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De Havilland DH.100 Vampire

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Military Aircraft of the World

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Development

Entwicklung

 

The de Havilland Vampire was a British jet fighter developed and manufactured by the de Havilland Aircraft Company. Work on the aircraft began during the Second World War as a largely experimental aircraft suitable for combat that harnessed the groundbreaking innovation of jet propulsion; it was quickly decided to opt for a single-engine, twin-boom aircraft equipped with the Halford H.1 turbojet engine (later the de Havilland Goblin). Originally ordered as an experimental aircraft only, the decision to mass-produce the aircraft as an interceptor for the Royal Air Force was finalised in May 1944.

In 1946, the first production aircraft entered service with the RAF, only months after the conflict had come to a close. The Vampire was the second jet fighter, after the Gloster Meteor, operated by the RAF and the first to be powered by one jet engine. Aside from its propulsion system and twin-boom configuration, it was a relatively conventional aircraft. The Vampire quickly replaced many wartime piston-engine fighter aircraft and was in front-line service until 1953, after which the Vampire was primarily assigned to secondary roles such as pilot training and ground attack, for which specialist variants of the type were produced.

In 1966, the type was retired by the RAF, after being replaced by more capable jet-powered fighters such as the Hawker Hunter and Gloster Javelin.
  Die de Havilland Vampire war ein britischer Jet-Jäger, der von der de Havilland Aircraft Company entwickelt und hergestellt wurde. Die Arbeit am Flugzeug begann im Zweiten Weltkrieg als weitgehend experimentelles Flugzeug, das für die Jagd geeignet war, der die bahnbrechende Innovation des Strahlantriebs nutzte; Es wurde schnell beschlossen, sich für ein einzelnes, Zweiswänziges-Flugzeug zu entscheiden, das mit dem Halford H.1 Turbojet-Motor (später der de Havilland Goblin) ausgestattet war. Ursprünglich als Versuchsflugzeug bestellt, wurde im Mai 1944 die Entscheidung zur Massenproduktion des Flugzeugs als Abfangjäger für die RAF abgeschlossen.
Im Jahr 1946 trat die erste Serienmaschine in den Dienste der RAF, nur wenige Monate nach dem Konflikt. Der Vampire war der zweite Jet-Jäger nach dem Gloster Meteor, der von der RAF betrieben wurde und der erste, der von einem Jet-Triebwerk angetrieben wurde. Abgesehen von seinem Antriebssystem und Doppel-Heckausleger-Konfiguration war es ein relativ konventionelles Flugzeug. Der Vampire ersetzte schnell viele Kriegs-Kampfflugzeuge und war bis 1953 im Front-Einsatz, danach wurde der Vampire vorrangig auf Nebenrollen wie Pilottraining und Bodenangriff, für die Fachvarianten des Typs produziert wurden, verwendet.
Im Jahr 1966 wurde der Typ von der RAF zurückgezogen, nachdem sie durch mehr fähige Jet-Jäger wie der Hawker Hunter und Gloster Javelin ersetzt wurden.
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Variants

Versionen

 

I

single-seat fighter version for the RAF; 244 built

I

Einsitziger-Jäger-Version für die RAF; 244 Maschinen

 

II

Three prototypes, with Rolls-Royce Nene turbojet engine. One built and two conversions.

 

II

Drei Prototypen, mit Rolls-Royce Nene Turbojet-Motor. Eine gebaut und zwei Umbauten

 

F.3

single-seat fighter for the RAF. 202 built

F.3

Einsitziger-Jäger für die RAF. 202 Maschinen

 

FB.5

single-seat fighter-bomber version. Powered by the Goblin 2 turbojet; 930 built

 

FB.5

Einsitziger-Jagdbomber-Version. Angetrieben vom Goblin 2 Turbojet; 930 Maschinen

 

FB.6

single-seat fighter-bomber Powered by a Goblin 3 turbojet; 178 built,

 

FB.6

Einsitziger-Jagdbomber-Version Angetrieben von einem Goblin 3 Turbojet; 178 Maschinen

 

F.8

Ghost-engined, one conversion from Mk 1

 

F.8

Ghost-angetriebener Umbau einer von Mk 1

 

FB.9

tropicalised fighter-bomber through addition of air conditioning to Mark 5. Powered by Goblin 3 turbojet; 326 built

 

FB.9

Tropenversion des Jagdbombers mit Klimaanlage nach Mark 5. Angetrieben by Goblin 3 Turbojet; 326 Maschinen

 

T.10

Goblin-powered two-seater prototype; two built.

 

T.10

Goblin-angetriebener zweisitziger Prototyp; Zwei Maschinen

 

NF.10

two-seat night fighter version for the RAF; 95 built

 

NF.10

2-sitzige Nachtjäger-Version für die RAF; 95 Maschinen

 

T.11

two-seat training version. Powered by a Goblin 35 turbojet; 731 built.

 

T.11

Zweisitzige Trainingsversion. Angetrieben von einem Goblin 35 Turbojet; 731 Maschinen.

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Armed Forces  
 

 

 

Royal Australian Navy Royal Australian Navy

Royal Australian Navy

 

 

 

Austrian Air Force Austrian Air Force Finnish Air Force
 

 

 

Finnish Air Force Aeronavale

Aeronavale

 

 

 

Armeé de l'Air Armeé de l'Air Royal Navy
 

 

 

Royal Aircraft Establishment Royal Navy Royal Navy
 

 

 

Royal Navy

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Royal Navy

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Royal Navy

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Royal Navy

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Swiss Air Force
 

 

 

Swiss Air Force Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

Swiss Air Force Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

Swiss Air Force Swiss Air Force Swiss Air Force
 

 

 

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Specifications  

Wingspan

Spannweite

 

Length

Länge

 

Height

Höhe

 
Wing area Flügelfläche  

Engine

Motor

 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

 

Empty weight

Leergewicht

 

Loaded weight

Startgewicht

 

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

 

Range

Reichweite

 

Armament

Bewaffnung

 

Capacity

Zuladung  
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Text:

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Drawings:

Michael E. Fader

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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