 

FR.4

Jäger-Aufklärungs-Version, 12 Maschinen

 

F.20

A navalised version for service on British aircraft carriers, 79 built.

 

F.20

Marineversion der Hornet für britische Träger, 79 Maschinen.
 

NF.21

Fleet Air Arm night fighter powered by Merlin 133/134 engines, 72 built.

 

NF.21

Fleet Air Arm Nachtjäger angetrieben durch 133/134 Motoren, 72 Maschinen.
 

PR.22

Photo-reconnaissance version, 23 built.

 

PR.22

Fotoaufklärungsversion 23 Maschinen
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De Haviland F.1 Hornet  
 

 

 

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De Havilland

De Havilland

Royal Air Force

 

 

 

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Royal Air Force

Royal Air Force

Royal Air Force

 

 

 

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Royal Air Force

Royal Air Force

Royal Air Force

 

 

 

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Royal Air Force

Royal Air Force

Royal Air Force

De Haviland PR.2 Hornet  
 

 

 

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Royal Air Force

De Haviland F.3 Hornet  
 

 

 

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

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Royal Air Force

Royal Air Force

 

De Haviland FR.4 Hornet  
 

 

 

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Royal Air Force

   

De Haviland F.20 Sea Hornet  
 

 

 

Prototype F.20

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

 

 

 

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

 

 

 

 

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

De Haviland NF.21 Sea Hornet  
 

 

 

 

Prototype NF.21

 

 

 

 

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

 

 

 

 

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

De Haviland PR.22 Sea Hornet  
 

 

 

 
 

Fleet Air Arm

Fleet Air Arm

 

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Specifications F.1

Wingspan

Spannweite

13.72 m

Length

Länge

10.82 m

Height

Höhe

4.32 m

Wing area Flügelfläche

33.54 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Merlin 130/131 liquid-cooled V12 engine,  engines, 2,070 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

764 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,122 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,278 kg

Climb Rate

Steigrate

25.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,650 m

Range

Reichweite

2,382 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons, up to 900 Kg of Bombs

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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. April 2024

written 1. April 2024

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